Nekromanti Vem vill hjälpa med några SLP?

Mask_UBBT

Hero
Tjenare. Jag behöver en hoper SLPar till Kabal. Och då menar jag alltså en smärre uppsjö.

Så all hjälp skulle vara välkommen. Settingen är nutid, främst inriktad på korruption, spel och kriminalitet, men även vanliga SLPs behövs. Så vadsomhellst som ni har på lager och vill dela med er är högst uppskattat.

Jag behöver alltså inte en massa spelvärden och så, det fixar jag själv, det vore bara schysst om någon kunde hjälpa mej med beskrivningarna. Kvantitet är faktiskt mer prioriterat än kvalitet i det här fallet, det som inte håller måttet fixar jag till själv. Jag reserverar alltså rätten att anpassa spelledarpersonerna så de bäst passar konceptet och den genomsnittliga kvalitén.

/Mask - uppskattar all hjälp han kan få....

Greymourn

Swordsman
Titta vad jag hittatde när jag jagade Khelataar...

grejor...

KABAL
1st ed by Ernest T. Hams (1980) Kabal Gaming Systems
2nd ed (1982)
A medieval fantasy-genre RPG, using a math-heavy system and including detailed dungeon maps. The title is an acronym for "Knights and Beserkers and Legerdemain". It uses a percentile system. Character creation is random-roll attributes (6d20 for eight attributes). The boxed set includes four booklets: player's guide, rules, magic spells, and creature catalog.

Inte för att det spelar nån roll, men jag jagade spel på nån enegelsk sida och vad hittade jag...

Mask_UBBT

Hero
Ojdå... hur fungerar dt här med Copyright, någon?

Skumt att ingen påpekat det tidigare... någon här borde ju känt till det... :gremsmirk:

Vet någon hur det här påverkar Copyight? Jag byter ogärna nämn på projektet så här sent, men om det skulle kunna innebära problem så är det klart man hittar på något annat...

PS. Visst finns det en Gurps-grej som heter Cabal åxå?

/Mask

Ymir

Liten kantbaron
Re: De Utan Hjärtan

Mitt och Yyrkoons scenario "De Utan Hjärtan" på senaste Gothcon utspelade sig i Shanghais undre värld i World of Darkness, och förekomsten av kriminella och/eller nedgångna SLP:er var därför rätt riklig. Nu har jag ingen aning om exakt vad du letar efter, men ta en titt på spelledarpersonerna i scenariet (speciellt Ru Tianlongs triadgäng och den prostituerade flickan Zhou Xiaolu torde kunna vara av intresse. Den Hjärtlöse är min personliga gullegris, såklart). Du har min tillåtelse att använda dem, även om jag gärna tar emot lite respons om du gillar det du läser. Jag har mer i samma stil, men det är möjligt att de är för 'World of Darkness' (för övernaturliga). Se vad du tycker, helt sonika.

- Ymir, har mest kinapuffar.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Ojdå... hur fungerar dt här med Copyright, någon?

Cabal är ju ett engelskt ord som bland annat betyder intrig, intrigera, så det kanske är svårt att copyrightskydda just det.

/Dimfrost

MrToby

Veteran
Re: Ojdå... hur fungerar dt här med Copyright, någon?

Döp det till Cabalism eller Cabalist eller nått.
Personligen tycker jag [color:\\"yellow\\"] Onkel Banan [/color] är ett bra namn. :gremshocked:

Mask_UBBT

Hero
Duh! ;)

Vad tror du Kabal betyder på svenska? :gremsmile:

Iofs, och om det inte finns några likheter däremellan är det väl ganska små chanser att folk gnäller...

/Mask

DragonLord

Warrior
Re: De Utan Hjärtan [OT]

Måste bara säga att jag gillar äventyret du länkade till. Jag gillar det skarpt. Härlig känsla, särskilt för en annan som fastnat i Asien-träsket sedan länge.

Tänkte bara visa min uppskattning...

DragonLord - måste inköpa Kindred of the East, så snart kosingen räcker igen...

Troberg

Sinister eater
Som är helt orelaterad till det (NT)

NT = No Text (Ingen text)

Skuggvarg

Hero
Förslag

Du kan ju stava det med C istället för K. Men du kan också lägga till en undertitel, typ:

Cabal - när allt går åt helvete

Eller nåt.

/Skuggvarg - som inte tror det blir några problem, så länge Mask inte tänker göra Kabal till ett kommersiellt rollspel

Insignia

Swashbuckler
Borde funka bra...

... eftersom man inte kan ha copyright på en titel. Det skulle vara om det var ett varumärke eller något, men det tror jag inte.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Borde funka bra...

Det skulle vara om det var ett varumärke eller något, men det tror jag inte.

Fast professionella spelföretag brukar varumärka sina titlar i ganska stor utsträckning, precis som i andra liknande brancher - dataspel etc.

walderik

Veteran

De flesta rollspelssystem är varumärken. Man får inte använda dem utan ägarens tillstånd.

Här ser du ett typexempel på vad de brukar skriva för att påminna folk om det:

White Wolf, Vampire: The Masquerade, Vampire: The Dark Ages, World of Darkness, Aberrant and Mage: The Ascension are registered trademarks of White Wolf Publishing, Inc. All rights reserved. Trinity, Werewolf: The Apocalypse, Wraith: The Oblivion, Changeling: The Dreaming, Kindred of the East, Werewolf: The Wild West, Trinity: Battleground, Wraith: The Great War, Guide to the Technocracy, Technocracy Progenitors, Technocracy Iteration X, Technocracy New World Order, Technocracy Void Engineers, Technocracy Syndicate, Technomancers Toybox, Isle of the Mighty, Digital Web 2.0, Year of the Reckoning, Hunter: The Reckoning, Mage: The Sorcerers Crusade, Mind's Eye Theatre, Mind's Eye Theatre Journal, Dark Kingdom of Jade, Ends of Empire, A World of Darkness Second Edition, Mummy Second Edition, Mummy: The Resurrection, Clanbook Cappadocian, Clanbook Nosferatu, Clanbook Toreador, Clanbook Brujah, Clanbook Gangrel, Clanbook Salubri, Clanbook Baali, Clanbook Ventrue, Clanbook Tremere, Clanbook Assamite, Clanbook Ravnos, Clanbook Setite, Clanbook Malkavian, Clanbook Lasombra, Clanbook Tzimisce, Guide to the Camarilla, Guide to the Sabbat, World of Darkness: Gypsies, Year of Revelations and all other publications by White Wolf are trademarks of White Wolf Publishing, Inc. All rights reserved. All characters, names, places and text herein are copyrighted by White Wolf Publishing, Inc.

Troberg

Sinister eater

Här ser du ett typexempel på vad de brukar skriva för att påminna folk om det:(snip)
Men alla dessa namn är icketriviala. Cabal är ett enda ord, som dessutom existerade innan spelet fick det namnet (det finns dessutom datorspel med det namnet...). Jag tror inte att ett sådant namn skulle kunna skyddas, lika lite som en biltillverkare skulle kunna kalla sig Car och stämma alla andra tillverkare när de använder det.

Däremot kan det vara ett olämpligt ord av andra anledningar, främst då för att det är en term som härstammar från konceptet att judar är lömska och konspiratoriska. Du vill kanske inte blanda in sådana värderingar i ditt spel?

Morgoth

Swashbuckler
Alright.

Det känns som att jag måste läsa mig in lite bättre på Kabal först, dock. Jag har gillat det jag har läst, nevertheless.

Så, sälj mig spelkonceptet, igen.

Mask_UBBT

Hero

"Däremot kan det vara ett olämpligt ord av andra anledningar, främst då för att det är en term som härstammar från konceptet att judar är lömska och konspiratoriska. Du vill kanske inte blanda in sådana värderingar i ditt spel?"

Huh? Va??
Judar?
erg...
Det där hade jag faktiskt ingen aning om. Hur hänger det ihop?

/Mask

Mask_UBBT

Hero
Re: Förslag

Uppenbarligen finns det fler spel som har Cabal med CC i namnet än med K, men att lägga in en undertitel är ju inte en helt dum idé...

Men alla eventuella namnbyten skjuts dock in långt i framtiden, där mammutarna jagar... eh... eller kanske bara tills jag blir klar med spelet.

/Mask - är för tillfället för lat för att ändra i ett helt regelsystem

Troberg

Sinister eater

Huh? Va??
Judar?
erg...
Det där hade jag faktiskt ingen aning om. Hur hänger det ihop?
Ordet härstammar från fördomsfulla tolkningar av intentionen med den judiska kabbalan och kabbalismen (är det rätt form?).

Jag skulle säga att det är ungefär lika starkt som det skulle vara att kalla illbattingar för vandaler om det fortfarande fanns vandaler idag.

Missförstå mig inte, jag slaggar gärna israeler, men jag drar inte alla över en kam.