vänsterns intellektuella har traditionellt ansett sig besitta insikter (t.ex. den s.k. vetenskapliga marxismen-leninismen) som gör dem till den enda elit som kan skapa vad de anser vara det goda samhället. De som har andra åsikter betraktas som antingen okunniga, förledda eller illasinnade.
Det är väl inte så konstigt? Jag har inte träffat på en enda organisation
någonsin som inte kvalificerat för detta.
Och då talar jag inte bara om
politiska organisationer, utan även om religiösa, kulturella, subkulturella och intresseorganisationer. (Det finns
möjligen några vetenskapliga och filosofiska grupperingar som inte kan sägas beskylla sina meningsmotståndare för att vara okunniga, förledda eller illasinnade, men det skulle inte förvåna mig om man hittade samma tendens även där.)
Det är ju inte så konstigt, egentligen. Om man tycker att man själv har
rätt (alltså; inte bara att man funnit en lösning som passar
en själv, utan att man tror sig ha funnit en sanning som är så viktig att man anser sig göra nytta genom att sprida ens lära till
andra), hur skall man då förklara att det finns andra människor som menar något annat? De måste ju antingen vara för dumma för att förstå vad som är rätt, ha blivit lurade eller så väljer de fel med flit av ren illvillighet.
Och mycket riktigt är det exakt så det låter mellan keynesianer och den österrikiska skolan, shia- och sunnimuslimer, eller för den delen friformare och regelspelare. Det är samma skit i alla former.
Man måste vara mycket naiv om man menar att liberaler, konservativa eller gröna skulle vara annorlunda från vänstern i denna bemärkelse. Däremot kan man förstås mena att det skulle finnas en
gradskillnad mellan konflikterna - att vänstern historiskt sett varit betydligt mer skoningslös mot sina meningsmotståndare än andra ideologier. Jag tror inte det stämmer heller, dock. Konflikterna använder nog snarare de vapen som råder för tillfället i den kultur där konflikten råkar blossa upp: En hatpredikare som Fred Phelps är ju inte mer
vidsynt än de ryssar som angriper Pridefestivaldeltagare med fysiskt våld; det är bara så att klimatet är råare i ryssland än i bibelbältet. Därför använder den ene ord medan den andre tar till knytnävarna. Om vänstern utmärker sig genom att ha särskilt blodiga fotspår genom historien så anser jag att det kan förklaras på samma sätt. Det är absolut ingen skillnad på själva elitismen i sig.