Nekromanti Veckans hjälte: Dilba

Dewil

Skrivbordsgeneral
Veckans hjälte är sångerskan Dilba som härsknade till över terroristskräcken när hon i går skulle flyga till Las Vegas. Vid det förhör som alla misstänkta terrorister, f'låt, flygresenärer numer utsätts för vid terroristkontrollen fick hon en fråga om vad hon skulle göra i USA varpå hon svarade "Vad tror du? Jag ska spränga flygplan." Flygbolaget fick stora terroristskälvan och lät henne inte komma ombord. (Aftonbladet om saken.)

Heja! Jag har funderat på att fylla mina fickor och väskor med terrorist-nageltänger nästa gång jag ska ut och flyga. Eller packa väskan full med terrorist-vattenflaskor som jag måste lämna ifrån mig under omständliga och tidskrävande procedurer. Obstruera mera!

Dewil, terrorist

Saxifrage

Hero
Och professor W

En kollega och professor surnade också till på de fåniga frågorna på Amsterdams flygplats, inför boarding mot USA:

- Sir, kan någon ha lagt något i er väska?
- Det kan jag inte veta eftersom jag inte fick låsa den - och om något är borta så stämmer jag er!
- Eh, sir, det faktiskt jag som bestämmer om ni får komma med på den här flighten!
- Det är mycket möjligt, men jag kommer fortfarande att stämma er!

Hjältepoäng till den gamle stöten...

/Sax, som funderar på hur svårt det skulle vara att tejpa fast en 30 cm plastkniv på underarmen och få ombord den

Storuggla

Champion
Re: Och professor W

"En kollega och professor surnade också till på de fåniga frågorna på Amsterdams flygplats, inför boarding mot USA:"

Frågorna har ett ursprung: Anne Mary Murphy.

Storuggla, hade det jobbet ett tag innan 9/11

Nightowl

Champion
Re: Och professor W

När jag själv reste till USA fick jag min hatt genomsökt. :gremgrin: Personalen var vänlig, trött och infernaliskt noggrann - det senare stod nog för tröttheten. Samtidigt som rutinerna blivit infernaliskt noggranna hade de inte fått en enda kontrollant till, så köerna var milslånga.

Erik

Big Marco

Läskig
Att irritera sig på flygbolagen som försöker skydda vanligt folk när det finns idioter i världen som är beredda att döda oskyldiga för att bevisa en skum poäng anser jag är att rikta ilskan åt helt fel håll. Verkligen helt fel håll.

Jo, jag avskyr verkligen också långa säkerhetskontroller, nitiska kontrollanter som ber mig ta av mig bälte och skor eller som vill att jag skall plocka ur innehållet ur mitt handbagage. Senast var det vid Immigration på LAX där det tog 75 minuter att gå igenom, där man förhördes om vad man skulle göra i LA och man fick lämna foto och fingeravtryck. Detta mitt i ett skiftbyte (i USA lämnar man sitt skift när tiden är slut, oavsett om avbyte har anlänt eller inte - vilket skedde i Immigration när jag var där) samt där vårt plan från Munchen hade landat samtidigt som ett från Indien och ett från Asien (ospecificerat) så blev det låååånga väntetider, irritation, frustration och ilska).

Men det är fortfarande inte flygplatsernas eller flygbolagens fel att terroristerna vill spränga saker och ting. Bevisligen har den ökade säkerhetsnivån en önskad effekt. Att det samtidigt drabbar en massa oskyldiga är ett pris vi måste betala.

G

Guest

Guest
Meet the Parents (2000)

Norm: I got a plane full of people saying you threatened that stewardess.
Greg Focker: I was not threatening her. I was just trying to get my bag into the overhead storage thing...
Norm: You were acting like a maniac and you threatened her with a bomb.
Greg Focker: No, I said I didn't have a bomb.
Norm: But you said bomb.
Greg Focker: I said, "It's not like I have a bomb".
Norm: You said "Bomb" on an airplane.
Greg Focker: What's wrong with saying 'Bomb' on an airplane?
Norm: You can't say 'Bomb' on an airplane!
Greg Focker: Bomb bomb bomb, bomb bomb bomb bomb bomb bomb bomb. You gonna arrest me? Bomb bomb bomb bomb! During the war I was a BOMBadier!

:gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:

Foggmock

Myrmidon
Att det samtidigt drabbar en massa oskyldiga är ett pris vi måste betala.

Där är vi inte överrens. När saker "drabbar oskyldiga" har terroristerna vunnit (vilket de förvisso sedan länge gjort i USA - samhället var fullt av rädsla redan när jag var där, och det var innan 9/11).

Jag blev för övrigt intaget i särskilt rum och förhörd och fick mitt bagage genomsökt på flygplatsen i Kalmar (!) för att jag skojade om talibanskägg och dessutom hade en palestinasjal och m90-kängor på mig. Hade de inte avslöjat mig som bombman hade jag sprängt tolv resenärer, en flygvärdinna och två piloter. Och ett sketet propellerplan. :gremgrin:

Storuggla

Champion
"vilket de förvisso sedan länge gjort i USA - samhället var fullt av rädsla redan när jag var där, och det var innan 9/11)."

Trubblet var att innan 9/11 så säkerheten på amerikanska inrikesflyg ett skämt. Skrämmande uselt. Anekdot kan erhållas mot förfrågan.
Sen vill jag gärna se alla de som hackar på säkerhetskontrollerna till USA eller Kalmar åka till Ben Gurion med El Al. Där snackar vi säkerhetskontroll!

Storuggla, spelschema november

Nightowl

Champion
Skumma typer (OT)

Jag blev för övrigt intaget i särskilt rum och förhörd och fick mitt bagage genomsökt på flygplatsen i Kalmar (!) för att jag skojade om talibanskägg och dessutom hade en palestinasjal och m90-kängor på mig.
Jag blev en gång "slumpmässigt" utplockad i tullen när jag skulle flyga från London. Den andra som plockades "slumpmässigt" var en stereotyp västindisk man och eftersom det var ganska uppenbart att de letade efter just knark blev han arg som ett bi och tyckte tullarna var ena jävla rasister.

Ni får själva räkna ut vad detta säger om mitt utseende i mitten av nittiotalet.

Erik, som misstänker att någon kommer att föreslå att han också såg ut som han kom från Västindien, men tyvärr inte.

Pom

Swashbuckler
Veckans idiot

Jag är inne på Tomas linje. För mig är Dilba veckans idiot.

Visst kan man tycka att det är fånigt att amerikanerna är så känsliga för alla antydningar om terrorism, men det är ett extremt väl känt faktum.
Man super inte runt vid saudiska incheckningar, ens för att ha roligt. Man antyder inte att man är terrorist på amerikanska incheckningar, ens för att ha roligt.

I dagarna har ju ett antal attentat avvärjts i Storbritannien, så tidpunkten var dessutom sällsynt illa vald.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Veckans idiot

Visst kan man tycka att det är fånigt att amerikanerna är så känsliga för alla antydningar om terrorism, men det är ett extremt väl känt faktum.
...och i mina ögon är det en definitiv plusstjärna att ha blivit portad från att flyga till USA. Nu belv hon ju tyvärr inte det, men ändå.

Lite som att jag fortfarande gillar berättelsen om att Ice Cube (har jag för mig att det var) blev förbjuden att åka till Storbritannien efter att ha sjungit "Fuck tha Police"... (osäker källa, nån som kan verifiera?)

Big Marco

Läskig
Trubblet var att innan 9/11 så säkerheten på amerikanska inrikesflyg ett skämt. Skrämmande uselt. Anekdot kan erhållas mot förfrågan.

Jag förfrågar.

Jag har inte rest i mellanöstern öht men har kollegor som har familj i Israel. Det hårdaste jag har varit med om var när jag skulle resa ut (!) ut Peking.

Det slappaste är i Mexiko. Anekdot - i Cancuns tull finns en stolpe med en stor fet knapp på. Alla som går genom tullen måste trycka på knappen. Om då den gröna lampan lyser får man gå vidare, om den röda sugs man in och får värsta genomsökningen. Otroligt subjektivt... ,-)

Big Marco

Läskig
Efter ha läst artikeln tycker jag mest att hon är korkad. Sorry.

Medhåll. Så jävla onödigt. Och barnsligt.

Första gången jag reste ut ur USA så fick jag frågan "Sir! Do you carry any firearms?!" av personalen. Frågan var för mig så absurd så jag var på vippen att svara något ironiskt, men jag insåg det olustiga i att inte få åka hem. Det var helt enkelt inte läge att skämta om det som är blodigt allvar för de människor som trots allt varje dag jobbar med pressen av att vara den sista linjens försvar mot potentiella katastrofer.

Att något jävla ljushuvud då skall skoja om det är bara osmakligt. Det är som om sjuksystern börjar gömma verktygen för hjärtkirurgen under operationen. Skitkul.

Big Marco

Läskig

i mina ögon är det en definitiv plusstjärna att ha blivit portad från att flyga till USA

Är det lika coolt som att kasta sten på polisen under G8-mötet?

Storuggla

Champion

"Lite som att jag fortfarande gillar berättelsen om att Ice Cube (har jag för mig att det var) blev förbjuden att åka till Storbritannien efter att ha sjungit "Fuck tha Police"... (osäker källa, nån som kan verifiera?)"

Jag har hört det med, men kan inte hitta någon källa alls. Snoop Dog vart portad från england efter en fajt på Heathrow, men iskuben hittar jag inget om alls. Någon (hostorganhost) som kan svara?

Storuggla, pinka på elstängsel

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nu ska vi inte bråka

"Är det lika coolt som att kasta sten på polisen under G8-mötet? "

Jag tror att vi båda vet vilken typ av svar och diskussion som detta inbjuder till. Försök att hålla er civiliserade om ni tvunget måste diskutera sådana här frågor.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tja, jag hade aldrig vågat vara så kaxig men den här typen av frågor verkar vara ännu en i den långa rad av skenåtgärder som har tillkommit efter 11/9. Jag har svårt att tro att någon som verkligen hade för avsikt att spränga ett plan i luften skulle meddela detta om han blev tillfrågad på flygplatsen. Sedan finns det en gräns för när säkerhetsåtgärderna blir så omfattande och kränkande att de drabbar flygtrafiken negativt. Personligen skulle jag bli rejält avskräckt ifrån att flyga till något land om jag inte var absolut tvungen om det medförde att jag måste tillbringa mer än en timme i diverse säkerhetskontroller.