NisseJ;n338935 said:
Det skulle vara intressant att få se hur ditt workflow ser ut/fungerar både för sånt här och för Whitehackskapandet. Jag har inte tagit steget att hoppa på opensourcetåget för sånt än, men är sugen
När du råkar hitta en Potion of Time expander™? kanske du kan göra en Christian uses this video.
Det blir nog ganska tråkigt att titta på
. Jag brukar inte prata om workflow och produktion o.s.v. för att det jag gör inte liknar företag/fabrik/produktframtagning så mycket, men jag fattar vad du menar. Det nedanstående präglas av en kombo av tre faktorer: 1) Jag har alltid väldigt lite tid över efter familj och arbete. 2) Jag har usel disciplin när det gäller att undvika internetdistraktioner. 3) Jag har en del skador efter för mycket skärmarbete (jag har haft dator sen -79).
Whitehack:
Anteckingar --> Mekanisk skrivmaskin --> Korr/redigering för hand --> Mekanisk skrivmaskin --> Scanning --> Häll i Indesign-mall --> Ändlöst pillande med omformuleringar för att få texten att passa (det finns ingen kerning/knipningar för passning öht i Whitehack, samtidigt som varje spalt börjar och slutar med minst tre rader).
Suldokar's Wake:
Anteckningar --> Mekanisk skrivmaskin --> Scanning --> Redigering för hand på pappersoriginalen --> Bearbeta i Emacs Org-mode med inslag av LaTeX och Tikz --> Exportera som pdf (via en .sty-fil som är evighetslång, alltså ingen standardlayout)
I båda fallen, om det bara är något kort, så brukar jag inte ens scanna utan bara skriva in det på datorn. Jag kan skriva strax över 100 ord i minuten, så det går också rätt fort. Ibland kommer någon passage direkt digital, utan att passera skrivmaskinen.
När det gäller trådämnet så ljög jag lite med tiderna: Jag har ju så gott som alltid nån antecknad skiss över kartan, och den tar ju också tid att göra. Mycket hänger också på hur länge sen det var sist som jag använde tekniken. Om det har gått några månader tar det mycket längre tid, för jag har glömt en massa.
Whitehacks kartor är verkligen barebone struktur: Det enda grafiska elementet i hela spelet är ett och samma penseldrag som används i alla tabeller och kartor med varierande längd. Jag tyckte detta sätt att göra saker på var bra, för man lägger enbart tid på kartans spelbarhet (a la Jacqay). Det blir snyggt och evokativt (för mig) ändå genom pappret, typsnittet och penseldraget. Och man behöver inte kunna teckna
.
Hälsar
Christian