Vast: Den oändliga staden

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,359
Location
Örebro
Den oändliga staden - omslag.png

Den oändliga staden, Vast, är en kampanjmiljö som en olycklig person anländer till synes av en slump. Av outgrundliga anledningar rycks ibland människor från Gaia när de kliver in i fel hiss, kör in en tunnel eller trillar från fel (rätt?) balkong - slumpen diskriminerar inte, utan när den griper tag i dig så befinner du dig i en helt ny värld med unika gåvor som enda hjälp att överleva.

Den oändliga staden Vast är nu ditt hem.


Den oändliga staden är en kampanjmiljö till rollspelet Bortom, skriven av Daniel Renfana och Robert Jonsson i mitten av 2000-talet då Bortom kallades för In the Dark. Texten har nu reviderats, layoutats och fått en ny form så den kan användas även med Leviathan. I det 46-sidiga dokumentet hittar du:
  • En slumptabell med 36 olika gåvor som varje karaktär kan få
  • En rundtur i Vast som presenterar världen
  • Ondskans pantheon som skildrar demoner och de mystiska arcanorna
  • Fraktioner som kan bli uppdragsgivare eller antagonister
  • Bestiarium som presenterar monster att råka ut för
  • Berättelsefrön som visar på olika typer av berättelser man kan uppleva i Vast
  • Doktor Moebius och vampyren Cesare, två invånare i Vast som kan användas som berättarpersoner, antagonister eller till och med karaktärer.
För att kunna använda De oändliga staden krävs det att du har Leviathan, Bortom: Lögnens slöja eller Bortom Lite (som du kan ladda hem gratis via länken).

Du hittar dokumentet på Patreon.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,359
Location
Örebro
Kul att se Renfanas verk, minns honom från din rollspelskurs i Örebro
Det var hans hisspitch som förverkligade den. Jag minns hur han efter ett av våra spelmöten sa ”jag har en idé till en setting i ditt rollspel som du gärna får spelleda om vi skapar den”. Sagt och gjort, den blev till och jag höll en väldigt lång och episk kampanj i världen.

Därefter hamnade den i lådan - fram tills för ett par år sedan då jag började strukturera upp den i en mer koherent form, samt adderade massa saker som legat som fristående anteckningar.

Under det här slutförandet så har jag blivit påmind om hur trevligt det faktiskt är att skapa något tillsammans med andra istället för att göra allt själv.
 
Top