Alltså, jag kan se lockelsen i att göra ett murder-hobo-OSR om vikingatåg. Med skeppsregler och flod-crawl genom Särkland. Handla, luras och plundra. Träffa spännande nya människor, slå ihjäl dom och ta deras stuff.
Lite murder hobos möter Rogue Trader
En sak slog mig, jag undrar om inte en modifierad Svärdets sång skulle fungera utmärkt för denna typ av spel? Allt man skulle behöva göra är att modifiera spelet lite för att passa det mer historiska temat, tex karaktärsskapandet, men systemet och spelet är ju gjort för att vara en grupp som reser runt, plundrar, handlar, slåss och skapar sig ett rykte innan man dör våldsamt eller drar sig tillbaka.
Vad jag hade gjort:
Tar bort alla släkten, låter karaktärerna välja mellan ett par "definierande" talanger (istället för släktes talanger dvs ens karaktär är stryktålig, adaptiv, kvick, kan bita ihop etc )
Välja en generell roll på skeppet (krigare, skald, jägare etc) och så vidare.
Vill man lägga in lite mystik kan man bara lägga in sysslan Nåjd från Genlab Alfa med sitt siande.
Och vill man inte ha hexcrawl kan man nog lätt göra ett annat resesytem. Typ pointcrawl med typiska destinationer, floder och viktiga platser.
Kvar är då att fixa en lämplig beskrivning av vem den vanliga människan var i Skandinavien under järnåldern var, anledningar till att lämna gården, och lite om världen under tidsperioden. Typ vad man visste om omvärlden, vilka föremål och varor som såg som värdefulla, hur man såg på religion och sin plats i världen etc.
Lite spridda tankar från mig iallafall