Nekromanti Vem ska man rikta sig till egentligen?

Basenanji

Postd20modernist
Det beror på vad du vill...

• Måla upp en vision!
  • Behåll bara det som du verkligen skulle vilja jobba med!
  • Redogör för vad som är MEST intressant med varje del!
  • Infoga en del som mest tjänar som stämningsförhöjare, något speciellt eller kontroversiellt!

Olle Linge

Snigel
Re: Det beror på vad du vill...

Intressanta och bra tips, men det var inte riktigt det jag var ute efter. Jag har redan ganska bra koll på vad jag klara och inte klarar och hur jag ska strukturera upp arbetet och sådär. Det jag undrar över är ju vem man ska vända sig till när man skriver, alltså hur man ska vinkla texten. Som sagt var det bra tips du kom men, men det var på lite fel område. Om du läser igenom orginalinlägget med det jag sagt nu i åtanke kanske du kan komma med några lika bra tips på det jag faktiskt undrade över!

Olle Linge

Snigel
Re: Att plocka med detaljer

Jag skulle tro att den metoden är nästintill oanvändbar i min värld eftersom jag har satsat på att göra det realistiskt på så sätt att jag beskriver bakomliggande orskaer och samband i världen vad gäller till exempel ekonomi eller religion. Jag tror själva mitt sätt att skriver och min inställning till min värld gör att det blir omöjligt att skriva som i Mutant. Men jag kanske har fel, det händer ju titt som tätt.

Krille

Super Moderator
"Det är så det lutar åt att jag gör nu. Jag pratar alltså inte om något litet projekt på femtio sidor här, så det är helt ohållbart att skriva det i två versioner."

Världsdelen i Skymningshem är på 80 sidor och hemligheterna är på 32 sidor. Därtill kommer en introduktion som ska bli 32 sidor. Introduktionen är avsedd för att spelarna snabbt ska komma in i världen. Världsdelen förklarar hur världen ter sig för vanligt folk, och hemligheterna talar om de där sakerna som vanligt folk inte uppfattar.

Som ett exempel: i introduktionen så får man veta att den Vita gudinnans tempel är ett religiöst samfund som finns lite överallt, och man får ett exempel på hur en rollperson inom templet kan te sig. I världsdelen får man reda på Templets organisation, funktion i samhället, doktrin och troslära. Man får reda på att man dyrkar den Vita gudinnan och en massa om vad som anses vara dygder och liknande. I avsnittet Hemligheter så får man reda på gudinnans sanna natur och religionens ursprung.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Realistisk värld -> beskriv för SL

Jag skulle tro att den metoden är nästintill oanvändbar i min värld eftersom jag har satsat på att göra det realistiskt på så sätt att jag beskriver bakomliggande orskaer och samband i världen vad gäller till exempel ekonomi eller religion.
Okej. Om det är så du har byggt upp din värld tycker jag absolut att du ska skriva beskrivningen riktad till en spelledare och inte till någon annan. En lite vagare och mer sagomässig värld kan tjäna på inspirerande beskrivningar, som kan läsas både av spelare och spelledare och lämnar en del tolkning till läsaren. Men om du har tänkt att det ska vara realistiskt och konsekvent är det fakta som gäller. Alltså: Skippa Mutant och satsa på läroboksbeskrivningar (det är inte nödvändigtvis en negativ term :gremwink: ). En realistisk värld behöver sådana.

/tobias