Efter att ämnet rullat upp i jeeptråden om tekniker för att frammana känslor, så varför inte köra en bunt trådar om sånt. Nu är jag ingen jeepare och det verkade som om inte alla verkade vilja uppleva ångest. Men skräck brukar vara vanligt inslag i rollspel och det finns massa trick om hur att både skrämma spelarna och karaktärerna samtidigt.
Det här är vad som jag har som favoriter:
Ingen lösning
Så enkelt som det låter och så oschysst. Väldigt vanligt CoC-trick också. Man presenterar spelarna för ett olösbart problem, de vet att de kommer förlora och det är skrämmande i sig.
Tempoväxlingar
I det här scenariot så skulle jag skriva något David Lynch-inspirerat och tog därför till ett knep med närbilder där spelledaren sänker tempot och noggrant beskriver en detalj i miljön. Det visade sig vara väldigt effektivt sätt att skapa en känsla av krypande skräck. Spelarna blev oroade över ändringen i tempo och i bakhuvudet försökte de komma på ledtrådar i temposänkningen, men det fanns inget där.
Preppade överraskningar
Extremen som en bekant berättade om var att han legat gömd under en soffa i två timmar för att när de kom till rätt stämning i spelandet sträcka ut handen och ta tag en en spelares ankel. Det hade gett den största skrämseleffekt som de varit med om och är det skräck man är ute efter - grymt effektivt.
Sedan är jag impad över dedikationen att ligga gömd i två timmar för en sån effekt.
-Gunnar (det har då och då efterfrågats tekniktrådar, så nu är det väll dags för det)
Det här är vad som jag har som favoriter:
Ingen lösning
Så enkelt som det låter och så oschysst. Väldigt vanligt CoC-trick också. Man presenterar spelarna för ett olösbart problem, de vet att de kommer förlora och det är skrämmande i sig.
Tempoväxlingar
I det här scenariot så skulle jag skriva något David Lynch-inspirerat och tog därför till ett knep med närbilder där spelledaren sänker tempot och noggrant beskriver en detalj i miljön. Det visade sig vara väldigt effektivt sätt att skapa en känsla av krypande skräck. Spelarna blev oroade över ändringen i tempo och i bakhuvudet försökte de komma på ledtrådar i temposänkningen, men det fanns inget där.
Preppade överraskningar
Extremen som en bekant berättade om var att han legat gömd under en soffa i två timmar för att när de kom till rätt stämning i spelandet sträcka ut handen och ta tag en en spelares ankel. Det hade gett den största skrämseleffekt som de varit med om och är det skräck man är ute efter - grymt effektivt.
Sedan är jag impad över dedikationen att ligga gömd i två timmar för en sån effekt.
-Gunnar (det har då och då efterfrågats tekniktrådar, så nu är det väll dags för det)