Nekromanti Vatten på Diddi och Björns kvarn?

King Kromm

Hero
Upp till kamp!

Det är nu eller aldrig, troligen aldrig, men iaf, till vapen, vi skall då få de stora kvällstidningarna att skaka tänder vid blotta åsynen av rollspelare, låt oss hänga dem i burar, som vi urinerar på, för att fortrsätta med att separera deras små flintskalliga huvuden från de feta flottiga kropper som finns under dem för att sedan, eller nej, det här blev visst fel... Jag har just skapat en ny första sida och nytt mittuppslag i GT va?? Fast dom skulle allt bli rädda för oss rollspelare då...

Troberg

Sinister eater
Re: Religion, fotboll, etc.

Fotboll har minsann varit orsaken till att folk blivit dödade och även mördade systematiskt. På rak arm kan jag ju nämna en herre ifrån Colombia som missade en straff som innebar missad final. Han och hans familj blev skjutna av några som hade kontakter i maffian samt "ett brinnande intresse för fotboll".
Glöm inte att 'Alive!' har verklighetsbakgrund! Det är ett helt fotbollslag som blir kannibaler!

Det var dessutom en sportrelaterad attack mot ett hus i grannskapet där man kastade en hemmagjord brandbomb genom förnstret och attackerade med ett baseballträ, det vill säga ett sportredskap.

Betydligt starkare kopplingar än de som gäller i det här fallet.

Jag tror att det är att folk tenderar att ha vissa saker som syndabockar. Detta gör det så mycket viktigare att få bort rollspel från syndabockslistan.

En bekant till mig körde av vägen och träffade ett träd och dog. Det blev klassat som trafikolycka, trots att det lika gärna skulle kunna vara en trädolycka, men i folks medvetande så är träd gulliga saker man kramar medan bilar är hårda. Tänker man efter lite så inser man lätt att det inte var bilen som dödade henne, den skyddade henne. Det var trädet hon träffade som dödade.

Man måste ändra hur folk uppfattar saker. Rollspel ska inte uppfattas som farligt.

Troberg

Sinister eater
Tillägg

Jag har för mig att man numera tillåter massrättegångar i Sverige, dvs där flera tillsammans väcker åtal mot en motpart.

Detta rättegångsförfarande är perfekt för den här typen av process. Bara det faktum att det är en ganska ny företeelse skulle dra mer uppmärksamhet från media.

Finns det någon juridiskt kunnig här som kan kommentera mitt lekmanssvammel?

Morgoth

Swashbuckler
Orkah

I averted my eyes, after only a few moments reading, eller nåt. Sorgligt att så kass journalistik ens kan få vinna uppmärksamhet här på forumet, vars nivå egentligen är så långt ovan deras. Det är motbjudande hur vissa människor väljer att ge sig på sånt de inte förstår, och det är om än mer motbjudande hur de kan göra det offentligt.

Som sagt, orkah.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Väldigt lugnt nu

...och nu verkar diskussionsämnet försvunnit helt. Orkade inte redaktören ta mer skäll?

Nåja, vi kan ju diskutera "Vill du ha en kamera i provrummet?" istället. :gremwink:

Apropå fakta, så har Aftonbladet en faktaruta med följande:
"Fakta / Rollspel
Det första rollspelet släpptes i USA 1974. Spelet – Chainmail -– fick snabbt många efterföljare och spreds snart till Sverige.
Speltypen som länge dominerade var bordsrollspelen, som svenska Drakar och Demoner från 1982.
...
Omkring 150 000 svenskar spelar någon form av rollspel.
Källa: Aftonbladet, Sverok "

Är det Aftonbladet som har döpt om Dungeons&Dragons till "Chainmail" eller är det någon på Sverok?

/Mikael

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Ammunition

"Får man inte tycka om att spela rollspel, även om man offrar getter på fritiden?"

Får och får, rent lagligt får man tycka precis vad man vill om vad som helst (även om jag är tveksam till hur lagligt det där med getterna är), och med det i bakhuvudet så tänker jag tycka att den typen av människor inte hör hemma i hobbyn. Som sagt så är det dock bara min åsikt.

Jag spelar förresten Vampire själv, och här offras det då inga getter - jag håller mig till lamm. :gremwink:

/Selethil

Troberg

Sinister eater

även om jag är tveksam till hur lagligt det där med getterna är
Utan att veta något om det så tror jag att det är lagligt så länge man inte plågar dem. Det faller väl under ungefär samma regler som annan slakt (eller jakt).

Att det sen i vissa stora religioner hör till att man offrar djur kring vissa högtider borde väl skydda det under religionsfriheten.

Det sagt så är jag själv lite tveksam till om jag skulle vilja spela med en sådan person.

Sodivra

Champion
"Rollspel kan knappast utlösa mord"

Gissa vad som står på GP:s förstasida idag.. :gremsmile: Dessutom så är det en trevlig liten artikel, med "sten-sax-och-påse"-köret och allt.

Jag ÄLSKAR ärlig och avslöjande media, även när det handlar om att avslöja annan media.. :gremsmile: (Därför njöt jag av Lilja 4-Ever och smygfilmningen av rasismen i valstugorna.. -Ja, jag vet att den var vinklad, men med detta i beaktande, okej? :gremwink:)

(För en orelaterad och flummig notering: Ärlighet är i grunden det samma som godhet, eftersom förmågan till ärlighet till sig själv innebär att man kan se bortom fördomar och annat som begränsar vårt medvetande, och begränsningar av vårt medvetande är alltid det som leder till "onda" handlingar.. Iallafall om man ser det som jag, och det är därför jag gillar ärlighet!)

Kanske dags att fixa ihop en ny avatar snart, förresten..

Troberg

Sinister eater
Re: "Rollspel kan knappast utlösa mord"

Kanske dags att fixa ihop en ny avatar snart, förresten..
Jo, den där grejen på överläppen känns lite otidsenlig... :gremgrin: :gremwink:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: "Rollspel kan knappast utlösa mord"

Rätt så bra artiklar. Fast varför var båda bilderna av Anna beskurna så att de visade mer av hennes svarta kläder än av hennes huvud?

När jag höll på med foto ansågs det en dödssynd att kapa hjässan av folk på bild.

/Mikael

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Onödigt inlägg av typen medhåll...

"Kan >>>[color:\\"red\\"]ROLLSPELARE[/color]<<< skilja på fiktion och verklighet?"

:gremtongue:

Anders Åstrand

Swordsman

Vadå inte hör hemma i hobbyn? Alla hör väl hemma i hobbyn? Ju fler rollspelare desto bättre. Du väljer ju själv vilka du vill spela med och det påverkar inte dig särskillt mycket om ett gäng getoffrare sitter och spelar v:tm inne hos grannen.

Anders Åstrand

Swordsman

Tja, jag är övertygad om att det finns en helt hop getoffrare som är som vem som helst till vardags, sådana skulle jag inte ha någonting särskllt emot att spela med.

Selly

Level 5 Laser Lotus

Jag menar exakt vad jag säger. Det är min åsikt att om man är så dum att man tror att man kan frammana "onda makter" (för det var väl det som var målet med de berörda offren?) genom att ta livet av några getter, så hör man inte hemma i hobbyn utan i en madrasserad cell. Huruvida det påverkar mig eller inte är en diskussion jag inte ens tänker ta - om det skulle komma fram att en annan rollspelare vore skyldig till det här nya dådet skulle cirkusen aldrig ta slut, och alltså är det ju ganska självklart att det påverkar mig.

/Selethil

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Men hörru, tänk på hur många bilkörare som blir tokiga nångång. Det är nog bäst att förbjuda alla bilar. Och för att inte tala om alla som andas - det måste vara nåt fel på luften...

"Tja, jag är övertygad om att det finns en helt hop getoffrare som är som vem som helst till vardags, sådana skulle jag inte ha någonting särskllt emot att spela med." (citat från ett annat inlägg av dig)

Grejen är den att om man är sinnessjuk så är man - man blir inte det av att rollspela (och om man blir det så var man redan rubbad). Fan, till och med mitt ex (som vanligtvis är väldigt förståndig) är övertygad om att man blir CP och går och skjuter folk i skolan av för mycket rollspel.
Och så misstänker jag att du egentligen inte vill rollspela med Hannibal Lecter (eller motsvarande)... men i och för sig vill du nog inte spela fotboll eller äta spaghetti med honom heller - if you get my point.

"Vadå inte hör hemma i hobbyn? Alla hör väl hemma i hobbyn?"

Nä! Vissa personer hör inte ens hemma ute på gatorna - utan bakom lås och bom, eller några meter under jord i en bekväm kista. (det sistnämnda är väl kanske lite "IMHO")
Observera dock att om man inte är frisk i huvudet nog för att rollspela så bör man nog inte vara i närheten av vassa föremål eller titta på TV heller.

Och så finns det fler fotbollsmord är rollspelsmord - så vi måste nog förbjuda fotboll trots allt... eller i alla fall censurera det (?).

För övrigt undrar jag verkligen var det var för psykfall som gjorde det där... och motivet... hoppas de tar honom snart. Och jag hoppas verkligen att det inte verkligen var nån rollspelare. Tänk er mediahysterin då - det kanske till och med blir allvar :gremshocked:!

Benax_UBBT

Veteran
Chainmail

Chainmail var väl en förlaga till D&D om jag minns rätt. Mer av typen "figurspel med regler om magi och vapen".

/Benax

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"Det är min åsikt att om man är så dum att man tror att man kan frammana "onda makter" (för det var väl det som var målet med de berörda offren?) genom att ta livet av några getter, så hör man inte hemma i hobbyn utan i en madrasserad cell."

Hörrö, vi har väl religionsfrihet? Enligt mig så är det exakt lika fånigt att tro på getoffer för frammaning av onda makter som det är att tro på att man kan trolla med lite bröd och vin och sedan utöva rituell kannibalism på religionsstiftare, men jag tycker ändå inte att någon av dessa riktningar hör hemma bakom lås och bom, med undatag för min allmänna syn på utnyttjande av djur.

Selly

Level 5 Laser Lotus

Ja, vi har religionsfrihet, vilket innebär att man rent lagligt får tro vad man vill. Vi har även åsiktsfrihet, vilket innebär att jag får tycka att det är hur fånigt som helst om man tror på detta. Ditt exempel håller jag för övrigt också med om är rätt silly, även om jag inte irriterar mig på det (man har inte slaktat ett djur i onödan, t.ex). Hur som helst så var jag väldigt noga med att påpeka att det endast var min åsikt, och den står jag för. Jag ämnar inte starta något heligt krig direkt. :gremgrin:

/Selethil