Basenanji
Postd20modernist
Ett intressant svar i en helt annan tråd såg ut så här (angående rollpersoners rätt att vara mäktiga, diskussionen förs mellan Entomophobiac och Rising):
För vad innebär det för vår kära hobby när vi refererar till denna? Hobbyn som sådan rör ju faktiskt i första hand något som knappast utspelas i verkligheten?!
Hur bedömer ni kvaliteten på era rollspelsträffar i förhållande till verklighet?
Efter att ha spelat i många år har jag bytt åsikt flera gånger men tycker numera att det oftast är jobbigt när någon påminner om hur ringbrynjor fungerar i verkligheten eller (min favvo!!) huruvida nitläder borde få finnas med i rollspel.
Ibland får jag för mig att rollspel handlar om i huvudsak två saker:
Att få uppleva en saga
Man är delaktig i en saga som man delvis kan interagera med. Som att man får spela Frodo i Sagan om Ringen.
Man behöver inte "fylla ut kostymen" helt, utan delar av ens rollperson är förutbestämda precis som handling, SLP:s, naturlagar etc
Att man får utlopp för känslor och inre tankar
I denna variant innebär rollspelen att man istället ges möjligheten att leva ut tankar, känslor och ideal. Där agerandet i förhållande till yttre faktorer (SLP, Plots, utrustning, mm) i stor grad är avhängigt ett personligt ställningstagande.
Min hypotes innebär att om man tillhör den senare gruppen instämmer man med Entomophobiacs idéer:
Vad som är riktigt i min upplevda verklighet borde också vara det i spelvärlden!
Nu till min fråga:
Vad får detta för konsekvenser för rollspelandet?
/Basenanji, som med tanke på Pridefestivalen (heja alla modiga bögar och flator!) ser ett alltför nedtystat samband:
Mel G->Braveheart->Nitläder->Läderbög->Pridefestival
Välkommen till Sverige, Mel! Vi ses i Tanto!
Det jag reagerar på är användandet av ordet(-n) i verkligheten.Det blir tråkigt att spöa svartalfer hela tiden, så genom att bli bättre så kan en orch plötsligt bjuda upp till lagom utmaning. Därefter kan du få försöka rå på ett troll, en rese och en... osv. [Rising]
Men blir det inte aningen konstgjort? Hade det varit en trovärdig mekanism hade du alltid kunnat ge dig på både orcher, troll och resar med en viss chans att spöa dem.
Det finns flera personer som jag i verkligheten aldrig skulle ge mig på, men andra jag är rätt säker på att jag kan spöa om jag så skulle vilja. Kanske förändras detta en aning beroende på hur mycket jag tränat - eller i värsta fall hur mycket jag druckit - men knappast på ett så märkbart sätt som Levels, avanceringsslag eller erfarenhetspoäng.
Alla dessa mätare skapar exponentiella förändringar som inte existerar i verkligheten.
Sedan håller jag med om att vissa effekter är rätt roliga, men samtidigt hade nog vem som helst kunnat göra en åtminstone hyffsad maträtt om så länge personen är läskunnig och har en receptbok. [Entomophobiac]
För vad innebär det för vår kära hobby när vi refererar till denna? Hobbyn som sådan rör ju faktiskt i första hand något som knappast utspelas i verkligheten?!
Hur bedömer ni kvaliteten på era rollspelsträffar i förhållande till verklighet?
Efter att ha spelat i många år har jag bytt åsikt flera gånger men tycker numera att det oftast är jobbigt när någon påminner om hur ringbrynjor fungerar i verkligheten eller (min favvo!!) huruvida nitläder borde få finnas med i rollspel.
Ibland får jag för mig att rollspel handlar om i huvudsak två saker:
Att få uppleva en saga
Man är delaktig i en saga som man delvis kan interagera med. Som att man får spela Frodo i Sagan om Ringen.
Man behöver inte "fylla ut kostymen" helt, utan delar av ens rollperson är förutbestämda precis som handling, SLP:s, naturlagar etc
Att man får utlopp för känslor och inre tankar
I denna variant innebär rollspelen att man istället ges möjligheten att leva ut tankar, känslor och ideal. Där agerandet i förhållande till yttre faktorer (SLP, Plots, utrustning, mm) i stor grad är avhängigt ett personligt ställningstagande.
Min hypotes innebär att om man tillhör den senare gruppen instämmer man med Entomophobiacs idéer:
Vad som är riktigt i min upplevda verklighet borde också vara det i spelvärlden!
Nu till min fråga:
Vad får detta för konsekvenser för rollspelandet?
/Basenanji, som med tanke på Pridefestivalen (heja alla modiga bögar och flator!) ser ett alltför nedtystat samband:
Mel G->Braveheart->Nitläder->Läderbög->Pridefestival
Välkommen till Sverige, Mel! Vi ses i Tanto!