Nekromanti Veckans hjälte: Dilba

Storuggla

Champion
Våren 2000 jobbade jag på ett israeliskt bolag som lejde ut säkerhetsfolk åt amerikanska flygbolag runtom i europa, i mitt fall Arlanda. Sålunda bjuckade American Airlines på en resa till Dallas och en utbildning i tvp veckor. Tackochbock. Arlanda - O'Hare - Dallas/Forth Worth.
Så jag och mina kollegor flyger till Chicago och finner att det är knas med biljetterna, alla utom två måste nu åka Chicago - Detroit - Dallas istället för direkt. Jag och en till fick åka direkt.

1. Säkerhetskontrollen var nogrann. Väldigt nogrann. På helt fel saker. Kontrollant: "Kan du öppna linsskyddet på din kamera?"
Min Kollega: "Visst. Ska jag slå på den också?"
Kontrollant: "Nej det behövs inte."

2. Kontrollant: "Metalldetektorn pep, har du metall på dig?"
Min Kollega: "Det är nog bältet."
Kontrollanten drar över bältesspännet med en liten metalldetektor som piper till.
Kontrollanten: "Okej, ha en trevlig resa."

3. Kontrollant: "Du har något i väskan som inte röntgenmaskinen ser igenom."
Kollega: "Ja, det är en liten kristallvas, konstglas liksom. En present."
Kontrollanten: "Okej! Ha en trevlig resa!""

Slutsats: Smuggla stuff i kameror och göm dina vapen bakom metallföremål så slinker du enkelt igenom kontrollen. Och göm vadfansomhelst i kristallvaser, röntgen ser inte ett skit och vi dubbelkollar inte.

4. Okej, här kommer det riktigt läskiga: I Europa och Israel och den civiliserade världen i allmänhet så används ett Bagmatch-system. Varje väska som checkas in tillhör en resande. Om resenären kliver av planet innan start (sjukdomsfall, flygrädsla eller whatnot) så rycker man av väskorna, eftersom nu är passageraren inte ombord och då ska hans väskor verkligen inte vara med (annars är det bara att köpa en biljett, checka in sin bombväska och sedan kliva av planet).

Väl i Dallas/Forth Worth står jag och min kollega och väntar på våra väskor. Vi tittar på bandet och blir lite konfunderade när väskor som liknar våra kollegors väskor, som nu borde vara i Detroit. Jepp, de hade lastat ombord tio personers väskor. Personer som inte var med på planet. Resonemanget var att "slutationen är ju densamma så...?".

Där blev vi riktigt rädda. Detta har dock tydligen förändrats efter 9/11, förståeligt. Men innan denna händelse så hade USA ett enormt säkerhetshål i inrikesflygningarna, allt satsades på att hindra badguysen att bomba/flyga på flyg in i landet, hade man väl kommit in (köra bil över gränsen från Kanada/Mexico tex) så var det som att bli inlåst i en goddisbutik när man var sex, eller en sexbutik när man var sexton. Fritt fält.

Storuggla, drug a thug

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Bevisligen har den ökade säkerhetsnivån en önskad effekt."

För att vi inte ser flockar av brinnande plan störta ner ifrån skyn eller? Finns det överhuvudtaget någon form av tillförlitliga beräkningar för hur många potentiella terroristdåd som har stoppats som en följd av de ökade säkerhetskontrollerna på flygplatserna? Jag känner mig i alla fall inte tryggare än tidigare på grund av att enorma resurser slösas på kriget mot terrorn samtidigt som minst lika viktiga problem helt glöms bort. Flygkapningar var ett tämligen ovanligt fenomen både innan och efter Usama och hans pojkar förklarade krig mot västvärlden. Krig, folkmord, svält, förtryck, förföljelse, rasism och ofrihet tillhör däremot vardagen för stora delar av världens befolkning. Istället för att försöka åtgärda grundproblemet så inriktar vi oss på symtomen samtidigt som radikala muslimer och andra extremister har lätt att rekrytera anhängare i de fattiga och utsatta delarna av världen. Komplicerade problem kräver omfattande lösningar, det räcker inte med en massa snack och tomma gester.

Storuggla

Champion
"Jag har svårt att tro att någon som verkligen hade för avsikt att spränga ett plan i luften skulle meddela detta om han blev tillfrågad på flygplatsen."

Här måste man dock väga in ett annat faktum: vissa är flygrädda. Om snubben framför dem i kön kommer undan med att säga sådant, blir de lugnare? Om man hamnar bredvid en snubbe på flyget som glatt meddelar att han ska spränga planet, blir man mer till frids då?

Anekdot: När jag jobbade på arlanda så kom en kvinna till Deltas incheckning och skulle till Amerikat. På frågan om hon hade något med sig som kunde vara farligt, svarade hon glatt "Jag har en bomb."
Paus. Kontrollanten upprepar frågan. "Jag har en bomb."
Paus. Kontrollanten upprepar frågan, med tillägget att nu är det allvar och inget skoj nu. "Ja, jag har en bomb."
Tjoff, in med henne. Igenomsökning av väskor, medhavt material och person. Ingen bomb finns. Kpatenen tillfrågas.
"Fan heller att jag tänker flyga med henne ombord."
Hon upplyses om att hon inte får flyga med Delta. Tyvärr. "Men, jag måste ju till New York idag! Det är ju jätteviktigt!"

Hon bestämmer sig till slut för att testa med American. Men se, säkerhetspersonalen på Delta har nu ringt upp American och förvarnat.
Väl på american får hon frågan om hon har något med sig och svarar... "Jag har en bomb!".
Grattis, ytterligare genomsökning av väskor och person. Sedan informeras piloten för americanplanet. "Fan heller att jag flyger med henne ombord.".
Grattis, SAS har redan lämnat och det tidigaste du kan vara i USA är i morgon kväll. Och förresten så har du hamnat i FAAs register och kan inte flyga på något amerikansk bolags plan någonsin igen.

Sensmoral: Det finns muppar där ute, och de är skrämmande dumma. Och om jag ska flyga vill jag inte ha någon lustigkurre ombord, och jag vill inte ha någon mupp som tar med sig paket de fått av främmande män heller.

"Personligen skulle jag bli rejält avskräckt ifrån att flyga till något land om jag inte var absolut tvungen om det medförde att jag måste tillbringa mer än en timme i diverse säkerhetskontroller."

Säkerhetskontrollen avskräcker mig från att åka till Israel eftersom jag vet att där finns ett konstant hot, medan den på svenskt inrikesflyg inte precis verkar vettig eftersom jag inte ser hotbilden.

Storuggla, sumos på taket

Big Marco

Läskig
Krig, folkmord, svält, förtryck, förföljelse, rasism och ofrihet tillhör däremot vardagen för stora delar av världens befolkning. Istället för att försöka åtgärda grundproblemet så inriktar vi oss på symtomen samtidigt som radikala muslimer och andra extremister har lätt att rekrytera anhängare i de fattiga och utsatta delarna av världen. Komplicerade problem kräver omfattande lösningar, det räcker inte med en massa snack och tomma gester.

Visst, vackra ord och också helt rätt. Men jag skiter i det när jag är ute och flyger. Då vill jag maximera chansen att komma fram utan att dödas. Osexigt ego, visst. Men altruismen är långt bort när Usamas polare står och gastar i mittgången.

Jag är övertygad om att den ökade säkerheten har motverkat terrordåd på flygplan. Det är lite som med lås - meningen är inte att de skall stå emot 100% av alla angrepp, de skall vara tillräckligt jobbiga för att det skall finnas alternativ som är effektivare att använda.

Rising

Vila i frid
Det var helt enkelt inte läge att skämta om det som är blodigt allvar för de människor som trots allt varje dag jobbar med pressen av att vara den sista linjens försvar mot potentiella katastrofer.
Det du just skrev tycker jag tvärtom är vad som deinierar ett perfekt läge för roliga vitsar.

Fundamentalistiska kristna resonerar ju på exakt samma sätt:

- Anser de att vad de pysslar med är blodigt allvar? Jäpp.

- Anser de befinna sig under extrem press? Absolut.

- Anser de sig vara inebripna i en kamp för att förhindra katastrofer? You bet.

Och det är just därför det är så roligt att driva med dem, tycker jag.

---

Om man invänder med något i stil med "jamen de är ju galningar medan det andra är viktigt" så tycker jag att man saknar självdistans. Och sådana tycker jag att man ska driva med extremt mycket.

---

Det är ju inte så att Dilba drivit med anhöriga till 9/11-offren, eller gjort någon (annan än möjligen henne själv) ledsen.

Storuggla

Champion
"Finns det överhuvudtaget någon form av tillförlitliga beräkningar för hur många potentiella terroristdåd som har stoppats som en följd av de ökade säkerhetskontrollerna på flygplatserna?"

Ja, men vi får inte se dem. Varför? Av samma anledning som England inte gick ut i BBC World Service med att de knäckt nazisterna Enigmakod under andra världskriget.

"Flygkapningar var ett tämligen ovanligt fenomen både innan och efter Usama och hans pojkar förklarade krig mot västvärlden."

Det gjorde han 1998, förresten. De flesta tror att han gjorde det 2001, men... säger inte att du gjorde det, men för läsarnas skull.
Since 1947, 60% of hijackings have been refugee escapes. In 1968-69 there was a massive rise in the number of hijackings. In 1968 there were 27 hijackings and attempted hijackings to Cuba. In 1969 there were 82 recorded hijack attempts worldwide, more than twice the total attempts for the whole period 1947-67. Some were Palestinians using hijacks as a political weapon to publicise their cause and to force the Israeli government to release Palestinian prisoners from jail.
Airliner hijackings have declined since the peak of 385 incidents between 1967-76. In 1977-86 the total had dropped to 300 incidents and in 1987-96 this figure was reduced to 212.
Jag är inte villig att minska säkerhetskontrollerna för att testa om antalet bombningar/kapningar ökar :gremwink:

Storuggla, sturmaffe

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Visst, vackra ord och också helt rätt. Men jag skiter i det när jag är ute och flyger. Då vill jag maximera chansen att komma fram utan att dödas."

Fast i mångt och mycket så handlar det om att ge en illusion av trygghet snarare än att erbjuda verklighet säkerhet. Jag tror knappast att någon faktiskt vill bli sprängd i luften (det skulle vara en och annan knäppgök i så fall) men det betyder inte att man är beredd att avsäga sig alla möjliga rättigheter och friheter i hopp om att man kanske ska få någon slags trygghet i utbyte. Att skapa en polisstat för att skydda sig mot religiösa fanatiker ifrån andra sidan klotet låter inte precis som en optimal lösning. Fler politiker borde arbeta på långsiktiga lösningar på problemen istället för försöka sälja in billiga lösningar och skenverk.

Storuggla

Champion
"Fler politiker borde arbeta på långsiktiga lösningar på problemen istället för försöka sälja in billiga lösningar och skenverk."

Flygplatssäkerhet är en administrativ fråga. Inte en politisk. Politikerna må göra uttalanden, men det är tjänstemännen på luftfartsverket som bestämmer. Så skyll på dem som skyllas på... ska.

Storuggla, är det svenska?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Flygplatssäkerhet är en administrativ fråga. Inte en politisk. Politikerna må göra uttalanden, men det är tjänstemännen på luftfartsverket som bestämmer. Så skyll på dem som skyllas på... ska. "

Jag ogillar starkt alla försök att hindra mig ifrån att sväva ut ifrån grundfrågan och prata om mycket större ämnen. Det första som jag tänker göra imorgon är att starta en madrasa och indoktrinera tjogvis med unga män i blint Storugglehat! Vi får se hur näsvis du är när de åker förbi din lägenhet på sina flakmopeder och kastar dynga på dig. :gremsmile:

Det är klart att jag fattar att underrättelsearbete av nödvändighet är hemligt men i kriget mot terrorismen är fienden betydligt mer diffus än under kriget mot nazisterna. Terroristerna kan komma ifrån Mellanöstern men de kan även leva mitt ibland oss och rentav se ut precis som alla vi andra. Ingen vet riktigt vem som är vän och vem som är fiende men vi får höra att allt plötsligt har blivit mycket farligare och att vi minsann har varit lyckligt lottade innan när vi bara behövde oroa oss för ett kärnvapenkrig mellan öst och väst. Nu får vi vara beredda att uppoffra och inskränka en del av de rättigheter som tidigare generationer har kämpat och dött för. Samtidigt så får vi veta väldigt lite om vad vi får i gengäld.

Nu svävar jag ut igen bara för att störa ditt ordningssinne. Hahahaha!

krank

Går ondskans ärenden
Re: Veckans idiot

Är det lika coolt som att kasta sten på polisen under G8-mötet?
Nej, men ungefär lika coolt som att ha blivit slagen i huvudet med batong för att ha suttit ner, hållit hand och sjungit "we shall overcome" vid sagda möte...

krank

Går ondskans ärenden
Men altruismen är långt bort när Usamas polare står och gastar i mittgången.
...du tycker inte att du är en smula paranoid nu?
Det är lite sådär USA's skräckpropaganda post-9/11 ser ut, nämligen. Terrorister i varje gathörn, och på varje flygplan. Alla som har skägg och ser ut som sandneger är misstänkt.

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety, för att citera en av landets tidiga profeter...

Organ

Out of time, out of mind
Kyliga snubbar

Lite som att jag fortfarande gillar berättelsen om att Ice Cube (har jag för mig att det var) blev förbjuden att åka till Storbritannien efter att ha sjungit "Fuck tha Police"... (osäker källa, nån som kan verifiera?)
Det är inte Ice-T och den beryktade "Cop Killer"-incidenten som avses? Album drogs in och skivbolag fick kalla fötter men jag vet inget om att han skulle ha blivit portad nånstans. Jag kanske blandar ihop saker.

/Anders

krank

Går ondskans ärenden
Re: Kyliga snubbar

Det är inte Ice-T och den beryktade "Cop Killer"-incidenten som avses? Album drogs in och skivbolag fick kalla fötter men jag vet inget om att han skulle ha blivit portad nånstans. Jag kanske blandar ihop saker.
Det låter bekant... Jag har hört ett antal varianter på berättelsen, och den jag hört mest (med iskuben) kan mycket väl vara den förvrängda varianten. Gemensamt för alla är iaf att han ombads att inte komma tillbaks till storbritannien efter att ha sjungit låten. Typ, de bad honom att för f-n låta bli just den låten eftersom de visste att det skulle finnas risk för upplopp. Han sjöng den ändå, och det blev upplopp... säger historien.

Organ

Out of time, out of mind
Det du just skrev tycker jag tvärtom är vad som deinierar ett perfekt läge för roliga vitsar.

Fundamentalistiska kristna resonerar ju på exakt samma sätt:

- Anser de att vad de pysslar med är blodigt allvar? Jäpp.

- Anser de befinna sig under extrem press? Absolut.

- Anser de sig vara inebripna i en kamp för att förhindra katastrofer? You bet.

Och det är just därför det är så roligt att driva med dem, tycker jag.

---

Om man invänder med något i stil med "jamen de är ju galningar medan det andra är viktigt" så tycker jag att man saknar självdistans. Och sådana tycker jag att man ska driva med extremt mycket.
Det finns dock en skillnad. Om du jävlas när det ringer på nån från Jehovas vittnen så blir resultatet inte mer än att de eventuellt blir sura samt att du får ett garv (plus en enkel till helvetet). Om du däremot stegar fram till incheckningen Heathrow och på bred göteborgska (fast på engelska då) hävdar att du är medlem i IRA och att du har en bomb i väskan som du tänker spränga av när kärran passerar över Buckingham Palace, så blir du inte bara handfängslad och slängd i en cell, utan även åtalad för både det ena och det andra. Dessutom så sabbar du rejält för alla andra på flyplatsen som bara mindar sin egen business och är på väg någonstans i godan ro. Fast om du då fortfarande tycker att det är årets brottarspratt och ligger i din cell och garvar ryggen av dig, och tycker att det är smällar du och andra får ta för ett gag så är det väl bara att köra hårt.

/Anders

Saxifrage

Hero
AMM

Om jag inte minns fel så var väl avslöjandet av Anne Mary Murphy ett resultat av framgångsrikt arbete med "profiling"? Dvs, en mer sofistikerad metod än metalldetektorer, full cavity search och diskriminering av araber. (Reservation dock för att jag bara vet detta via "något-en-kompis-såg-på-discovery"). Säkerhetsfolket kollade alltså av sina varningslistor och fann att något helt enkelt var fel. Vilket stämde.

Eksem

Champion
"Osexigt ego"

Snarare orimlig paranoia. Farligare att åka taxi i Göteborg än att flyga över Atlanten, liksom.

Rising

Vila i frid
Om du däremot stegar fram till incheckningen Heathrow och på bred göteborgska (fast på engelska då) hävdar att du är medlem i IRA och att du har en bomb i väskan som du tänker spränga av när kärran passerar över Buckingham Palace, så blir du inte bara handfängslad och slängd i en cell, utan även åtalad för både det ena och det andra.
Att utsätta sig själv för besvär tycker jag inte gör en det minsta osympatisk.

Dessutom så sabbar du rejält för alla andra på flyplatsen som bara mindar sin egen business och är på väg någonstans i godan ro.
Nja. Om Dilba hade utfört någon sorts kupp som gjort andra människor rädda och fått dem att tro att hon varit på väg att spränga flygplanet i luften, då hade jag hållt med dig.

Men som det var nu så ser jag ingen skillnad alls på de två situationerna: Man har dels människor med en kvast upp i arslet (eller som åtminstone får betalt för att uppträda som om de stoppat upp en kvast i arslet) (och som är de som verkligen förstör för alla de passagerare som bara mindar sin business - om du nu frågar mig) - och sedan har vi sköna typer som driver med de förstnämnda och visar att kejsaren saknar kläder.

Mina kulor ligger på de senare. Lätt. För jag är bäst.

Storuggla

Champion
Re: AMM

Anne Mary Murphy avslöjades (öh, stoppades) när en säkerhetsvakt märkte att hennes väska inte var balanserad när den var tom. Då röntgades den och man fann sprängmedlen.
Hon fastnade ursprungligen i kontrollen för att hon svarade svävande om syftet med hennes resa till Israel. Med reservation för att jag slutade för typ, sju år sedan och därför kan ha rådddat om en massa i huvudet sedan dess.
Och profilering är... eh, ja, det fungerar. Men det är otroligt rasistiskt (året innan jag började så togs "Arabic-sounding name" bort från listan, men "Born in [valfritt arabland]" fanns kvar).

Storuggla, nordkorea fanns med på listan också

Ymir

Liten kantbaron
Om du däremot stegar fram till incheckningen Heathrow och på bred göteborgska (fast på engelska då) hävdar att du är medlem i IRA och att du har en bomb i väskan som du tänker spränga av när kärran passerar över Buckingham Palace, så blir du inte bara handfängslad och slängd i en cell, utan även åtalad för både det ena och det andra.
Ja, för en verklig IRA-terrorist hade ju verkligen helt spontant erkänt att så var fallet. Det är det som är hela poängen här, det är det jag vänder mig emot, och det är därför jag hejjar på Dilba i den här frågan - om jänkarna verkligen är så korkade att de tror att de stoppar terorrdåd genom att fråga folk om de är terrorister, eller kryssa i "ja, jag är terrorist"-rutor på formulär...då förtjänar de verkligen all obstruktion i världen.

...sedan blir det ju inte bättre av att säkerhetsrutinerna garanterat är direkt rasistiska i sin utformning; jag har själv upplevt hur en kines kontrollerades mycket noggrannare än västerlänningarna hon reste med, och jag vill inte ens gissa hur det är om man ser remotely arabisk ut, som Dilba...

- Ymir, tycker