Flygjämförelser [OT]
"Nu när vi pratar om flygplan så täbkte jag fråga om det finns någon kunnig person som kan säga hur bra JAS är i jämförelse men andra plan, t.ex F14, F16 och vad nu alla plan heter."
Gripen är ett bra plan. Det klarar flera uppgifter under samma uppdrag. Deet är bra mycket smidigare - högre rollhastighet och tätare svängradie - än de flesta andra serietillverkade flygplan. Rent taktiskt motsvaras det bäst av F-18 i A till D-versionerna, förutom att det inte är hangarfartygsburet och att Gripen har en spaningsförmåga som Hornet har svårt att få. F-16 ligger också ganska nära Gripen rent taktiskt, men lider av att det faktiskt är ett över tjugo år gammalt flygplan.
På den ryska sidan hittar vi MiG-29 som närmast taktiska motsvarighet och där är avståndet mycket närmare. Trots att MiG-29 är en halvgammal kärra (mitten på åttitalet) så har den ett antal tekniska innovationer som ligger långt framför Väst. MiG-29 lider av kort räckvidd och halvbra radar, men vinner på stryktålighet och sitt helt unika siktsystem som gör att piloten kan skjuta robotar på mål som ligger vid sidan av riktlinjen, vilket den och Su-27 Flanker är helt unika om än så länge.
I samma generation som Gripen är Eurofighter, franska Rafale och amerikanska YF-22. YF-22 ligger lite utanför Gripens taktiska egenskaper och kan således inte direkt jämföras, men Eurofighter och Rafale kommer att ha liknande egenskaper som Gripen - när de väl börjar serietillverkas.
YF-22 Raptor är en ersättare till jänkarnas gamla F-15 Eagle, och är avsett som långdistansjakt. Således kan den inte jämföras med Gripen. I samma kategori faller även flottans gamla F-14 och nya F-18E/F - de är avsedda att skjuta ner fienden på mycket långt håll. F-15E Strike Eagle är en attackmodifikation av F-15 som ligger ganska nära Gripens attackförmåga, och F-18E/F kommer också att ha attackförmåga. I samtliga fall satsar de dock på att skjuta robotar på långt håll eller släppa laserriktade bomber eller robotar på hög höjd. Gripen har också den förmågan, men är också avsett som taktiskt luftunderstöd (en roll som ligger närmare gamla F-18, F-16 och A-10).
Gripens stora fördel är priset. Det är ett senaste generationens jakt, attack och spaningsflygplan som kommer till ett bra mycket lägre pris än konkurrenterna (i den mån konkurrenterna serietillverkas alls). Farligaste konkurrenten i samma taktiska fack är just nu F-18E/F Super Hornet och MiG-29KV; Eurofighter och Rafale kommer också kvala in här.
Gripens stora nackdel är rent politiskt: USA har större förmåga att sätta tryck bakom uppköpningsförhandlingar än Sverige. Dessutom är Gripen anpassat för att försvara länder som Sverige, vilket gör att den inte har så stor användning av andra.
"Samt så planerar jag att låta mina spelare hitta en gammal MI 24 hind (eller vad dom heter), så jag undrar om en sådan är ryssarnas motsvarighet till jänkarnas Apachehelikopter?"
Nja. Båda är attackhelikoptrar, men de används helt olika. Apache är en renodlad pansarvärnshelikopter och används i grupp. En helikopter letar upp och pekar ut mål (det är den rollen som Comanche kommer att ta när den kommer i förband). Övriga helikoptrar i gruppen hovrar under trädtopparna och skjuter robotar över trädtopparna mot målet. Man smyger fram i låg fart precis ovanför marken och utnyttjar terrängen för att kunna smyga sig fram mot målet.
Mi-24 Hind används snarare som ett attackflygplan. De flyger lågt och snabbt över slagfältet rotevis och skjuter på allt de ser. Begär marktrupper understöd svänger de dit och skjuter på allt fientligt i närheten. De susar förbi i trehundra knyck, bär med sig en otäckt stor arsenal (Hind är den enda helikoter i världen som kan fälla bomber) och försvinner lika fort. Mi-24ans stora nackdel är dess ålder - den flög första gången i början på sjuttitalet och dess taktiska egenskaper fulländades under Afghanistan-kriget. Dess närmaste västerländska taktiska motsvarighet är amerikanernas A-10 Thunderbolt och brittiska Hawker Harrier.
Ryssarnas närmaste motsvarighet till Apache är Ka-50/52 Hokum, som används på liknande sätt som Apache. Designbyrån Kamov sneglade också hela tiden på Apachens utveckling när de arbetade på Ka-50/52.
För ett tag sedan hörde jag om en privat helikoptertransportfirma i Aspen, Colorado, som börjat anlitas av de lokala turistorterna som transport- och räddningshelikopter. Firman drivs av exilryssar i området och de flyger uteslutande gamla ryska helikoptrar (Mi-24 och Mi14). Tack vare att helikoptrarna är hur billiga som helst (Ryssland dumpar priset på Mi-24 och Mi-14 just nu), låga bränslepriser (helikoptrarna kan köras på nästan vad som helst), låga underhållspriser (de är skitsimpla att meka med), en kasse turisminkomster (jänkare betalar en stor kasse pengar för att få flyga Hind) och en stor dos rysk envishet kan de köra firman med vinst.
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>