Nekromanti Veckans klan: Malkavian

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Varje vecka kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en av Vampire: the masquerade klanerna. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klanen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss klan och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här veckans klan är Malkavians:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/aQFfgeWhIRE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/aQFfgeWhIRE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Det samtliga medlemar av klan Malkavian har gemensamt att de är galna. Inte sinnesjuka, utan galna. Den där gamla sortens galenskap som folk drabbas av när demoner bosätter sig i deras hjärnor eller Gud talar till dem eller när månen är full. Det är galenskap som inte kan botas och som du inte vill vara nära för länge eftersom du är ganska säker på att den smittar... Men samtidigt är Malkavians vampyrvärldens profeter och orakel. Deras galenskap ger dem mystiska insikter bortom de som andra vampyrer har tillgång till.

Discipliner: Malkavians har tillgång till Auspex och trots att detta inte är deras mest kända disciplin så är det den som jag tycker är mest konceptuellt viktig för klanen. Deras sätt att se världen på är annorlunda och detta ger dem mystiska insikter. Att spela en Malkavian brukar också handla mycket om att lära sig hemligheter men till skillnad från Nosferatus som använder spioneri och angivare så går Malkavians bara ut och talar med regnet och vinden och så får de reda på vad de behöver veta, och mycket annat utöver det.

Obfuscate är inte lika tematiskt stark som Auspex men när man är så långt ute i mörkret som Malkavians är så är det trevligt att kunna försvinna i det. Det hjälper också att kunna gömma sig från vampyrer vars hemligheter man avslöjat genom sina profetior och "profetior".

Malkavians har beroende på när man spelar och med vem man spelar antingen Dominate eller Dementation. Medan Dominate ger en tankekontroll vilket är trevligt så ger Dementation en möjligheten att smitta andra med sin galenskap. Dementation är alltså mycket mer tematiskt passande. Och dessutom är det den läskigaste jäkla disciplinen i spelet, du hade inte jäktats med en kille som kunde göra dig schizofreni och autistisk, eller?

Bra koncept bakom Malkavians jag sett: Den bästa Malkavian jag någonsin sett var megalomanisk. Han var störst bäst och vackrast och var tvungen att bevisa det vid alla möjliga tillfällen. Detta resulterade i en driven politisk spelare som gick öga mot öga mot stadens ventrue och tremere bara för att visa att han kunde. Att kasta sig in i en massa onödiga konflikter och sedan vara fullständigt övertygad om att man kommer vinna och att inget dåligt kan hända en påminde ganska mycket om historien om Agamemnon men med alla andra som Cassandra. Det vände också på profet konceptet klanen har på ett intressant sätt.

Jag har också sett någon spela upp den vrida perceptionen till 11 där karaktären var helt logisk och resonlig men informationen som hennes sinnen gav henne var annorlunda än den alla andra fick. Detta gick från att skrik av smärta registrerade som skratt. "Sluta skratta! Jag torterar dig! Ge mig din andra arm, jag ska bryta den med!" till att hon trodde att Prinsen var en ängel "Ser ni inte hans gudomliga ljus?! Knäböj era dårar!"

Koncept jag aldrig vill se igen: Fishmalk.. Om du inte vet vad det är så är det en spelare som spelar en Malkavian för att vara "rolig" och "random". De beter sig som Snurre Sprätt helt enkelt. Om du spelar en sådan här karaktär avskyr jag dig av hela mitt hjärta.

Klädsel: Malkavians är ganska spridda när det kommer till hur de klär sig. Många klär sig helt normalt för att smälta in. Men en klassisk approach är att Malkavians inte riktigt bryr sig om vad de har på sig, de kan ha samma tröja i ett par månader utan att märka det. Ser du en smutsig karaktär med slitna kläder som talar som om han var en universitets professor så är det antagligen en Malkavian. Men de kan också frysa stilmässigt vid vad som var populärt när de dog, är det någon klan som gör detta så är det antagligen Malkavians. Sedan har vi Malkavians som klär sig på udda sätt eftersom deras förmåga att bedöma vad som är lämpligt är borta, pimp rockar och strippkläder med polistema är exempel från Bloodlines spelet.

Embrace: Den klassiska stereotypen är att Malkavians antingen väljer rekryter som är galna eller att de har galna anledningar till varför de väljer folk. Medan att du bara blir vald av ingen speciell anledning har många möjligheter så är det grymt tråkigt med Malkavians som var galna innan de blev vampyrer. Jag föredrar att det är blodet som antingen knäcker dem eller sakta driver dem till vansinne, men det är kanske bara jag. Malkavians väljer också folk som har praktiska förmågor som de behöver, ibland kan detta var att de helt enkelt behöver någon som kan tala utan att det rimmar så att Siren kan ha någon som talar inför hovet eller som håller i förhandlingar.

Varför är Malkavians den bästa klanen att spela?: Eftersom andra vampyrers reaktion till dig är delikat. De vet att du vet mycket, antagligen för mycket, men samtidigt vet de att du är sinnesjuk och att man inte kan lita på vad du säger. Detta gör att du kan säga att kejsaren inte har några kläder eller vara hovnarren och säga saker som skulle få alla andra avrättade. För du är galen, om de straffar dig så bekräftar de att det du sade var sant men om de inte gör det kan de nästan alltid förklara bort det med att du är galen. Men folk vet...

Det är också fantastiskt roligt att spela en Malkavian i en maktposition så som prins eller Sheriff. Om du inte utsätter folk för antingen Kafka liknande rättegångar eller leker röda drottningen vet jag inte vad du sysslar med.

Bornmo

Warrior
Det här var ett mycket trevligt initiativ!

Med det sagt, Malkaverna har aldrig varit mina favoriter :gremsmile:

slanfan

Hero
Fin genomgång.

Mitt aber mot Malkavians gör att jag gärna "förbjuder" spelare att gestalta dem och enbart använder dem som exotiska plot-devices. Så tråkig är jag.

Recca

Femme Fatale
slanfan said:
Fin genomgång.

Mitt aber mot Malkavians gör att jag gärna "förbjuder" spelare att gestalta dem och enbart använder dem som exotiska plot-devices. Så tråkig är jag.
Jag har oxo svårt för malkavians i gruppen. Deras vansinne är helt enkelt inte så givande att rollspela enligt min erfarenhet.

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
slanfan said:
Fin genomgång.

Jag har oxo svårt för malkavians i gruppen. Deras vansinne är helt enkelt inte så givande att rollspela enligt min erfarenhet.
Jag har sett Malkavians fungera jättebra när de var styrda av en väldigt engagerad och duktig spelare. Men ni har helt rätt i att om man spelare en Malkavian dåligt eller till och med "bara" okej så är de fruktansvärt jobbiga att ha med i gruppen. Galenskapen är så lätt att misslyckas med och då blir det bara irriterande. Men när en Malkavian är spelad bra så är det helt fantastiskt att ha med dem i gruppen :gremsmile:

slanfan

Hero
God45 said:
Recca said:
slanfan said:
Fin genomgång.

Jag har sett Malkavians fungera jättebra när de var styrda av en väldigt engagerad och duktig spelare. Men ni har helt rätt i att om man spelare en Malkavian dåligt eller till och med "bara" okej så är de fruktansvärt jobbiga att ha med i gruppen. Galenskapen är så lätt att misslyckas med och då blir det bara irriterande. Men när en Malkavian är spelad bra så är det helt fantastiskt att ha med dem i gruppen :gremsmile:
Bra eller dåligt spel har inget med saken å göra (för mig), jag vill bara att ingen i spelgruppen ska ha den minsta aning om vad Malkavians sysslar med, utom genom att riskera liv, lem och förstånd och besöka en av dem.
Jag tycker det är roligt när folk spelar en finurlig Malkavian och skulle aldrig hindra någon från det, utom när jag är ST.

nyvinter

Illustrationist
Precis. Malkavians måste vara den svåraste klanen att spela eftersom det enbart fungerar när det är riktigt bra. Tyvärr verkar de flesta tro att galen = Johnny Depp i Tim Burton-skräp.

Max Raven

T12-kultist
Malkaver var de jag tyckte fungerade sämst i oWoD (ge ett spelarval att köra galning och ha en hel klan med galna Cassandras? funkar säkert jättebra. :gremtongue: ) så de var jag faktiskt för att de "knuffade bort" dem från huvudklanerna i rebooten/Requiem - en galen sanningssägare eller två (tre?) funkar för ett område, men redan 10 känns för mycket för mig.

Det fanns väl plats för klanen någonstans inom vampyrmyten, eller iaf i Masquerade. Jag tyckte bara det var mest pannkaka dock.

Recca

Femme Fatale
Max Raven said:
Malkaver var de jag tyckte fungerade sämst i oWoD (ge ett spelarval att köra galning och ha en hel klan med galna Cassandras? funkar säkert jättebra. :gremtongue: ) så de var jag faktiskt för att de "knuffade bort" från huvudklanerna i rebooten/Requiem - en galen sanningssägare eller två (tre?) funkar för ett område, men redan 10 känns för mycket för mig.

Det fanns väl plats för klanen någonstans inom vampyrmyten, eller iaf i Masquerade. Jag tyckte bara det var mest pannkaka dock.
De är roliga som plottools för de kan lätt bli riktigt otäcka. Tycker det ska finnas en-två-tre max i en stor stad. Gillar inte Dementation. Skulle hellre sett nåt annat där men vet inte riktigt vad.

RasmusL

Champion
nyvinter said:
Precis. Malkavians måste vara den svåraste klanen att spela eftersom det enbart fungerar när det är riktigt bra.
Här håller jag inte med. Så länge spelaren har respekt för "galenskap" (mer tragedi än komedi) och håller sig på en nivå som medger att karaktären fungerar i samhället så ser jag inte att potentialen för problem skulle vara större än för någon annan klan. Att "spela över" däremot håller jag med om är problematiskt och något som få klarar av utan att det blir larvigt.

För oss har aldrig malkavtolkningarna känts krystade men då har vi å andra sidan aldrig siktat på att gestalta randomimpulspajasar och personligen har jag mer behållning av någon som kan hitta ångest och förtvivlan i det lilla än någon som måste fokusera på det stora för att gestalta sin "galenskap".

Recca

Femme Fatale
I ett skede av dumdristighet bad jag en spelare att hitta på något i spelet som jag kunde improvisera på och han valde att skapa en clown-malkav som kom vandrandes nedför gatan och plötsligt sa "Hej hej!"

Det kändes som det urartade precis i det ögonblicket som berättandet överlämnades och jag slet mitt hår i tysthet. Men jag fick stå mitt kast tänkte jag. Malkaven i fråga, nu under min kontroll, bad RP'n att följa med till grevinna Montsebura, clownens boss. Galenskapen är lite ospecifik men eftersom ingen ser dem tillsammans någonsin och eftersom grevinna Montsebura bär kraftigt med smink jämnt och är helt annorlunda från clownen så är det svårt att veta om galenskapen är nån slags split personality-disorder eller om de håller på med avancerade obfuscate-grejer. Det är en komisk karaktär som jag på många sätt avskyr men som är ganska spännande att rollspela ändå. De kommer få ett framträdande längre fram iom att de bjudit gruppen på en bal till hösten dit alla signifikanta vamps är bjudna. Kanske kommer de framträda tillsammans, kanske inte...

RasmusL

Champion
God45 said:
Jag föredrar att det är blodet som antingen knäcker dem eller sakta driver dem till vansinne, men det är kanske bara jag.
Det här, och jag tycker att det är som att sätta ett förstoringsglas över hela gothic horror-vampyrkonceptet. Alla vampyrer blir mer eller mindre "galna" med tiden, malkaverna låter oss utforska detta i en takt som synliggör det utan att kampanjen måste sträcka sig över århundraden.

VtM för mig handlar i botten om gothic horror och här får vi det serverat på ett silverfat.

Recca

Femme Fatale
RasmusL said:
God45 said:
Jag föredrar att det är blodet som antingen knäcker dem eller sakta driver dem till vansinne, men det är kanske bara jag.
Det här, och jag tycker att det är som att sätta ett förstoringsglas över hela gothic horror-vampyrkonceptet. Alla vampyrer blir mer eller mindre "galna" med tiden, malkaverna låter oss utforska detta i en takt som synliggör det utan att kampanjen måste sträcka sig över århundraden.

VtM för mig handlar i botten om gothic horror och här får vi det serverat på ett silverfat.
Ja Malkaver kan vara skittuffa om de görs rätt. :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Jag är på RasmusLs sida, jag tycker det är en jävla bullshitklyscha att malkaver skulle vara särdeles svårspelade eller att de absolut bara får spelas av folk som vill ha dem scary crazy. Jag har nästan uteslutande positiva erfarenheter av malkaver både som slp:er och rp:er, och har sett dem gestaltas av allt från erfarna och hyperengagerade immersionist-spelare till nervösa nybörjare, och alltid med något mått av framgång. Malkaverna har ett färgstarkt koncept och ett attraktivt och passande disciplinpaket, och detta gör dem även vid en hastig anblick till en av de absolut bästa klanerna.

Jag tycker WoD är fullsmockat med bra malkav-slp:er, till och med antediluvianen är ball, och är den av alla antediluvianer som tar sig ballast form i Gehenna-modulen (ett dussin småflickor). Men allra mest minnesvärda har malkaverna runt spelbordet varit: den bisarra profeten Egghead och hans sidekick psykololitan Twin, den förvirrade kirurgen från Napoleonkrigen som drev runt i Ryssland följandes sina bisarra nycker och letandes efter sin försvunna fru...men bäst är det klassiska konceptet True Faith-malkaver, som har sån skön potential att förkroppsliga hur bisarrt och kufiskt religion egentligen är. Min egna rollis Noor, en schizofren shiitisk extremist som mot alla odds lyckades vara både logiskt och moraliskt konsekvent i sin strävan att följa guds mystiska ljus genom världen lät mig få utlopp för ett helt år av islamologistudier, and how! Gud vad jag vill spela henne mera; det som var så härligt, och som är liksom hela grejen med malkaver, var att det hela tiden liksom hölls oklart av SL om ljuset hon såg faktiskt fanns där, eller bara var inbillning. (Ett sätt det hela kunnat göras ännu bättre på är om episoder hon upplever utan att de andra rollisarna är närvarande (typ, SL-Lycan, hennes fajt med monsterfisken i hamnen) senare liksom framstår som konstiga, så att tvivel uppstår runt spelbordet om de faktiskt verkligen inträffade...)

Malkaver behöver inte vara scary crazy, det är bara gamla trista gåffare som snöat in sig på 2nd edition Vampire som håller fast vid denna förlegade föreställning; vill man spela Ted Bundy/Jason/Jokern-typer går vilken klan som helst lika bra. Malkavernas grej är att de är det bisarra elementet i vampyrsamhället, snubbarna som liksom är de viktiga jokrarna i intrigsoppan inte för att de är patologiskt hemlighetsfulla eller perverst konspirationskåta, utan för att de är random.

Därför stöttar jag helhjärtat malkaver som är festliga, dvs happy crazy, och tycker helt klart att även dessa har sin plats i WoD. Galenskapen kan gott vara en befrielse lika mycket som en ångestbörda; sure, låt somliga malkaver vara skriande, spastiska psykopater som är inlåsta med tvångsttröja i en garderob, men väg upp det med nån som gått i barndom och lallar runt i propellerkeps och luktar på blommor och är allmänt harmlös, åtminstone tills frenzyn sätter in.

God45

#PrayersForBahakan
Därför stöttar jag helhjärtat malkaver som är festliga, dvs happy crazy, och tycker helt klart att även dessa har sin plats i WoD. Galenskapen kan gott vara en befrielse lika mycket som en ångestbörda; sure, låt somliga malkaver vara skriande, spastiska psykopater som är inlåsta med tvångsttröja i en garderob, men väg upp det med nån som gått i barndom och lallar runt i propellerkeps och luktar på blommor och är allmänt harmlös, åtminstone tills frenzyn sätter in.
Med alla de vanliga "smaken är som baken" grejerna innan. Usch nej :gremsick:

Det är dumt, det är löjligt och det är tramsigt. Det är svårt att spela ett spel om personlig fasa när någon går runt i en satans propellermössa. Det är ofattbart dumt och stämningsdödande.

Malkaviansk galenskap ska vara skrämande annars är den värdelös. Man kan göra personen som verkar glad, men då gör man Alex från a Clockwork Orange eller ett av de läskiga barnen från the Shining.

Malkavians som comic relife är något av det värsta jag vet i vampire och jag skulle aldrig tillåtit det som GM.

Enda gången det funkade att någon körde en "rolig" Malkavian var när jag spelade i ett vampire spel där en annan spelare spelade en Clown Malkavian som körde en glassbil. Jag döda den karaktären. Det tog veckor av planerande, alla min karaktärs resurser och att jag förstörde alla min karaktärs mål. Men jag dödade den där jävla clownen och sedan pissade jag i hans askor. Ögonblicket när jag mördade den där karaktären var nästan värt att ha stått ut med fanskapet tills dess.

RasmusL

Champion
God45 said:
Jag döda den karaktären. Det tog veckor av planerande, alla min karaktärs resurser och att jag förstörde alla min karaktärs mål. Men jag dödade den där jävla clownen och sedan pissade jag i hans askor. Ögonblicket när jag mördade den där karaktären var nästan värt att ha stått ut med fanskapet tills dess.
O.O

*backar sakta mot utgången*

o.o

Men ja, smaken är som baken och respekt åt dig för att du kan stå för åsikten öppet istället för att ta ut aggressionerna in game (nu låter det som att jag raljerar över ditt exempel ovan men jag menar faktiskt allvar och jag gissar att den problematiska situationen du beskriver aldrig mer kommer att uppstå så länge du står på dig).

God45

#PrayersForBahakan
Jag ska kanske påpeka att i den gruppen körde vi Vampire som ett politisk spel så PVP var the name of the game. Min karaktär blev utpressad av spelaren som körde blodsmagikern ganska direkt efter och jag var tvungen att vara hantlangare till honom för efteråt.

Så jag står fast vid att mitt clownmördande var in-character, min karaktär var precis lika irriterad och förbannad som jag var.