Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Precis. Och vi, eller i alla fall några av oss (vi inte inkluderar mig i det här fallet), är framtidens jättar.We all stand on the shoulders of giants. (Isaac Newton)
Precis. Och vi, eller i alla fall några av oss (vi inte inkluderar mig i det här fallet), är framtidens jättar.We all stand on the shoulders of giants. (Isaac Newton)
Or maybe Gygax and Arneson were surrounded by dwarves.We all stand on the shoulders of giants. (Isaac Newton)
Ett kilo!Mjöl!
Ja, alltså jag ber verkligen om ursäkt för att jag försökte grunda diskussionen här i kunskap och fakta. Men jag är en 1900-talsmänniska, och har svårt med det här tänket som är inne nu, där åsikter och ego alltid går före sanning. Jag har upprepade gånger försökt föra in fakta i diskussioner här, och borde ha lärt mig vid det här laget att folk i allmänhet inte intresserade. Det är väl roligare att killgissa och tycka, antar jag. Inte bitter.(Bara som en liten fotnot för att inte vara fröet till osämja på forumet. Hela den här tråden är sprungen ur tråden om God45s glimten-i-ögat-tonade terminologitråd. Det tycks finnas både de som tagit med sig den inställningen till tråden, och de som vill diskutera saken seriöst. Innan du hetsar upp dig över något, reflektera över om din motpart möjligen har ett annat perspektiv på hela syftet med diskussionen, snarare än sakfrågan.)
Men vem står jättarna på?We all stand on the shoulders of giants. (Isaac Newton)
Exakt, de gjorde rollspel till en komersiell produkt som gick att sälja till ”den breda massan”. Men det är i mitt tycke inte samma sak som att grunda hobbyn.Jag har fått lära mig (troligen var det i grundskolan) att det var Arneson som uppfann DnD men att det var Gygax som gjorde det till en produkt.
Fast vi lever ju i ett kapitalistiskt samhälle. Våra hjältar borde vara de som har vett att tjäna pengar på sin kreativitet.Exakt, de gjorde rollspel till en komersiell produkt som gick att sälja till ”den breda massan”. Men det är i mitt tycke inte samma sak som att grunda hobbyn.
Äran borde gå till de som gjorde upptäckten, inte till de första att kapitalisera på idèen
Bara om vi tycker om att leva i ett kapitalistisktFast vi lever ju i ett kapitalistiskt samhälle. Våra hjältar borde vara de som har vett att tjäna pengar på sin kreativitet.
Jag älskar att leva i ett kapitalistiskt samhälle, men jag har inte vett att tjäna pengar på min kreativitet.Bara om vi tycker om att leva i ett kapitalistiskt
samhälle
Under hela min uppväxt uttalade jag det med mjukt 'G'. Borde stavas Guygax. Eller "Gajgäx", om engelska hade haft en vettig ortografi.Det måste påpekas att Gygax är ett fantastiskt namn. Och lätt att komma ihåg.
Ehm, obviously socker, annars kallas det för 'bröd' vilket visserligen är relaterat till sockerkaka men inte samma sak. Jag menar det heter ju för fasen till och med _socker_kaka.Mjöl!