Vem bor här?, eller Halv vätte hos mig

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
2. De sunda vätskornas kammare.

Rummet är utformat för att genomföra en ritual för att balansera ut de olika vätskorna i kroppen mot varandra. Genom att lägga sig på altaret i rummets mitt får varelsen veta vilket humör som dominerar dennes sinne och vilket humör som för tillfället är allt för svagt. Detta får varelsen reda på genom att de fyra kärlen i rummets hörn börjar fyllas med vätska som visar vilka nivåer av vätska varelsen har i kroppen just nu.

I det norra kärlet närmast dörren fylls bägaren med en röd vätska. Blodet som visar personens glädje och livslust.
I det norra kärlet längst ifrån dörren fylls bägaren med en gul vätska över vars yta det vandrar en flamma. Gallan som visar på personens stridslystnad.
I det södra kärlet närmas dörren fylls bägaren med en svart sörja. Den mörka gallan som visar på en persons sorg och vemod.
I det södra kärlet längst ifrån dörren fylls bägaren med en klart vätska. Vatten som visar på en persons förmåga att vara klartänkt.

Längs med den norra väggen återfinns en mosaik som visar hur ritualen ska utföras för att balansera vätskorna. För blodet handlar det om att tömma varelsen på blod tills blodet ligger i nivå med övriga vätskor. Blodet ska tömmas med den dolk som vilar vid blodets kärl. För vattnet handlar det om att få varelsen att gråta oceaner av tårar tills vattnet ligger i nivå med övriga vätskor. För övriga två vätskor är dock mosaiken så pass förstörd att det inte längre går att tyda vad ritualen kräver, däremot lovas den som lyckas med ritualen styrka, mod och ett balanserat humör.

Lägger sig en äventyrare på altaret så slår spelaren 1T4 per kärl. Spelledaren skriver ned dessa siffror och förklarar sedan hur kärlen fylls på ut efter utfallen på slagen. Resultatet av slagen kommer sedan påverka rollpersonens sinnelag 1 timme framåt eller till dess att denne balanserat ut sina vätskor.

  • Ett överflöd på blod kommer leda till att blodet kokar i kroppen och lockar fram impulsiva beteenden byggda på viljan att uttrycka sin glädje.
  • Ett överflöd av vatten kommer leda till att tankarna rör sig som sirap i skallen på rollpersonen.
  • Ett överflöd på mörk galla kommer leda till att rollpersonen slås av en obegriplig sorg grundade på tidigare hemska upplevelser.
  • Ett överflöd på gul vätska kommer leda till att varelser omkring rollpersonen uppfattar denne som en stridstupp som söker konflikt.

Lyckas en äventyrare balansera sina vätskor kommer denne att stå oberörd inför händelser som skulle kräva någon form av mental reaktionsslag då äventyrarna nu är så perfekt balanserad att humören slår ut varandra. Äventyrarna kan ej heller bli skrämd av skräckslag.

Står dig fritt att använda som du vill.
 

Soliga oraklet

Veteran
Joined
8 Feb 2022
Messages
31
0. Den väldigt dolda ingången
Mitt på en åker ligger en flat, vagt oval sten. Ytan är helt slät och ser blankpolerad ut. På stenen har någon ristat med slarvig handstil: ”helt vanlig sten, inget att se här”

Flyttar man stenen finner man en ranglig repstege som går ner i underjorden. Stegen tål inga stora tyngder: vid för mycket belastning lossar repen och stegen rasar ner i djupet. Man kan slå sig rätt rejält i fallet, men det är inte dödligt.
Använd om du vill.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
2. De sunda vätskornas kammare.

Rummet är utformat för att genomföra en ritual för att balansera ut de olika vätskorna i kroppen mot varandra. Genom att lägga sig på altaret i rummets mitt får varelsen veta vilket humör som dominerar dennes sinne och vilket humör som för tillfället är allt för svagt. Detta får varelsen reda på genom att de fyra kärlen i rummets hörn börjar fyllas med vätska som visar vilka nivåer av vätska varelsen har i kroppen just nu.

I det norra kärlet närmast dörren fylls bägaren med en röd vätska. Blodet som visar personens glädje och livslust.
I det norra kärlet längst ifrån dörren fylls bägaren med en gul vätska över vars yta det vandrar en flamma. Gallan som visar på personens stridslystnad.
I det södra kärlet närmas dörren fylls bägaren med en svart sörja. Den mörka gallan som visar på en persons sorg och vemod.
I det södra kärlet längst ifrån dörren fylls bägaren med en klart vätska. Vatten som visar på en persons förmåga att vara klartänkt.

Längs med den norra väggen återfinns en mosaik som visar hur ritualen ska utföras för att balansera vätskorna. För blodet handlar det om att tömma varelsen på blod tills blodet ligger i nivå med övriga vätskor. Blodet ska tömmas med den dolk som vilar vid blodets kärl. För vattnet handlar det om att få varelsen att gråta oceaner av tårar tills vattnet ligger i nivå med övriga vätskor. För övriga två vätskor är dock mosaiken så pass förstörd att det inte längre går att tyda vad ritualen kräver, däremot lovas den som lyckas med ritualen styrka, mod och ett balanserat humör.

Lägger sig en äventyrare på altaret så slår spelaren 1T4 per kärl. Spelledaren skriver ned dessa siffror och förklarar sedan hur kärlen fylls på ut efter utfallen på slagen. Resultatet av slagen kommer sedan påverka rollpersonens sinnelag 1 timme framåt eller till dess att denne balanserat ut sina vätskor.

  • Ett överflöd på blod kommer leda till att blodet kokar i kroppen och lockar fram impulsiva beteenden byggda på viljan att uttrycka sin glädje.
  • Ett överflöd av vatten kommer leda till att tankarna rör sig som sirap i skallen på rollpersonen.
  • Ett överflöd på mörk galla kommer leda till att rollpersonen slås av en obegriplig sorg grundade på tidigare hemska upplevelser.
  • Ett överflöd på gul vätska kommer leda till att varelser omkring rollpersonen uppfattar denne som en stridstupp som söker konflikt.

Lyckas en äventyrare balansera sina vätskor kommer denne att stå oberörd inför händelser som skulle kräva någon form av mental reaktionsslag då äventyrarna nu är så perfekt balanserad att humören slår ut varandra. Äventyrarna kan ej heller bli skrämd av skräckslag.

Står dig fritt att använda som du vill.
4. De osunda vätskornas grav

Den här grottan höggs ut i efterhand under de sunda vätskornas kammare som en säkerhetsventil mot allt för obalanserade personer. Om balansen mellan de två närmaste vätskorna är tre eller mer utlöses en spärr i altaret som öppnar en fallucka ned till de vassa spikarna i rummet nedanför. Över tid har de magitekniska läsinstrumenten trubbats av, och det finns nu även en 50% risk att fallucka utlöses om balansskillnaden bara är två.

I rummet bor den djupt traumatiserade och numera lätt rosa albinovätten Virko, som har det grymma uppdraget att städa undan de slamsiga resterna med hink och borste. Han har på sina långa stunder av fritid skrivit en utförlig avhandling - Cellpatologien - om en alternativ medicinsk teori som avvisar läran om de fyra kroppsvätskorna och istället pläderar för det nyttiga i att sitta instängd i en cell långa perioder. Avhandlingen är skriven med vätterunor på 314 blad pergament som han skrapat fram själv ur resterna av de som trillat ned i rummet.
 
Last edited:

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
285
Allas bidrag är så himla balla! Gillar verkligen hur man spinner vidare på de andras idéer.
Ja! Att spinna vidare och få med kopplingar till tidigare rum och figurer ger en extra krydda.

Nu har vi ju börjat få till mellan en tredjedel och hälften av alla rum. Men... Vad ska komplexet ha för namn? Det är ju en härligt märklig mix av mystisk högteknologi, naturliga grottrum och teater.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
368
16. Camera della prima donna. Här huserar Skuggspelets första dam. Hon är en okroppslig energivarelse som av fåfänga inrett sitt rum (som hon inte behöver pga kroppslös) som en äkta teaterdiva. Hennes drivkraft är att tillfälligt ta över kroppen på den som spelar pjäsen sämst, för att styra upp och rädda showen. Den som blir besatt av primadonnan blir genast personlighetsförändrad och för sig med grace över tiljorna... tills någon försöker ge motreplik. Då blir den besatta vansinnig över försöket att ta hennes rampljus och frammanar en skugga som omfamnar den skyldige, som vaknar upp hos Virko i rum 4.
 

Soliga oraklet

Veteran
Joined
8 Feb 2022
Messages
31
31. Råttkungen
Här finns en pipande, spottande massa av jätteråttor sammanflätade i svansen som kallas Råttkungen. På individnivå har råttorna en vanlig råttas intellekt, men de har en slags kollektiv intelligens i sitt undermedvetna. Denna intelligens väcks när de matas med knasigt stark chili. Mellan nysande och fräsande kan man utröna Råttkungens visdomsord. I rum 30 lagar råttfolket denna knasigt starka chili för att få tillgång till Råttkungens råd.

Råttkungen har insett att vattnet är på väg att ta slut och försöker fly från komplexet. Den har lurat sina undersåtar till att bygga en vagn för transport genom grottorna, men hur den ska ta sig upp för trapporna eller för den delen upp till ytan är ett svårt logistiskt problem. Råttfolket vill inte lämna sina hem. Om de inser att kungen håller på att svika dem kommer de strypa chilitillförseln och försöka jaga iväg eventuella medhjälpare.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,479
Så, ursäkta att jag varit lite frånvarande ett tag! Men så himla roligt att få komma tillbaka och läsa era rumsbeskrivningar, tack!

Just nu ser det ut så här (tyvärr kunde jag bara lägga listan i ursprungsinlägget under ett dygn, och jag hoppas att jag inte råkat missa något):
Det är så fascinerande att se era associationer som ibland skiljer sig markant mot vad jag tänkte när jag ritade, men det är ju exakt så det ska vara! :D
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
285
Så, ursäkta att jag varit lite frånvarande ett tag! Men så himla roligt att få komma tillbaka och läsa era rumsbeskrivningar, tack!
Välkommen tillbaka! 🥳

Just nu ser det ut så här (tyvärr kunde jag bara lägga listan i ursprungsinlägget under ett dygn, och jag hoppas att jag inte råkat missa något)
Jag har ett svagt minne av att sånt går att justera av någon allsmäktig? @Gurgeh @Magnus Seter @Dante
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
368
1. Välkommen! Om man klättrar hit från rum 0 möts man av en kroppslös röst som hälsar en välkommen. Rösten säger samma hälsningsmeningar till alla men säger samtliga personers namn. "Välkommen hit [namn]! Hoppas du snedstreck ni ska trivas här! Till höger hittar du snedstreck ni vår vackra [ohörbart brus] och går du rakt fram kommer du snedstreck ni fram till den fantastiskt enastående [skrapljud]. Hoppas att du snedstreck ni ska trivas här, [namn]!"
 

Jarnhand

skriver KRÄL
Joined
26 Jan 2023
Messages
62
Location
Uppsala
Jäklar vad kul karta!
8. Biblioteket.
1 på 6 chans att drabbas av läslöss.

t12 skumma böcker att plocka fram på måfå.

1. Flyt med och fyll lungorna
Boken förvandlas till vatten i läsarens händer. Drick det snabbt för att kunna andas under vatten.
2. Knasigt stark chili
2t6 olika recept på knasigt stark chili
3. Hur jag flydde från det magiska biblioteket
Läsaren förflyttas genast till bokhyllan i rum 3.
4. Läsarens egen dagbok.
5. Betraktelser
Ett av läsarens ögon försvinner och hamnar på bokomslaget (bland 2t6 andra ögon)
6. Formelbok #4
En formelbok med 2t6 trollformler av varierande användbarhet. Flertalet verkar vara hemgjorda.
7. I afton dans
Maskerad som en helt vanlig kärleksroman dyker denna demon genast på läsaren med sylvassa bett.
8. Speculum
En tjock läderbunden bok där alla sidor är speglar.
9. Rymden - här kommer vi!
En detaljerad beskrivning av hur en rymdfarkost konstrueras.
10. Grävsjukan och jag
En självhjälpsbok för folk drabbade av grävlust (se rum 23). Hjälpen fungerar inte, men det känns bra att inte vara ensam.
11. Lilla staden
Endast ett uppslag bestående av en stadskärna ur fågelperspektiv. Alla invånare verkar titta rakt ut ur bilden bredvid texten "Du stör."
En lättnadens suck hörs när boken stängs.
12. Bibeln
Det är bibeln. (ja, bibeln)

Du får använda mitt bidrag.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
368
Jäklar vad kul karta!
8. Biblioteket.
1 på 6 chans att drabbas av läslöss.

t12 skumma böcker att plocka fram på måfå.

1. Flyt med och fyll lungorna
Boken förvandlas till vatten i läsarens händer. Drick det snabbt för att kunna andas under vatten.
2. Knasigt stark chili
2t6 olika recept på knasigt stark chili
3. Hur jag flydde från det magiska biblioteket
Läsaren förflyttas genast till bokhyllan i rum 3.
4. Läsarens egen dagbok.
5. Betraktelser
Ett av läsarens ögon försvinner och hamnar på bokomslaget (bland 2t6 andra ögon)
6. Formelbok #4
En formelbok med 2t6 trollformler av varierande användbarhet. Flertalet verkar vara hemgjorda.
7. I afton dans
Maskerad som en helt vanlig kärleksroman dyker denna demon genast på läsaren med sylvassa bett.
8. Speculum
En tjock läderbunden bok där alla sidor är speglar.
9. Rymden - här kommer vi!
En detaljerad beskrivning av hur en rymdfarkost konstrueras.
10. Grävsjukan och jag
En självhjälpsbok för folk drabbade av grävlust (se rum 23). Hjälpen fungerar inte, men det känns bra att inte vara ensam.
11. Lilla staden
Endast ett uppslag bestående av en stadskärna ur fågelperspektiv. Alla invånare verkar titta rakt ut ur bilden bredvid texten "Du stör."
En lättnadens suck hörs när boken stängs.
12. Bibeln
Det är bibeln. (ja, bibeln)

Du får använda mitt bidrag.
Kanaliserar såväl Lovecraft som Pratchett!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
3. Foajén
Lugn, generisk musik spelar från en magisk BOOMlåda vid golvet (tänk midi-versioner av Palestrina). Väggarna är målade i en neutral nyans av gul-beige. Gulnade plakat med scener ur skuggspelet (rum 15). Bokhyllan är full av reseguider med detaljerade tips på värdshus, lokala sedvänjor och sevärda grottsystem i länder och reigoner som rollpersonerna aldrig hört talas om. Den högra dörren är igenspikad med brädlappar och har en varningstrekant med texten "Vaning! Bloditt golv!". Den vänstra dörren står halvöppen.
 
Last edited:

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,181
5. Något slags mellanrum med en matta
Rummet är kalt och tomt, så när som på en ganska iögonfallande matta som ligger på golvet framför en öppning i en av väggarna. Bortom öppningen finns en trappa ner mot ett utrymme med svagt fackelsken.

Mattan är lurvig, fransig och färgstark i ett oregelbundet mönster. Den är smutsig, men ett tränat öga kan se att det är skickligt hantverk som ligger bakom och att den nog skulle kunna vara ganska värdefull. Mattan är också extremt bekräftelsesökande och lättkränkt, för den lever nämligen, och kan flyga.

Om någon trampar på Mattan, eller på annat sätt beter sig respektlöst mot den, slänger den personen i fråga till marken eller in i väggen. Det är till och med så att den kan bli kränkt av att ingen säger något om dess imponerande uppenbarelse.

Om någon däremot visar minsta lilla omtanke, vördnad eller (respektfullt) intresse blir det annat ljud i skällan. Med ett ”ohlala, tack så mycket!” (Mattan bryter på franska) glider den smidigt upp i luften och börjar fiska komplimanger.

Mattan kan vara en användbar följeslagare. Den kan bära ca två vuxna människor (men även motsvarande vikt loot) och flyger obehindrat överallt.
 

Soliga oraklet

Veteran
Joined
8 Feb 2022
Messages
31
14 Butik och Biljetter

Albinovätten Truka är liten och smidig och kan därför med enkelhet ta sig upp för repstegen till ovanjorden. Hon utför sporadiska nattliga räder, dold av sin osynlighetshatt, och stjäl allt som hon kan lägga fingrarna över. Sedan sin senaste räd har hon glömt ta av osynlighetshatten, så för rollpersonerna är hon bara en formlös röst.

Värdefullast för komplexets invånare är såklart mat och dryck, men på hyllorna i hennes lilla skrymsle till butik finns vapen, skörderedskap, böcker, uppstoppade djur, bestick, ögon som viskar om det brott deras bärare beskådat innan de togs från henne… ja allt möjligt krimskrams. Hyllorna är överfulla, så Truka har börjat lägga varor på golvet eller hänga upp dem i krokar i taket (utan att bry sig om skadan det tillfogar dem). Truka själv sover på en madrass bakom disken.

Truka säljer även biljetter till Skuggspelet (rum 15). Två demoner (inte aggressiva) står i kö till teatern och frågar entusiastiskt efter rollpersonernas autograf.

Om de beviljas sin förfrågan kommer de lämna för rum 15. Om rollpersonerna överlever teatern där kommer dessa två demoner fram och ger dem varsin vissnad ros som tack för uppträdandet. Rosorna kan återuppliva en död rollperson, men den återupplivade fortsätter i längden att förruttna.
Om rollpersonerna vägrar ge dem autografer kommer de efter teatern anfalla rollpersonerna med sina sylvassa klor, samtidigt som de uppenbart sårat påpekar att de: ”alltid funnit era uppträdanden ytterst oinspirerade”

Truka tar inte betalt i pengar, utan i skvaller, rykten och roliga berättelser (ju saftigare desto bättre). Dessa sammanställer hon i sitt magasin ”Daggmasktribunalen”. Om rollpersonerna ber om en upplaga blir hon överlycklig och skänker ett mindre föremål tillsammans med tidningen (den är alltså gratis).
Får användas!
 

Jarnhand

skriver KRÄL
Joined
26 Jan 2023
Messages
62
Location
Uppsala
1. Välkommen! Om man klättrar hit från rum 0 möts man av en kroppslös röst som hälsar en välkommen. Rösten säger samma hälsningsmeningar till alla men säger samtliga personers namn. "Välkommen hit [namn]! Hoppas du snedstreck ni ska trivas här! Till höger hittar du snedstreck ni vår vackra [ohörbart brus] och går du rakt fram kommer du snedstreck ni fram till den fantastiskt enastående [skrapljud]. Hoppas att du snedstreck ni ska trivas här, [namn]!"
Nåt sånt här?
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
285
12. Storvättens gästrum (bebos av Tevan Seraforna, fermenteringsvätte)

Storvätten i rum 13 använder rum 12 för att husera långväga gäster. För tillfället är Tevan Seraforna, fermenteringsvätte på efterlängtat besök.

Tevan är en sann mästare på allehanda inläggningar, men det är fermentering som är hens riktiga specialitet. Recepten finns endast i Tevans huvud och krukorna med grönsaker tillreds under stort hemlighetsmakeri i köket (rum 7). Tevan har utöver det dussin krukor som Storvätten beställt tillrett 1T4+2 krukor extra. Dessa kan Tevan tänka sig att byta bort mot något avkopplande då hen just nu känner sig utarbetat och överväldigad.

Tevans fermenterade grönsaker är mycket stärkande för den som äter av dem. En portion läker upp till hälften av en rollpersons totala hälsopoäng. En kruka innehåller nog för fem portioner. Den senaste omgången med krukor har en oerhört distinkt lukt. Lukten som har letat sig ut i korridoren utanför skulle kunna beskrivas som penetrerande eller rent av hemsökande. De nyfyllda krukorna måste lagras en vecka innan de kan konsumeras för önskad effekt.

fermenteringsvätten.png

Tevan Seraforna med sin senaste kruka


Credd till @Svarte Faraonen för originalkoncept, detaljer och bild.

Du får använda mitt bidrag, creddas med forumnamnet.
 
Last edited:
Top