Necross;n102743 said:
Okeeeej tack. Nån som har nåt mer konstruktivt att tillföra?
Ok - konstruktivt var det.
Notera att även nedanstående knappt är värt att följa annat än som en soft riktlinje. Absolut inget att slaviskt följa; en viss strid kan ju ändå gå från dödlig till trivial för att gänget fick in en Hold Monster i rätt läge.
1) Glöm CR. Glöm XP. Glöm Encounter levels, tabeller och all dylik metainformation. Det är kryckor och bländverk.
2)
Titta istället på monstret och dess värden!!!
Lite exempel på vad jag menar med detta (inte uttömmande, eftersom det ändå inte finns någon vetenskaplig metod här)
a) hur mycket hp har monstret? Hur många rundor tar det om alla spelarna whalar loss på monstret med focus fire?
b) Kan alla dina spelares karaktärer träffa monstrets AC med någon vettig träffchans? (Inte alls ett lika stort problem som i föregående editioner tack vare bounded accuracy men ändå)
I 5E kan detta (för de första fem sex levlarna) sammanfattas med AC 18+ är "svårt" och AC 14 är "lätt".
c) har monstret något särskilt skydd (damage reduction, försvarsmagi etc) som gör att någon hjälte kommer vara ineffektiv eller nästintill ineffektiv?
Detta ger dig info om monstret är "överlevlat" jämfört med gängets stridisar. Inget fel i det, bara att man då vet att hålla ner antalet. Om monstret å andra sidan har triviala försvar kan man ösa på med ett halvdussin eller ett dussin av dem.
Bara ett exempel till. Monstrets förmåga att instakilla är en viktig faktor ingen CR eller ECL någonsin kan berätta...
a) har monstret någon förmåga som slår ut en hjälte i ett svep?
Detta kan vara alltifrån en multattack som kan ta hjälten från full till noll hp, via Fireballspells till Hold Person.
Var då försiktig med mer än ett sådant monster. Ett av dem får de allt tåla, men fler skapar synergieffekter som du inte vill bekymra dig om innan du skaffat mer självförtroende som DM.
I 5E betyder siffrorna tackagud inte lika mycket som tidigare; dvs det händer inte alls lika lätt att spelarna råkar på något helt osårbart motstånd.
I 5E är den viktigaste skillnaden mellan hög och låg level att du har mycket mer hit points på hög level. Men att det är farligt att möta en fiende med 10 ggr så mycket hp som du själv behöver jag nog inte säga.
Poängen är att även höglevelmonstret går att träffa och att skada och att påverka. Känslan av att vara hopplöst förlorad minskar. Möjligheterna att fly en övermäktig strid ökar. Vilket ju är bra.
Sedan på högre level börjar ju spells och rena bow-wow effekter spela roll. Men då är du förhoppningsvis erfaren nog. Då funkar CR systemet ju ännu sämre, men förhoppningsvis hoppar ingen nybörjar-DM rätt in i maxlevelstrid.
Hoppas du tycker jag på ett konstruktivt sätt lyckats övertyga dig om att alla ansatser till EL CR XP baserad analys är dömd att misslyckas.
Lägg hellre den tiden på att titta på monstret, så märker du snart att du får mycket mer tillförlitliga* resultat och dessutom lär du dig spelet** och - faktiskt - bygger dina encounters snabbare!
*) Så tillförlitligt det nu kan bli i något så kaotiskt som D&D strid där en lyckad spell kan göra något väldigt lätt väldigt svårt och vice versa...
**) SOm D&D DM måste man ändå kolla in och lära sig monstrens förmågor. Så varför lära sig EL och CR som sedan är värdelöst när du ska spela spelet??