Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
Jag håller till viss del med om det du skriver, men samtidigt så kan det ju finnas en anledning till att alla (nåja) har samma världsuppfattning - nämligen att världen faktiskt ser ut ungefär så. Jag förstår att det sticker i ögonen på folk som har en radikalt annorlunda syn på hur världen ser ut, men det finns ju en anledning till att de är ganska få - de har med ganska stor sannolikhet fel.krank said:OT: Det här tycker jag är intressant - och en stor del av det jag personligen råkar ha uppfattningen är det centrala problemet i dagens politiska läge; alla prenumererar på ungefär samma grundläggande (ganska liberala) världsuppfattning, där Marknaden är en positiv kraft, där individen alltid ses som det mest centrala, och där man konsumerar bort problem, und so weiter. Alla, inklusive socialdemokrater och i ganska hög grad vänsterpartiet (även om just V alltid kommer att få vara "kommunister", nån ska ju borgerligheten kunna hytta med fingret åt) köper samma världsbild, samma problemformuleringar - och då denna världsbild härstammar just från liberalhögern, så blir det svårt att skapa nåtslags trovärdighet i sin kamp.Vitulv said:(vad nu det har med saken att göra, är vänster alltid elitistisk?)
Liksom, "vi tycker att samma saker är problem, vill lösa dem på ungefär samma sätt, men vi är minsann jätteolika" är typ så sossarna framstår för mig just nu. De har sedan rätt många år tillbaks helt släppt alla egentliga visioner och idéer till förmån för i stort sett samma idéer högern kör. Alla är rörande överens om lite för mycket för att det ska gå att se några reella alternativ.
För övrigt är jag inte helt med på sammanhanget mellan texten du citerade och svaret du skrev. Men jag är å andra sidan lite trög.