Nekromanti [Verktyg] Hålla koll på vem som är vem i (senmedeltida) politik?

Mogger

Hipsteranka
Lätt en av de bästa titlarna på en tråd! Och tydlig med!

Iaf, jag satt och lekte lite med den politiska situationen här: https://www.cartographersguild.com/a...6&d=1446817456
Och det blir ju ganska snabbt helt oöverskådligt. Jag vill ju inte sitta och skriva ner 100 ädlingar och politiska potentater, men ändå kunna ha lite koll på vilket län som är allierad med vilket, vilket som skakas av inre stridigheter, vilket som alltid röstar med kejsaren o.s.v.

Finns det något smart sätt att göra det på? Eller finns det något sätt som åtminstone är lite mindre omständligt? Det får gärna vara grafiskt. Överskådligt.

Sapient

Swashbuckler
Måns;n203405 said:
Finns det något smart sätt att göra det på? Eller finns det något sätt som åtminstone är lite mindre omständligt? Det får gärna vara grafiskt. Överskådligt.
Färgkodning är den första tekniken som jag kommer att tänka på - att använda färgerna som markörer för politiska tillhörigheter.

Beroende på antal fraktioner, antal "frågor" mm så kan det finnas praktiska problem med det, så klart. (Någonstans går ju gränsen mellan överskådlighet och rörighet...) - men det går att hitta olika vägar. (Blandade färger, skrafreringar med mera.)

Sapient

Swashbuckler
För att fylla på - jag hade kanske valt att använda några tydliga "basfärger" (inte som i rena, oblandade grundfärger, utan färger med tillräckligt stor kontrast inbördes för att skapa tydliga skillnader instinktivt) för att färgkoda territorierna. Dessa hade jag valt att knyta till de huvudsakliga grupperna, genom att använda någon annan visuell symbol - om det är medeltid är ju tex vapensköldar givna. Och går att knyta till de tematiska färgerna.

Fraktioner som står lite mittemellan, kan ju tex vara randiga i de två färgerna.

Om du har situationer som tex två grenar av samma släkt (motsv), så kan ju de få toner som ligger nära varandra men tillräckligt distinkta för att ändå vara synligt olika.

På så vis antyds ju instinktiva kopplingar - "färggemenskap", nyanser mm - som underlättar och färgfältens utbredning ger en direkt uppskattning om graden av inflytande.

Mogger

Hipsteranka
Vapensköldar är inte dumt! Då går det lätt att visa på dubbla lojaliteter med. Av någon anledning hade jag helt missat det :)

Tack!