Jag kopplar gärna ihop det här med att rollspel är för stora och den goda respons jag fått när jag instroducerat nybörjare till rollspel medelst D&B, InSpectres och liknande lir där reglerna är så lättbegripliga och karaktärsskapandet så obefintligt att man är igång och spelar inom fem till tio minuter. Intressant för mig personligen är även att många i min och min frus bekantskapskrets som inte har någon relation alls till fantasy, sci-fi eller nördkultur (varken sett eller läst SoR eller Star Wars, känner till Monopol och TP men itne så mycket mer i spelväg) är väldigt nyfikna på vad rollspel är och uttrycker ett intresse för att vara med och testa "om et inte är för krångligt/svårt". Det dryga dussin nya spelare jag fått nöjet att introducera till hobbyn de senaste månaderna (ej räknat LinCon och NärCon som med innebar ca 20 nybörjare) har alla varit väldigt positiva och framför allt varit jäkligt duktiga, påhittiga och intressanta som spelare och de har alla varit nöjda med det de upplevt.slanfan said:Ni får ALDRIG min affärsidé!
Men angående "kundkrets". Om alla bjuder in 1-4 nybörjare varje år så kommer garanterat fler folk börja spela rollspel. För det är bevisligen roligt.
Jag tänker inte föra någon argumentation kring att rollspel bör vara "mindre" men om jag ska kunna få med någon på ett provspelstillfälle måste spelet vara enkelt (ENKELT!), gå att spela på max tre timmar inklusive regler och karaktärsskapande och ställa låga krav på nördiga förkunskaper.
EDIT: Efter att ha varit med på ett lyckat spelpass är det dock fortfarande långt kvar till steget att faktiskt köpa och läsa ett rollspel.