Nekromanti Velande spelare

storm

Veteran
Det verkar som om dina spelare inte tänker efter eller lägger ner tillräckligt med själ när dom skapar sin rollperson.

Få dom att inse att rollpersonens karaktär och attribut är viktigast och inte dess siffror.

ceralion

Veteran
Jag tror på konceptet med att SL bestämmer sånt.. Å andra sidan tillhör jag den grupp spelledare som lägger till mycket humor i äventyren för att hålla intressen uppe och gör livet för nykomlingar "småsurt" =). Så, ju längre de spelar med en karaktär, desto roligare har de. Förhoppningsvis.

Sodivra

Champion
Tja-Tja

Eh. Kanske uttryckte mig lite felaktigt.
Men det är så jag sammanfattar min ståndpunkt i debatten. Iallafall.

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

Ximnipot69

Swordsman
Re: Sista utvägen

Det bruka räcka med att vifta lite med en liten flaska eller fingra på "Grymkäfts Fällor" (en superb bok)

"Mad? I'm not mad. Your mad. And you. And you. And you! Your all mad I tell you, mad!"

Umi Ryozaki

Veteran
SL Bestämmer...

Själv så brukar jag fråga samtliga i gruppen om deras åsikt om något. (Nu snackar jag om Extra regler/Regeländringar) Jag lyssnar och försöker få dem att argumentera sina åsikter, sedan bestämmer jag envåldigt.

Men på så vis får de alla chansen att kunna ändra mig innan jag beslutar.

Demokratisk Diktator eller nått...

/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!

Maggan

Swordsman
Nu säger jag väll typ samma sak som alla andra, men iaf: Dina spelare måste helt enkelt inse att det är roligare att spela med få spelare som förbättrar sig, än att spela med skitbra spelare och slänga dom efter varje äventyr...

"In God they believe, but in Metal we trust"

Maggan

Swordsman
Re: Sista utvägen

hehe... Jo, taktiken med att ta upp några fina böcker bakom skärmen brukar lugna ner spelarna lite... :O)

"In God they believe, but in Metal we trust"

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Tillägg

För att höja effekten så kan man ju också skramla lite med tärningarn bakom skärmen. Men det ska man iofs göra lite då och då ändå... det blir liksom svårare för spelarna att avgöra vad SL har tänkt då... och det är skönt./images/icons/wink.gif

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Ximnipot69

Swordsman
Tärningar

Men tärningar behövs inte alltid. Jag har klarat av ett äventyr med mindre än ett slag/timme per karaktär. Miner funkar bra, bara du kan få spelarnas uppmärksamhet.

"Beautiful, graceful, deadly"

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Vet aldrig

Man kan ju aldrig riktigt veta om man behöver tärningarna eller inte (beror iof på spel) så jag brukar slå lite grann med jämna mellanrum och på det sättet så försöker jag att hålla kvar spänningen och min oförutsägbarhet. Men det syns säkert andå att man har något i görningen... men det har man iofs alltid. SL ska vara lite lömsk...

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Johan K

Gammal & dryg
Hmmm, kan du inte göra som så att du "mutar" de lite ibörjan. Det låter hemskt, jag vet...
Eller så kan du säga vad du tycker om det att de byter gubbar såpass ofta.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Feuflux

omjonasson.se
Är helt emot "slit och släng"-principen vad gäller spelare, jag blir alldeles för fäst vid mina...
Men, jag spelar DoD alldeles för sällan (bara ett par ggr om året/images/icons/frown.gif) så att börja med en dålig karaktär och sakta spela upp denne så att han blev bra tar alldeles för lång tid. Har iof inte spelat 6:an, men har ingenting emot att det i DoD4 (som är "min" version) går att skapa karaktärer som är helt ok från start.

Måste åxå säga att jag håller med Punger angående tärningar som nämns i tråden nedan.

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]I vanlig ordning står jag inte för något av det jag säger...</font color=red>

Rickard

Urverk speldesign
Låt de skriva en bakgrund och personlighet. När de gjort det ge de en liten gåva i form av ett svagt magiskt vapen, billigare hjälteförmåga eller någon sorts enkel dryck.

Eller som jag gör nu när mina spelare är mer erfarna. Säger åt de att deras nästa gubbe blir sämre och ger de mindre EP och pengar. De får aldrig titta på tabeller eller regler så de vet inte hur mycket jag modifierar deras nya RP.

/[color:green]Han</font color=green> som inte brukar bry sig om hur sina spelare gör sina gubbs, bara de behåller dem