Nekromanti Veka lvl 1-karaktärer

G

Guest

Guest
I helvete heller, varför ska du bli snällare? D&D bygger mycket på nuffror och strategi. Du som SL ska anpassa motståndet efter spelarnas level och antal. Sen är det spelarna som måste tänka taktiskt och verkligen utnyttja sina abilities, feats, spells och skills...

Här gäller det iofs att SL ger spelarna möjlighet att spelarna verkligen får utnyttja sina förmågor ofta också. Om du som SL gång efter gång slänger upp en massa Undead som är immuna mot Sneak och gruppen består av 2 Rogues så blir det inte så roligt, eller ett gäng wizards som bara får möta massa demoner som har åt helvete för mycket Magical resistance. Du fattar...

Va inte snäll, va taktisk och förbered dina spelmöten... Räkna lite vad en fiende kan göra i skada per SR, vad spelarna ska slå för att komma över fiendes AC, vad för magi som kan bli aktuell vid fighten osv. Du behöver inte sitta och drunka i matematik hemma utan göra lite överslagsräkning lite snabbt i huvudet, klart!

Lycka till!

Troberg

Sinister eater
Ett alternativ till

Ha inte strid som huvudsaklig utmaning för låglevelkaraktärer. Ge dem möjligheter att lösa problemen med list eller smygande. Gör pussel/gåt-problem. Ge dem sociala utmaningar. Sätt dem i ledande position, tex att leda böndernas försvar mot banditerna.

Pom

Swashbuckler
Husregeln känns intuitiv och bra för ditt syfte. Om du inte upplever att sor/wiz blir för mäktiga jämfört med fighter och barbarer nu när de senares hp-fördel på lvl 1 försvinner (eller nästan försvinner) tycker jag gott du kan behålla husregeln.

Pom

Swashbuckler
Re: Jag tror:

Det råder inte direkt skilda åsikter om att på höga nivåer så är vissa klasser klart överlägsna vissa andra klasser. En av dessa riktigt mäktiga klasser är wizards. Den oro som många här på forumet känner handlar nog mest om att de trodde att du skulle göra dem ännu mäktigare, men så är det ju inte. Du skulle bara jämna ut deras dålighet på låga nivåer; därefter upphör ju din husregel att påverka karaktärens HP.
För min del gällde oron just detta: att på låga nivåer när spelbalansen är som bäst införa en husregel som blir olika bra för olika klasser.

hardtoe

Veteran
När jag spelar använder jag ungefär den här metoden,
max HP på lvl 1 sedan snittet på tärningen (ex. 1d10 = 5.5) avrundat ner på jämna levlar och upp på ojämna, dessutom har vi omvandlat toughness featen till 1hp/lvl dock minst 3.
Systemet verkade lite trist i början, jag mins att jag ogillade att inte få slå sin HD men funkar sabbt banaserat och enkelt,
Nu skulle jag nog inte vilja gå över till något annat system.
Dessutom kan man kontrollräkna sin HP utan att behöva kludda ner saker i marginalerna, skitbra, har redan räddat mig 2 ggr.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Pedagogisk formulering ...

Hur jag skulle förklara regeln för mina fjortonåriga söner som är matte- och NO-nördar … äh, hur jag skulle förklara regeln för min mamma:

Faktisk hp = det högsta av hp eller Constitution