Nekromanti Verktyg för encounter-design? (5E)

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Du kastar ungefär dubbelt så många HD av skit på spelarna som det finns i gruppen. Behåll ration av HD som gått till fulla casters, halv-casters och martials om du vill ha det millimeter balanserat, det här går att fucka runt med men det kräver koll på spelet.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Och hur många sådana encounters tål gruppen före en long rest?

(Och ditt svar var ju inte ett svar på min fråga, men tack ändå!)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Jag tycker encounterreglerna är aktivt skadliga. Använd dem inte.

Ju mer nybörjare du är, desto större risk de får dig tro det finns något slags system som alltid funkar. Det gör det inte.

Ju mer nybörjare du är, desto större risk du blir orolig av att inte följa "reglerna". Sanningen är, encountersystemet är skitkasst och kan när som helst svika dig totalt.

Så det är framför allt nybörjare som famlar efter en hand att hålla i som råkar illa ut om de greppar denna hand.

Erfarna spelledare råkar inte lika illa ut, eftersom deras erfarenhet täcker upp systemets brister. Å andra sidan behöver erfarna spelledare inte systemet.

För lata spelledare faller systemet på att det är en massa pill och mekk som ändå inte leder till något vettigt. En hel massa trist bokföring som inte gör någon glad.


Sanningen är att det inte finns någon genväg.

Enda vägen till erfarenhet är att kasta sig in i spelledandet med hull och hår, och spela med spelare mogna (eller naiva!) nog att kunna hantera alldeles för svåra strider och sin karaktärs död.

Det enda vettiga systemet för att bygga encounters är vana och erfarenhet. Sorry, men det är den hårda sanningen.

Jag misstänker att huvudsyftet med alla upplagors encounterregler är att dölja detta faktum, för att inte avskräcka nybörjare.

Jag gissar att för varje nybörjare som slitit sitt hår och gråtit kastat encounterreglerna ifrån sig finns det minst en annan nybörjare som nästan avstod från att börja spelleda men i sista sekunden såg encounterreglerna, och när hon med blodad tand insett hur värdelösa de är ändå fortsatte trots dem och därmed blev en ny betalande kund. Ja, det är iallafall min enda gissning på ett rationellt skäl lägga ner så mycket möda på något som fungerar så taskigt.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Okeeeej tack. Nån som har nåt mer konstruktivt att tillföra?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Necross;n102743 said:
Okeeeej tack. Nån som har nåt mer konstruktivt att tillföra?
Ok - konstruktivt var det.

Notera att även nedanstående knappt är värt att följa annat än som en soft riktlinje. Absolut inget att slaviskt följa; en viss strid kan ju ändå gå från dödlig till trivial för att gänget fick in en Hold Monster i rätt läge.

1) Glöm CR. Glöm XP. Glöm Encounter levels, tabeller och all dylik metainformation. Det är kryckor och bländverk.
2) Titta istället på monstret och dess värden!!!

Lite exempel på vad jag menar med detta (inte uttömmande, eftersom det ändå inte finns någon vetenskaplig metod här)

a) hur mycket hp har monstret? Hur många rundor tar det om alla spelarna whalar loss på monstret med focus fire?
b) Kan alla dina spelares karaktärer träffa monstrets AC med någon vettig träffchans? (Inte alls ett lika stort problem som i föregående editioner tack vare bounded accuracy men ändå)
I 5E kan detta (för de första fem sex levlarna) sammanfattas med AC 18+ är "svårt" och AC 14 är "lätt".
c) har monstret något särskilt skydd (damage reduction, försvarsmagi etc) som gör att någon hjälte kommer vara ineffektiv eller nästintill ineffektiv?

Detta ger dig info om monstret är "överlevlat" jämfört med gängets stridisar. Inget fel i det, bara att man då vet att hålla ner antalet. Om monstret å andra sidan har triviala försvar kan man ösa på med ett halvdussin eller ett dussin av dem.

Bara ett exempel till. Monstrets förmåga att instakilla är en viktig faktor ingen CR eller ECL någonsin kan berätta...
a) har monstret någon förmåga som slår ut en hjälte i ett svep?
Detta kan vara alltifrån en multattack som kan ta hjälten från full till noll hp, via Fireballspells till Hold Person.

Var då försiktig med mer än ett sådant monster. Ett av dem får de allt tåla, men fler skapar synergieffekter som du inte vill bekymra dig om innan du skaffat mer självförtroende som DM.

I 5E betyder siffrorna tackagud inte lika mycket som tidigare; dvs det händer inte alls lika lätt att spelarna råkar på något helt osårbart motstånd.

I 5E är den viktigaste skillnaden mellan hög och låg level att du har mycket mer hit points på hög level. Men att det är farligt att möta en fiende med 10 ggr så mycket hp som du själv behöver jag nog inte säga.

Poängen är att även höglevelmonstret går att träffa och att skada och att påverka. Känslan av att vara hopplöst förlorad minskar. Möjligheterna att fly en övermäktig strid ökar. Vilket ju är bra.



Sedan på högre level börjar ju spells och rena bow-wow effekter spela roll. Men då är du förhoppningsvis erfaren nog. Då funkar CR systemet ju ännu sämre, men förhoppningsvis hoppar ingen nybörjar-DM rätt in i maxlevelstrid.


Hoppas du tycker jag på ett konstruktivt sätt lyckats övertyga dig om att alla ansatser till EL CR XP baserad analys är dömd att misslyckas.

Lägg hellre den tiden på att titta på monstret, så märker du snart att du får mycket mer tillförlitliga* resultat och dessutom lär du dig spelet** och - faktiskt - bygger dina encounters snabbare! :)


*) Så tillförlitligt det nu kan bli i något så kaotiskt som D&D strid där en lyckad spell kan göra något väldigt lätt väldigt svårt och vice versa...
**) SOm D&D DM måste man ändå kolla in och lära sig monstrens förmågor. Så varför lära sig EL och CR som sedan är värdelöst när du ska spela spelet??
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
CapnZapp - jag förstår hur du känner. Kan du försöka att förstå mig också? Jag är lat. Och mina spelare gillar combat as sport efter en massa Pathfinder och 4E-spelande - jag ska försöka "avgifta" dem, men det lär ta ett tag. Meanwhile behöver jag lite stöd.

Jag stötte på en Slyflourish-artikel om ett alternativt tänk, men jag vet inte riktigt om det är bra. Nån som testat?
http://slyflourish.com/5e_encounter_building.html
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Jag är också lat, Necross - därför vill jag inte lägga tid på någonting som ger så ojämna och opålitliga resultat.

Särskilt med combat as sport! (Hade du kört en sandlåda där spelarna varit med på att encountersvårigheten är närmast random hade CR-systemets brister inte varit lika påfrestande. Men om spelarna förväntar sig "en god match" men att fienderna slutligen ska gå att besegras så behövs helt enkelt en djupare och exaktare analys än vad CR/EL någonsin kan ge)

Nu ska jag dock sluta slå på den döda hästen. Lycka till!
 
Top