Om vi har en konflikt mellan två personer, spelledarperson mot rollperson eller rollperson mot rollperson (eller i knasigare fall spellderarperson mot spelledarperson). Vem ska beskriva? Vad vinner spelet och berättelsen mest på?
Tidigare har jag alltid låtit vinnaren beskriva utgången, som ett pris av något slag. Men nu sitter jag och funderar på om det inte vore bättre att göra tvärtom för extra oomphf. I sociala konflikter när det gäller övertala, förföra eller något liknande är det ju bara den förlorande parten som riktigt vet vad den karaktären skulle acceptera. Vore det inte mer logiskt att den personen också får bli den som beskriver? I strid eller i slutscener har även spelaren som förlorar större möjlighet att skapa episka scener. Slaget är trots allt förlorat och varför inte gå ut med style!
Vad skulle det innebära om den som förlorar konflikten alltid är den som får beskriva?
Tidigare har jag alltid låtit vinnaren beskriva utgången, som ett pris av något slag. Men nu sitter jag och funderar på om det inte vore bättre att göra tvärtom för extra oomphf. I sociala konflikter när det gäller övertala, förföra eller något liknande är det ju bara den förlorande parten som riktigt vet vad den karaktären skulle acceptera. Vore det inte mer logiskt att den personen också får bli den som beskriver? I strid eller i slutscener har även spelaren som förlorar större möjlighet att skapa episka scener. Slaget är trots allt förlorat och varför inte gå ut med style!
Vad skulle det innebära om den som förlorar konflikten alltid är den som får beskriva?