Vitulv said:
Vem skulle ni vilja se på stadsministerposten efter nästa val? Om ni bara får välja hyfsat etablerade och aktiva politiker? Med andra ord så är svar som "Olof Palme" eller "Jan Guillou" diskade, medan "Gudrun Schyman" och "Gustav Fridolin" helt okej. Observera att jag inte frågar vilket parti eller ens vilken allians ni föredrar.
Jag har jättesvårt med den här frågan. Inget av de realistiska alternativen (Sahlin/Reinfeldt) lockar så värst mycket, och det är mycket ont om etablerade politiker jag faktiskt har respekt för. Och de politiker jag faktiskt har respekt för, som till exempel Amelia Andersdotter, är jag osäker på om de skulle fixa just statsministerposten.
Det finns politiker jag får direkt panik av tanken på som statsminstrar, men det är samma typer jag drömmer mardrömmar om oavsett vilken ministerpost de får - typ Björklund och Hägglund och liknande skurkar. De flesta högerutsedda ministrar är ju direkt fientliga till allt jag tycker på just de områdena de är ministrar för - En "hårda tag är att bry sig"-typ som dessutom ljuger som en häst gallopperar som skolminister, en konservativt religiös som socialminister, en ickefeminist som jämställdhetsminister. Upp- och nervända världen. Så även
om det nu skulle finnas en och annan högerminister jag inte direkt tycker illa om, så får man ju så att säga dras med hela packet om man skulle vilja ha någon av dem.
Maria Wetterstrand hade funkat bättre om hon inte kämpat så hårt för att släpa hela miljöpartiet åt höger. Innan MP backade om alla vettiga idéer var de ju ett reellt alternativ att rösta på, och grejer.
Så, trots att jag absolut inte känner att Amelia skulle funka som statsminister, så känner jag ändå att jag får säga henne. Bara för att alternativen är så jävla dåliga.