Nekromanti Veckans klan: Ravnos

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Varje vecka kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en av Vampire: the masquerade klanerna. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klanen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskution. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss klan och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här veckans klan är Ravnos:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/5t99bpilCKw"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/5t99bpilCKw" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Ravnos har en extra best i sig förutom den vanliga som alla vampyrer har som gör dem våldsamma. Deras extra best driver dem till att begå inte bara brott i allmänhet men en specifik sorts brott. Tillexempel att fuska på kort eller att begå avancerade bankrån. Hela klanen är i stort sett Brad Pitt eller George Clooney från oceans eleven. Ja och deras egna disciplin är att skapa illusioner. Oturligt nog var de i de tidigare böckerna förknippade med Romani folket och det var en hel del tjuvaktiga zigenar stereotyper... Men det avtog med tiden.

Discipliner: Chimerstry är guld. Förmågan att skapa illusioner är passande för klanen, kreativ och rakt upp och ner kul att spela med. En sannerligen fantastisk disciplin.

Synd att deras andra två suger. Fortitude och Animalism? Verkligen? Både Celerity och potence hade passat bättre än fortitude. Animalism är... Varför? Är det för att Ravnos är avlägsna släktingar med Gangrel kanske? Hur som helst så känns det som om Ravnos fick två kassa discipliner så att de inte skulle bli för mäktiga om de hade Chimerstry och två till användbara discipliner. Till och med auspex hade gett dem en egg de hade kunnat använda men nope!

Bra koncept bakom Ravnos jag sett: The conman. Killen som lurar till sig enorma mängder pengar genom lite planerande och en tunga av guld. Bankrånaren som gör varje rån på ett helt nytt sätt så att polisen inte kan se mönstret. Potentialen för bra koncept är nästan oändlig.

Koncept jag aldrig vill se igen: Okej... Det är helt ok att ha med lite romani bakgrund till din karaktär. Men om din karaktär är en zigenare från The wolfman så är det inte bara rasistiskt men också en dålig karaktär. Det är inget fel med lite kulturel färg, men håll dig på mattan.

Klädsel: Har du sett Burn notice? Antingen i lösa skjortor och med en mer avslappnad "Miami" still eller i en billig men funktionell kostym.

Embrace: Ofta familjemedlemar, speciellt för i tiden. Men de yngre ravnosen har gått ifrån det. Vem blir ravnos nu? De mest briljanta brottsliga sinnena i världen. Bedragare, ledare över organiserad brottslighet, utpressare, kidnappare och så vidare. Resultat är mindre viktiga än talang.

Varför är Ravnos den bästa klanen att spela?: För att du är cool. Du har alltid dina egna planer på gång och kommer aldrig ha tråkigt. För att när dina planer fungerar så får du känna dig smartare än alla andra. För risken att åka fast och spänningen som kommer från den risken. Och för att det är kul att blåsa folk.

Här nedan följer spoilers för Time of thinbloods och Gehenna:

The Technocracy gankar Ravnos antedeluvianen, hela klanen går bärsärk och dödar varandra och sig själva. Alla Ravnosen dör. Spela INTE en Ravnos i en Gehenna kampanj.

Alkemist

Veteran
Vi husreglade deras klansvaghet i både lajv och rollspel för i längden blev det både tråkigt och förutsägbart att försöka hitta vices som bode var ett hinder och ledde till någon form av spel och inte bara att man kollar alla fickor på ravnosen innan hen lämnar elysium.

Alltså: Ravnos har inte dubbla besta, de har Besten med stort B. I början så kan det tyckas att det inte finns någon baksida med livet som charmig vagabond men efter bara en kort stund, din första frenzy för att vara exakt så händer något.
Din best får en blodad tand, smak på livet så att säga.
Och den tycker verkligen inte om att sitta i passagerarsätet.

Rent krasst, din best har en intelligens och en förmåga att förstå sin omvärld som växer med tiden och dess största hinder för att uppleva denna nya värld är du.

I början kan det röra sig om att du beter dig konstigt under dina frenzies(stannar upp och ser någon i ögonen, plockar upp och undersöker föremål, osv) men till slut kanske det inte ens går att upptäcka utifrån att besten tar kontrollen.
Och glöm heller inte bort att under dagens alla timmar så ligger ni där i ditt undermedvetna, bara du och den...

Typ Tyler Durden på crack var väl tanken. Det fungerade bra så länge det styrdes bort ifrån Malkav country, något som ändå är ganska lätt med tanke på klanens sammanhållning och det gamla gardets filosofiska/religiösa ådra.

Ymir

Liten kantbaron
Först; medan jag är helt för att byta ut disciplinerna, tror jag mer på att skriva om Animalism så att den inte suger (jag tror det finns en upphottad Animalism-variant i Kindred of the Ebony Kingdom, alternativt kan man helt sonika byta ut den mot Abombwe, som i KotEK dock är afrikanska gangrels temadisciplin; likfullt hade Abombwe med dess bejaka-besten-tema passat Ravnos ganska bra).

Det finns vissa svaga belägg för att klanernas tre discipliner inte är helt random, utan att det finns en tanke bakom relaterad till vilken 2:nd gen:are de härstammar ifrån, se mer här. Jag gillar den här idén och hade, om jag kastade om disciplinerna, försökt bevara den på något sätt.

Ravnos är en av de klaner som blir intressantare i sin afrikanska variant, Kinyonyi:

The Kinyonyi take their name from the Luganda word for "bird", reflecting their tendencies to constantly travel, even more than the knowledge-seeking Akunanse. The Kinyonyi usually work as messengers, can seek out special items, or carry out jobs, illegal or legal, for other Laibon. The Kinyonyi are said to have migrated centuries ago from the East, and some believe they are connected to the Rom, and perhaps to Clan Ravnos; their ability to use Chimerstry hints strongly at this. In spite of their outsider status, the Kinyonyi have been around long enough to integrate themselves completely in with Laibon society, unlike the relative-newcomers, the Ishtarri. In terms of the Embrace, the Kinyonyi are drawn towards the self-sufficient and those who have useful skills of almost any kind.

The Kinyonyi also maintain a loose network among their legacy; if one needs something they cannot find themselves, they can easily contact another Kinyonyi who can procure it for them. They meet every so often to compare notes, swap stories, and trade "business" tips.

The Kinyonyi are welcome almost anywhere, but if they stay in an area for too long, they are prone to driving themselves away through a lack of tact; a wrong comment might even result in them being hunted down. It is this weakness that keeps them constantly on the move. In addition, a few years ago, several members of the legacy were struck by a blood-thirst from an unknown cause, resulting in diableries and frienzies that took down their numbers, especially elders. Some Kinyonyi now remain aloof from the legacy, afraid to be around others if such an event happens again.

Weakness: For every two weeks a Kinyonyi stays in a given domain, she must make a check of Self-Control + Subterfuge (difficulty :gremcool: to avoid mentioning or otherwise revealing some unpleasant fact - true or false, on purpose of by accident - about someone important in that domain. For each month, the Kinyonyi receives an additional one-die penalty to this roll.
Ravnos är även ganska intressanta i Kindred of the East, så till vida att deras antediluvian av allt att döma verkligen var Ravana från Ramayana, en helvetesfurste som siktade på att härska över världen i nästa cykel av samsara. Det känns dock lite keff att det krävdes tre-fyra Kuei-jin-bodhisattvor+en teknokrat-vätebomb för att plocka ned honom, givet att Kuei-jin-bodhisattvor rent regeltekniskt kan slänga ur sig dussintals aggravated tärningar på en runda, lätt tillräckligt för att one shot-tokgibba en methuselah. (Nu är KoTE-disciplinerna förvisso helt brutna, men det känns ändå som att sakerna som händer i ståryn och metaplotten somehow borde förhålla sig till hur regelsystemt etablerar att världen fungerar, något WW alltid varit riktigt jävla värdelösa på).

I allmänhet tror jag att Ravnos led av att Indien var det enda område av världen som aldrig fick sig ett genuint treatment i oWoD. Omsider kom moduler både om arabvärlden och Afrika som gav massor av extra fluff om de klaner (Assamiter, Setiter) som 'hörde hemma' där, och Kina och Japan och i viss mån Indonesien och Sydostasien täcktes utförligt av KotE, men Indien förblev ett mysterium både i KotE och Masquerade, utan att vi någonsin riktigt fick veta hur saker och ting funkade där. Är vampyrerna i Indien kuei-jin eller kainiter, eller båda? Vad är Ravnos roll i vampyrsamhället där? Massor av olösta frågor som Ravnos som klan hade mått jättebra av om de utforskades. Avsaknaden av någon sosm helst vettig info om Indien skadade Ravnos, och gjorde dem mindre attraktiva att spela än annars hade varit fallet, särskilt när plotten runt Ravana/bodhisattvorna/teknokrat-bomben var så tafflig. Jag hade designat den som en episk crossover-kampanj mellan KotE och Masquerade, förlagd i Indien, där rollpersoner (som kan vara antingen kuei-jin eller ravnos) måste förena sig för att tillsammans spåra och överlista den nyvaknade antediluvianen och orkestrera en situation där hen kan besegras. Det hade kunnat vara jättekoolt. Men istället blev det en poänglös metaplott vars superlativiteter kändes så slumpmässiga att de mest blev tråkiga.

Bra Ravnos-koncept jag sett: jag gillade faktiskt Durga Syn, och tycker hon var en av de ballare slp:erna i Masquerade, kanske mycket för att hon var så befriande icke-evil.

Koncept jag aldrig vill se igen: Ingen har någonsin spelat en Ravnos när jag varit med, och de har knappt förekommit överhuvudtaget. Detta är lite synd eftersom Chimerstry onekligen är en kul disciplin, men det visar också på att WW misslyckades med Ravnos som klan, givet att dels ingen vill spela dem, och att deras roll i vampyrsamhället är så perifer att man lätt kan ha hela kampanjer utan att någonsin ha med Ravnos-slp:er; i skarp kontrast till tex Lasombra Antitribu, Old Clan Tzimisce, True Brujah, Setiter och Harbingers, som är så pass tuffa att man gärna har med dem oavsett. Kontentan av detta är hursomhelst att jag aldrig riktigt sett ett Ravnos-koncept jag ogillar, men också att anledningen att jag väljer Durga Syn när jag måste välja min favorit-ravnos kanske egentligen handlar om att jag inte kommer ihåg en enda annan Ravnos, någonsin...

God45

#PrayersForBahakan
Allt i den här posten är spoilers! Allt! Turn back now you fools!

Medan meta-plot aldrig varit min favorit grej kommer jag försvara Ravnos antedeluvianens uppvaknande som en av bättre meta-plot grejerna. För den är helt sinnessjuk och fantastisk :gremlaugh:

Jag gillade också att Kuei-jin-bodhisattvorna var helt värdelösa, det här är en ANTEDELUVIAN en varelse så mäktig att bara Cain, Lucifer och Gud själv är dess överman.

För er som inte vet var det som hände var det så att Ravnos antedeluvianen, Zapathasura, vaknade upp någonstans i Indien och började mörda all runtomkring sig. Tre supermäktiga Kuei-jin-bodhisattvorna blockerar ut solen med en enorm storm och försöker sedan sakta ner Zapathasura vilket de kapitalt misslyckas med. Där är också ett gäng varulvar närvarande som mer eller mindre skiter på sig av rädsla när de ser spektaklet. Vid den tidpunkten bestämmer sig The Technocracy för att det är dags att göra vad de gör bäst och rädda världen. Så de släpper ett Spirituellt uppvaknat kärnvapen på Zapathasura, alltså ett kärnvapen som också är en magiker. Denna bomb dödar alla i en stor bit av Indien UTOM Zapathasura. Men bomben inte bara dödar dem, den sliter sönder deras själar och förintar helt varulvarna och Kuei-jin-bodhisattvorna och alla stackars människor och vampyrer som är i närheten. Bomben är också så kraftig att den har sönder helvetets murar och släpper loss demonerna fångade där, förstör andevärlden från Wraith och gör så att de döda vandrar Jorden, skapar avatar stormen och får ett par änglar att freaka ut och skapa hunters från Hunter: the reckoning.

Zapathasura reaktion på bomben? Pfffff.... Fuck that shit, Fortitude 10 bitches. Men med Kuei-jin-bodhisattvorna döda så försvinner stormmolnen och The Technocracy använder enorma spegelsateliter från Die Another day till att skjuta på spegelsateliterna från Batman and Robin som skjuter på en tredje spegelsatelit som träffar Zapathasura med ljuset från flera solar samtidigt och dödar honom.

Helt. Jävla. Sinnessjukt! :gremlaugh:

cogitare

Swashbuckler
Urk!

Ravnos kan säkert vara balla. En del av det som Ymir skriver om låter ändå ganska kool och indien och dess mysticism och ev. kopplingar där till Ravnos skulle kunna blivit något awesome.

MEN...

Så upplevde jag aldrig fallet i oWoD utan de var en klan av ficktjyvar, småbrottslingar och vagabonder vars koncept lätt täcktes av andra klaner såsom Brujah, Toreadeor, Gangrel och kanske någon till.

Hela storyn med Antideluvianens uppvaknade får mig mest att må lite illa och det enda bra med det var att man via metaplotten (nästan) dödade klanen så man som SL kunde luta sig åt detta när man sade "Nä, fy faan, du får inte spela en Ravnos. De finns inte kvar och det 10-tal som kanske finns kvar är föremål för SLP.".

Usch, usch, usch. Trist att vara så neggo men jag gillar verkligen inte hur Ravnos tedde sig i spelet. Och som om allt detta med fluff och delar av deras story i mina ögon sög så hade de Chimerstry som var en helt galen Disciplin som krävde mängder med hanterande från SLs sida för att antingen inte bli helt menlös eller alldeles på tok för mäktig när spelare blev väldigt "kreativa" i sina illusioner.

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Det låter från din beskrivning som om du mer hade dåliga spelare som inte spelade klanen ordentligt än att det är fel på själva klanen.

Ymir

Liten kantbaron
Jao, men haken är alltså att en Devil-Tiger Bodhisattva med dharma 9, Kiai 9 och Internalize 7 lätt gör mer aggravated skada än en vätebomb. Är en antediluvian rent teknikst mäktigare än Kuei-jin-bodhisattvor? ja, absolut. Det är mest att deras discipliner har en helt bruten dödsmördarsynergi och är typ fuloptade för att döda kainiter. Om man ville hålla sig remotely true till regelsystemets logik (trots att regelsystemet suger) borde man därför valt något annat än just kuei-jin att låta Ravana battla (även om det mäjkade hur mycket sense som helst rent plottmässigt, -om- Ravana nu var en Yamakung).

Vad jag inte gillar med plotten är dock inte detta, det är ju helt jävla trivialt. Det jag inte gillar är primärt att #1: plotten hade ingen potential att involvera rollpersoner, #2: antediluvianens agerande under uppvaknandet känns så jävla slumpmässigt; vad fan försökte hen åstadkomma?

cogitare

Swashbuckler
God45 said:
Det låter från din beskrivning som om du mer hade dåliga spelare som inte spelade klanen ordentligt än att det är fel på själva klanen.
Fast jag tycker klanen är ganska svagsås också tbh. Gangrel light fast med en fånig nackdel som gör dem till (tråkigt) stereotypa zigenartjyvar.

Nä, för min del hade den klanen aldrig behövts och hela romani-vinkeln hade lätt kunnat upprätthållas av Gangrel (det var en ganska stor del av första Gangrel klanboken iirc) och att vara tjuvaktig hade sedan kunnat vara ett karaktärsdrag för din rollperson snarare än kopplat till klan.

Nä, 'good riddance' för min del (även om hur de nu valde att ha kål på klanen var passande nog lika fånigt som klanen själv, om inte värre). :gremsmile:

Cog.

Ymir

Liten kantbaron
Men om folk inte spelar klanen ordentigt antyder det även att dess koncept inte var så tydligt och inspirerande som det hade kunnat vara.

Ett liknande exempel är Howl of the Devil-Tiger i KotE; en fantastiskt intressant dharma, men som allt annat i KotE är den groteskt svårspelad. Devil-Tigers koncept är egentligen att vara typ dharmapalas och begå skenbart onda handlingar men med ett ultimat altruistiskt, konstruktivt och/eller upplyst syfte. Nästan alla spelare någonsin missar dock detta, på grund av hur flummigt dharman är skriven, och gestaltar Devil-tigers som Tzimisces cranked up to eleven.

God45

#PrayersForBahakan
Jag har aldrig följt regelsystemets logik och även om man gör det så är alla Antedulvianerna bortom vad reglelsystemet kan simulera. Så jag bryr mig inte om den biten. Sedan gör en Bodhisattva knappast mer skada än en vätebomb. Sedan är det här en spirit-nuke och inte en vanlig vätebomb ovanpå det.

#1: plotten hade ingen potential att involvera rollpersoner
Det här är helt sant och anledningen till att all meta-plot suger.

#2: antediluvianens agerande under uppvaknandet känns så jävla slumpmässigt; vad fan försökte hen åstadkomma?
Arrrrgh! Hungrig och ingen morgonmänniska! Måste krossa Tokyo (fine Indien). Antediluvianen var mer eller mindre Godzilla. :gremtongue: Det alvarliga svaret är att det är svårt att veta vad en varelse bortom mänsklig föreställningsförmåga vill åstadkomma.

cogitare

Swashbuckler
Ymir said:
Om man ville hålla sig remotely true till regelsystemets logik (trots att regelsystemet suger) borde man därför valt något annat än just kuei-jin att låta Ravana battla (även om det mäjkade hur mycket sense som helst rent plottmässigt, -om- Ravana nu var en Yamakung).
Har för mig att du själv skrev just att WW aldrig var särskilt bra på att producera fiktion som rimmade väl med deras eget regelsystem. Faktum är att även med 20 soak-tärningar mot ALLT så blir en Antediluvian ganska lätt att ha kål på. De där 20 tärningarna kunde man ju lätt uppnå med en rank 3 varulv med rätt Gifts. Potence i samma storlek (som lätt trumfade Fortitude alla dagar i veckan) + Protean-klor hade lätt gjort det också och då har jag ändå inte en aning om vad Kuei-Jin kunde hitta på för maffiga saker.

Det kändes som att de därför ändrade alla level 10 Discipliner till att bli plot-devices. Det var, plot-mässigt, inte meningen att de där Kuei-Jin snubbarna skulle besegra Ravnos-Anten så då kunde det inte göra för Fortitude 10 säger att de inte kan det...

Cog.

cogitare

Swashbuckler
Ymir said:
Nästan alla spelare någonsin missar dock detta, på grund av hur flummigt dharman är skriven, och gestaltar Devil-tigers som Tzimisces cranked up to eleven.
Don't get me started kring Tzimisce och hur de ofta porträtterades i spelet och av flera spelare jag stötte på. :gremsmile:

Old clan ftw dock!

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Men om folk inte spelar klanen ordentigt antyder det även att dess koncept inte var så tydligt och inspirerande som det hade kunnat vara.
Jag är lite ok med att Ravnosen är svårspelade. Cammarilla klanerna är de man ska börja med. Sedan kanske man kan sträcka sig till Sabbat klanerna efter ett tag. De fristående klanerna är alla ganska svårspelade och man bör kanske vänta tills man har lite erfarenhet innan man försöker spela en medlem av dem.

Ymir

Liten kantbaron
Jag har aldrig följt regelsystemets logik och även om man gör det så är alla Antedulvianerna bortom vad reglelsystemet kan simulera.
Om det finns snubbar i regelsystemet som inte kan hanteras av regelsystemet antyder det att regelsystemet har ett fundamentalt problem.

Sedan gör en Bodhisattva knappast mer skada än en vätebomb.
Jo, på en kainit som är känslig mot aggravated. Jag har inte böckerna i Kina så jag kan tyvärr inte räkna på det, men antalet agg-tärningar de gör i skada med stats/disciplinkombon ovan är direkt broken, och hade fått tillochmed Ur-Shulgi att explodera direkt eftersom ingen i WoD har mer än 7-8 skaderutor.

Arrrrgh! Hungrig och ingen morgonmänniska! Måste krossa Tokyo (fine Indien). Antediluvianen var mer eller mindre Godzilla. tunga Det alvarliga svaret är att det är svårt att veta vad en varelse bortom mänsklig föreställningsförmåga vill åstadkomma.
Jag tror inte på 'varelser bortom mänsklig föreställningsförmåga', annat än som rena skräckfigurer i typ Call of Cthulhu. I WoD vill jag att antediluvianen ska kunna vara en mäktig aktör i settingen, oavsett om det är bakom kulisserna eller Godzilla-style, och då behöver det gå att som spelledare somehow relatera till den så att deras motivationer och plots kan bli meningsfulla, om än komplexa, och därför något som rollpersonerna kan dras in i.

Ymir

Liten kantbaron
Yes, du har givetvis rätt. Men det hela är just ett symtom på hur bajsigt WoDs regelsystem var och hur värdelösa WW var på att hantera det. Medan jag under normala omständigheter hade tyckt det var en okej lösning rent dramaturgiskt att ha disciplin-nivå tio som 'Plot Device', var det i själva verket bara en desperat cop-out därför att regelsystemet rent praktiskt gjorde att varulvar och kuei-jins utan större svårighet kunnat gibba Kain.

God45

#PrayersForBahakan
Om det finns snubbar i regelsystemet som inte kan hanteras av regelsystemet antyder det att regelsystemet har ett fundamentalt problem.
Ja. Reglerna suger. Använd dom inte. Jag har inte använt Owod reglerna sedan... Shit, 2009? Och jag började spela 2008. Fuck reglerna, de sög. Kindred of the east reglerna? Sög hårdare. Ett kärnvapen kommer döda dig, det är en plot device. Jag är ok med det, det är en plot-device!

Ymir

Liten kantbaron
Jag använder dem inte, men en bidragande anledning att jag inte längre spelar Vampire och KotE är brist på ett fullt fungerande substitut, särskilt vad KotE anbelangar.

Men att jag inte använder reglerna gör fortfarande inte att Ravana-plotten back then inte kändes konstig somehow i förhållande till hur regelsystemet (och alla modulernas diskussioner om hur olika varelser använde sina krafter in-setting) stipulerade att världen fungerade.

Recca

Femme Fatale
Jag har svårt för Ravnos. Och Chimerstry är så bruten och samtidigt tråkig. Alla disciplines vari i princip alla krafter kostar Willpower är generellt brutna på något vis.

God45

#PrayersForBahakan
Hittade det här nu efter att ha letat sedan jag postade den här tråden:

4. Why did White Wolf kill off the Ravnos?
As explained by the Vampire developer Justin Achilli, way back in August of 99:
el Bastardo (jachilli@white-wolf.com) August 11, 1999 (18:54)

"The decision to kill off the Ravnos Antediluvian came to me while Rob was working on the revised edition rulebook. Kindred of the East had just come out and all of the writing assignments for the revised edition had been turned in."

"The theme for the revised edition was tension. We'd talked about Gehenna and the Jyhad and the end of the world for a long time, but it never seemed to come any closer. A game that was supposed to have a horrific urgency instead just kind of languished along."

"Of course, this wasn't true in individual games -- I'm sure everyone's personal Vampire game had plenty of its own ups and downs and very tense moments -- but nothing inherent in the setting suggested that."

"We had already decided that 1999 would be the "Year of Reckoning", or as we called it around the office, "Rage Across the Plotlines". Our theme books would all have grand, sweeping events, reinforcing the tension and danger of the World of Darkness by shaking each game line to its core."

"That's why I decided to kill an Antediluvian. The concept of the Antediluvians is so central to the game that eliminating one would have very grave repercussions in the game world. It was a concrete, modern example of the world falling apart and an illustration that the End Times were upon us."

"But why Ravnos? I didn't start out with that one in mind. I had to figure it out."

"First, following Kindred of the East, it was obvious to me that the World of Darkness sheltered a hotbed of conflict on the border between the worlds of the Kindred and Kuei-jin."

"Second, the events would take place in a major population center. If the Antediluvian who's stuck beneath Antarctica got feisty, it could be dealt with quietly, and with relatively few visible repercussions, which didn't suit the year's theme."

"Third, it was a choice that would leave the game largely playable -- not like killing off one of the more populous clans or one that was central to the basic core of the game. If the Ventrue vanished, the Camarilla would likely collapse, and I didn't want to alter Vampire so radically. Likewise, I didn't want to take the Sabbat out of the picture, so it logically fell in the laps of one of the independent clans."

"Finally, the Ravnos offered precious little to the Vampire setting. [Insert ranting here about how they were the best clan, they ruled, they're your favorite, I'm fucking everything up, etc. All done? ;]]"

"The Ravnos never corresponded to any of the traditional vampire myths, and they didn't add anything to the proprietary White Wolf version that would be missed. They were too often played as hyuk-hyuk goofballs, obnoxious stereotypes, hopeless goober-chic one-notes and other hopeless causes. Sure, they _can_ be used well, but that was the exception rather than the rule in my experience. Nothing about them implied horror, their Discipline was easy to reduce to silliness -- the list goes on."

"As to _how_ they went, I also thought long and hard about that. A quiet demise, while very appropriate to Vampire, would have been anticlimactic. A giant fistfight with legions of vampires would have been unbelievable -- so much for the Masquerade as a phalanx of Assamites marches off to Bangla Desh. Something else had to work."

"Around that time, the big news was India's development and testing of nuclear weaponry. Bingo. The spin-doctors of the World of Darkness could "cover their tracks" by using those events to cover a nuclear strike. I couldn't think of any vampires with access to nuclear weapons (they prefer subtlety), and mortal governments are largely oblivious to the supernatural in the World of Darkness. Werewolves were too disorganized to bring down something of such godlike power without uniting the entire Garou Nation and I didn't want to step on Ethan's toes developmentally. In the end, it fell to the mages to do the ultimate deed, but only after some powerful Kuei-jin (and a hsien) softened the beast up for them."

"As for the "but he should have survived!" argument, Ravnos almost did. And shut your mouth with those "should haves" because the story comes first. The Antediluvian's vast Fortitude manifested along with the Kuei-jin's sorcery as the three-day typhoon that blocked out the sun. I imagined Ravnos early-for-Gehenna awakening as a result of nightmares on his part -- he was constantly distracted by Chimerstry - dreams that woke him and drove it to unthinking frenzy, and many of those dreams became manifest during the struggle. More than one of the many foes besieging the Antediluvian was dragged off to some private fantasy hell for eternity. In the end, everything proved too much for it -- without planning, the world managed to rage against its destruction and put the harbinger of doom down."

"Luckily for the world, the Antediluvian largely couldn't see who or what it was fighting. It had been maddened over centuries by its Chimerstry dreams and it awoke starved and in frenzy. After weathering the sun for three days, its continued deadly existence forced the cabal of techno-mages to resort to their desperately big guns, and they used them. Rest assured that this was a huge step -- the book reveals that the group was willing to suffer 100% losses for their efforts."

"And that's how it is. As for the "no crossover" argument, see my other post a few lines up. Having mages show up isn't crossover. Quantifying them is."

"Hope that helps."

-- el Bastardo
jachilli@white-wolf.com