Nekromanti Veckans Hey Stupid!

solvebring

Superhero
Så, någon som gjort en klockren "Hey Stupid!" denna vecka hittills?

Själv lyckades jag idag, och det kommer säkerligen vara den värsta tabben den här veckan, tror jag.

Går på folkhögskola, och vi satt ett par stycken och snackade lite i uppehållsrummet, om allt möjligt. Det var mycket dåliga skämt och stämningen var lättsam och glad. Så började jag greja med mobilen, och precis när jag är klar och kommer tillbaka till omvärlden säger en tjej:
"...Och det är verkligen tragiskt, för hon är annars verkligen en sådan person som syns utåt, som innehåller liv och väcker hela rummet."
Då sade jag:
"Ja, det är ju tur att en människa är full av liv, annars är den ju jävligt död."
Hon tittade på mig med en blandning av mycket arg och ledsen blick, varpå hon sade:
"Det är verkligen ingenting att skämta om! Tyckte du det var kul?!"
Sedan gick hon... med ett kort och snäsigt "Vi ses imorgon", till oss allihopa.

...Jag fattade ingenting, men så förklarade min polare för mig att hon pratat om en utav hennes kompisars morsa, vilken var döende i canser.
väldigt smart kommentar av mig i den stunden... Inte...
:gremcrazy:

...Typiskt mig att lyckas med något dylikt.

Lindenius

Swashbuckler
Min var inte lika illa, men i alla fall…

i morse skulle jag sätta upp hyllor på väggarna i mitt kontor. Hyllorna hakas fast på flyttbara skenor. En bra stund stod jag och försökte sätta upp en hylla, men kunde konstatera att de gjort en av hyllorna för lång. Såldes stod jag och måttade och förundrades ända till jag åter igen kom på att skenorna var flyttbara och kanske inte hade rätt längd mellan sig.

//erik. hyllar sitt arbetsrum

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Två gånger i mitt liv har jag knallat in i ett rum, känt av en tryckt stämning och frågat: »Vad ni ser nere ut. Vem har dött?«

Första gången hade en bekant blivit påkörd och dödad.

Andra gången hade Estonia sjunkit.

Numera frågar jag aldrig vem som dött.

Johan K

Gammal & dryg
Så, någon som gjort en klockren "Hey Stupid!" denna vecka hittills?
Well, har lycakts att hålla mig i skinnet riktigt länge.. Otroliogt nog.
Men med min träffsäkerhet, så lär jag säkert göra veckans hey stupid... :gremsuck:

Feuflux

omjonasson.se
Jag gör bara bort mig inför mig själv.

Typ ändrar kod i en php-sida, missar att ladda upp den till servern och undrar varför i helvete det inte händer nåt.

Eller kodar på sidan A på site X och sen kollar jag på sidan A på site Y och undrar varför den nya funktionen inte visas.

Rickard

Urverk speldesign
Typ ändrar kod i en php-sida, missar att ladda upp den till servern och undrar varför i helvete det inte händer nåt.
Jag älskar när jag tar miste på höger och vänster och blir förbannad när jag trippelkollat koden och ändå så kommer inte ett element till höger. När man sedan tar en paus och kollar noggrannare så ser jag "align=left" och skjuter ut hjärnan ur vänstra örat. Lika irriterande är det när jag spelar fotboll och skriver "passa vänster" fast jag menar höger. Öst och väst är precis lika illa. Får alltid tänka till en extra gång.

Inget alls i stil med detta, men ändå.

/Han som visserligen en gång skrattande tyckte att en typ var lik Hitler på ett foto och så visade det sig vara fotografens farsa

(Det sämsta var att jag senare kom på att jag nästan gjort samma sak några månader innan, men då hade jag vettet att fråga vem det var så att jag kunde trycka ner skrattet.)

solvebring

Superhero
En klassiker kan man kanske kalla det?
...Att uppdatera sidan men att sedan glömma att ladda upp ändringarna och sedan bli förbannad för att sidan inte ändras... :gremgrin:

Zire

Swashbuckler
Men den omvända klassikern är ingen höjdare den heller.

Som när jag satt och lekte runt med kopian på källkoden till en fysikmotor strax innan den skulle redovisas... för att plötsligt inse att det var originalet!

(Men det var inte denna vecka.)

Lindenius

Swashbuckler
Veckans Hey Stupid-artikel [länk]

Goda råd i all välmening. Men borde man inte tänka efter lite innan man låter de två första punkterna vara helt motvals med varandra?

Bill Lamptons lista över vad du inte ska säga på jobbet:

1.”Det är inte mitt jobb”

Om någon ger dig en uppgift finns det säkert en god grund för det. Använd det som en möjlighet att visa att du är en lagspelare och en problemlösare. Dessutom kan det ”betala” sig att bygga upp lite ”goodwill” hos kollegorna, man vet aldrig när det kan behövas.

2.”Inget problem, det fixar jag”

När du inte avser att göra något eller inte riktigt har tid, ta inte på dig det. Det tär på din trovärdighet om du inte gör vad du sagt att du ska göra.
//erik. vad du än gör, skriv ingen signatur.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Veckans Hey Stupid-artikel [länk]

...tja, jag fick veta min dumhet den här veckan även om jag gjorde den redan i januari, men:

Jag hade en avbetalningsplan uppgjord med Radiotjänst, en gammal räkning som legat kvar och som de till slut hotade kronofogden med om jag inte slantade. Slantar hade jag inga, så jag fixade avbetalningsplan. En avbetalning i december, en i januari, en i februari, OK. 258 spänn eller vad det nu var per tillfälle.

Min ekonomi sköter jag prydligare än någon annan jag känner, tror jag. Jag har ett självräknande excellformulär för varje månad, där jag skriver in alla räkningar jag får, prioriterar dem (ett måste med min inkomst och mina skulder), och prickar av dem när de är betalda. Jag sparar alla räkningar, och gör antingen en liten markering eller skriver datum på räkningar som är betalda. Snyggt redundanssystem, om inte ett system fånger upp det jag gör så fångar ett annat upp det, OK. När jag betalar räkningar tar jag först högen med prioriterade räkningar, för in dem i internetbanken, trycker betala, kryssar för i excellformuläret och markerar på räkningarna. Efter det tar jag de lågprioriterade, om jag har några pengar kvar.

På något jävla vänster lyckades jag i januari månad markera avbetalningen som betalt i excellformuläret, markera på räkningen att den var betalt - men jag glömde betala. Inte så smart...

(Jag vet att jag snackat om det här i en annan tråd också, men här var det så j-a on-topic...)

Foggmock

Myrmidon
Re: Veckans Hey Stupid-artikel [länk]

Det där är ju mina två viktigaste verktyg på mitt jobb... den första drar man när man vill bli av med en kund som har frågor som nuddar vid ens kompetensområden men där följdfrågor blir jobbiga. Då kastar man dem på rätt avdelning och fortsätter surfa på Rollspel.nu.

Den andra använder jag när det är något hyfsat jobbigt att göra som jag inte vill ha kunden i örat medans jag gör. Alternativt säger jag "jag har tryckt på knappen i datorn nu så det är redan fixat" och sen ordnar jag det i lugn och ro när kunden lagt på.

:gremgrin: