Re: Sex feministiska myter av Per Ström
Mikael Johansson said:
"man bör också försöka avsändaranpassa sig när man är mottagare för att på så sätt minimera risken att kommunikationen misslyckas."
Här förstår jag verkligen ingenting. Är inte en mottagare passiv? Hur anpassar sig en passiv mottagare?
Läser akademikersvenska i 4 år innan man försöker konversera med vissa individer?
Jag förstår invändningen. Ett ännu bättre exempel är om avsändaren säger "flofflofflofphphphph", för hur avsändaranpassar man sig till det?
Mottagarampassning
är viktigt. Att uttrycka sig på ett sätt som är på en helt annan nivå än den man pratar med förstår gör det väldigt svårt för mottagaren, vilket troligtvis kommer innebära kommunikation som fungerar dåligt. Så är det ju, det håller jag med om.
Om man tror att mottagaren är passiv så kan jag förstå att man tror att det är svårt att anpassa sig. Grejen är att det är en felaktig uppfattning. Lyssnandet är förvisso passivt men direkt efter den fasen så kommer en fas där man tolkar det man hör och
den fasen är aktiv. Under tolkningsfasen så kan man anpassa sina tolkningar för att underlätta för avsändarens budskap att nå fram.
Låt oss säga att du och jag diskuterar hurvida A eller B är sanna, och du försöker förklara för mig varför det är A, och inte B, som är sant. Om jag bara accepterar meningen "ok, du har rätt och jag har fel, Übereil. Förlåt för att jag hade mage att påstå att det du sa inte stämde!" och om du säger något annat svarar med "nä, jag förstår inte, du får vara tydligare", då blir det ju lite samma effekt som om om avsändaren använder obegripligt språk.
Folk är ofta inte riktigt intresserade av att förstå varandra. Istället läser vi varandras texter med målet att bekräfta vår bild att vi har rätt och den vi pratar med har fel (vilket jag sagt tidigare i tråden, om någon tycker de här två meningarna lät bekanta). Detta gör det svårare för avsändaren att nå fram, och om vi som mottagare arbetar på att försöka sluta bekräfta våra egna idéer och istället fokuserar på att förstå vad den vi pratar med menar så kommer vi kunna underlätta för avsändaren.
Übereil, som tror det här inlägget blev någolunda bra