Vem läser reglerna i er spelgrupp?

entomophobiac

Low Prep High Play
En sak som slagit mig senaste tiden, när jag spellett lite olika one-shots och minikampanjer, har varit att jag egentligen är den enda som läser rollspelsböcker i min spelgrupp. De andra spelar gladeligen och läser det jag skickar till dem utan minsta antydan till klagomål. Men det är bara jag som faktiskt har och läser rollspel.

Mitt perspektiv har varit att det här är normen. Spelledaren läser. Men när jag under en tid bodde i Amerikatt och spelade där så var det en helt annan typ av gruppkonstellationer. Grupper bokades online, och alla som deltog i en kampanj eller session förväntades ha åtminstone egna grundböcker; helst skulle du ha alla böcker som berörde din egna klass så du själv kunde reglerna kring det du spelade.

Så här har vi spektrumet mellan att EN person förväntas köpa och läsa, och att alla förväntas köpa och läsa.

Hur ser det ut i era spelgrupper?

Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Spelledaren är den ende som garanterat läser.

Det finns en och annan spelare som läser. Jag gör det till exempel gärna, de få gånger jag får vara spelare.

Å andra sidan brukar jag mest spela spel där reglerna är så enkla att man inte behöver läsa dem, och där spelvärlden är "vår värld plus sånt ingen av spelarna ska känna till helst". Så "läsa böckerna" är ungefär lika mycket värt som att kolla upp aktuell plats och tidsperiod på Wikipedia.

I spel som D&D och annat där regler används mer och dessutom är lite mer pilliga så har jag större förståelse för att alla förväntas ha och läsa egna regelböcker.

kaptendral

Warrior
reglerna är så enkla att man inte behöver läsa dem
Samma här. Jag läser ibland reglerna om det är nåt spel jag är extra peppad på även om jag inte spelleder, men oftast inte. Tror det är samma för dom andra jag spelar med. Vi spelar dessutom oftast spel där spelvärlden skapas tillsammans i början av eller under spel så man slipper läsa en massa lore.

Bifur

Veteran
Utav de sex personerna i mina nuvarande spelgrupper (inklusive mig) är vi nog tre som i alla fall ibland köper nya spel, av oss tre är det jag och en till som läser på den nivå att vi har hyfsat kort startsträcka till att SLa. Efterhand i spel brukar dock folk läsa vad som behövs, ex. ganska mycket i Symbaroum, väldigt lite i M0 eller vårt Tatters-system.

Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Alla spelledare utom en läser reglerna/grundboken/böckerna/boxen i olika noga omfattning. Den avvikande skummar och låter oss spelare hålla koll bortom figurskapandet. För min egen del när jag ska spelleda något läser jag genom alla regler men skippar detaljer såsom att beskrivningen av alla färdigheter, all utrustning, all magi/krafter/cybernetik. I världsbeskrivningar hoppar jag gärna över långa sektioner om världens historia.
Om jag skickar ut extramaterial skulle jag säga att 50% läser det.

I några spel är det flera som har spelet och kan ha läst det, annars brukar det bara vara spelledaren som läser och berättar det som behövs. Några få spel som AD&D1-3.5 och 5, där har de flesta spelarboken och har läst den mer eller mindre noggrant. En del av anledningen är att det är ett spel som vi spelar väldigt mycket av och därför är mer värt att ha en egen bok.
Just 2nd edition som är det vi spelat mest så har vissa spelare också köpt extraböcker för sin klass.
Det finns vissa spel där jag önskar att gruppen totalt skulle ha fler grunddelar då man ofta behöver referera eller kolla upp saker.
Vi är nog tre i gruppen som köper mer rollspel än vi behöver och läser för nöje/intresse.

Jag gillar själv att vara insatt i både regler och miljö så jag läser det som spelledaren tillåter.

afUttermark

Swashbuckler
Fan, läsa reglerna är ju överkurs. Jag orkar inte sätta mig in i reglerna ens när jag spelleder. Tur att att Per-Anders läst och har koll på allt.

Dr_Dängrot

Myrmidon
När jag är sl läser jag in mig på reglerna för spelet vi skall spela så jag iaf har en generell bild av hur karaktärsskapandet och regelmekaniken funkar sen är det alltid saker man blir tvungen att kolla upp under spel ändå och sedan får spelarna hålla kolla på alla specialgrejer kring sina karaktärer .

Som spelare läser jag in mig på hur man skapar en karaktär och vilka eventuella specialregler som gäller för den karaktären .

Rickard

Urverk speldesign
Jag brukar vilja vara stödspelledare och kan läsa in mig på saker så vi slipper slå upp saker i spel (plus att jag är intresserad av att läsa spel). Andra spelare kan vara peppade nog för att vilja läsa själva. Fast jag går inte och köper saker bara för att läsa in mig på dem.

Jag vet att jag uppskattar när spelare kan reglerna, för då kan jag fokusera på annat.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
I de flesta spelgrupper jag är med i läser de flesta oftast böckerna. Flera köper dem själv för att ha. För mig har det varit normen, även om nån enstaka SL sagt rent ut att de inte vill att spelare ska läsa för för att ha mer mystik.

God45

#PrayersForBahakan
Alla som är en spelledare (i någon grupp någonsin alltså).

Monokel

Korrektionsglas som fästs framför ena ögat
Spelar till 95 % friformskampanjer. Vi har en wiki där spelledaren börjar med att skriva lite om kampanjens värld och premisser. Sedan fyller spelarna på med detaljer, rollbeskrivningar och krönika. Alla förväntas läsa det som skriva på wikin (och gör det också). I höst ser det ut som att vi ska bryta mönstret och spela Nordiska väsen och Apocalypse world. Ingen aning om hur läsandet kommer se ut då :)

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Det är alltid den som SL:ar som köper spelen som spelas i vår grupp. Det händer att någon av spelarna också köper spelen ibland, men tror bara det är SL som har koll på reglerna.

Det här har förändrats för när vi var barn så brukade jag inte SL:a, men köpte alltid på mig reglerna för att jag ville vara påläst. Förmodligen finns det en koppling till hur mycket fritid man hade då resp. nu.

Jag upplever det som väldigt bra när det iaf finns med någon mer vid spelbordet som kan reglerna och kan stötta SL genom att bistå med regeltexter etc. så jag kan fokusera mer på berättandet.

Vi är två som handlar allt vi spelar. Sen är vi tre av 6 som spelleder ( roterar) vilket gör att beroende på spel är vi mellan 4-6 som definitivt läst reglerna. Sen brukar en av spelarna som inte handlar allt alltid låna reglerna av mig efter ett par spelmöten. Så 5 av 6 i bästa fall, men oftast 2-3 av 6

Rangertheman

Myrmidon
Oftast är det bara den som ska spelleda som köper och läser igenom reglerna. Jag köper och läser dock det mesta i regelväg även om jag inte ska spelleda, mest för att jag gillar att ha koll på alla regler och gillar att läsa rollspelsprylar.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Spelledaren är den som läser - och spelarna läser det som skickas till dem.

...förutom då vi spelar D&D. Då läser alla Players Handbook och sätter in sig i reglerna. Kanske är det för att spelet uppmuntrar till det med allt sitt regelpill. Jag har mestadels regellätta spel att jämföra med i övrigt så kan inte relatera den observationen till något konkret.

Bifur

Veteran
Rent allmänt överlåter jag numera mycket av regeltolkning på spelarna när jag SLar. Jag läser så klart ganska noga om jag är SL men har inte ambitionen att vara mer än lagom insatt. Dyker det upp saker som inte täcks av grunderna ber jag vanligen någon spelare kolla upp det.