Ymir
Liten kantbaron
Det är så att mina spelare pressar mig att återuppta vår Sinoir-kampanj, och det borde vi göra för den är awesome. Men problemet är att jag, ironiskt måhända, glömt bort nästan allt om den när jag var i Kina, och min vana trogen så är den kampanjen givetvis en groteskt invecklad fisktank med miljoner SLP:er med egna agendor och -dessutom- pretentiösa flashbacks med invecklade röda trådar som sträcker sig över flera karaktärers livstider, och massor av IRL-historia att förhålla sig till, då den är more or less historiskt korrekt. Normalt sett är en av mina goda egenskaper som spelledare en slags super-minne som låter mig hålla enormt komplicerade fisktankar och gigantiska SLP-gallerier helt i huvudet, men nu finner jag mig i den knepiga situationen att jag behöver rekonstruera en pågående fisktank som jag har glömt bort, via de (lyckligtvis extremt utförliga) forumkrönikorna som jag skrivit baserad på dess spelmöten. Detta projekt känns så daunting att jag tappar sugen bara av att tänka på det, men då tänker jag: finns det kanske något smart program eller liknande som kan hjälpa mig, göra det lättare för mig? Vad jag menar är, nån typ av verktyg som hjälper mig att arrangera olika karaktärer och deras ståry och ambitioner i relation till andra karaktärer och deras ståry och ambitioner samt nån slags tajmlajn. Har ni något tips att ge?