Verktyg till egna rollformulär?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Hej alla!

Blev inspirerad av en annan tråd som talade om bästa rollformulär och funderade på att göra egna subjektivt 'bättre' rollforumlär till vissa spel jag spelar. T.ex. skulle jag just nu vilja ändra layouten på rollforumläret till Cyber M/77 och lägga till fält för husregler.

Är lite intresserad av vad för verktyg andra som gör egna rollformulär brukar använda?

Indesign?
Scribus?
LaTeX?
Word?
Photoshop?
Gimp?
Inkscape?

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag är ett stort fan av InDesign, och i förhistorien var det Quark XPress eller PageMaker. Men i praktiken handlar det mest om vana och tillgång. Har missbrukat Adobe-licenser i yrkeslivet senaste två årtiondena.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Word. Har kört tabeller med kantlinjer sen Word 5.0 eller så. Det är inte bäst/snyggast men jag vet hur jag ska göra.

//EvilSpook

luddwig

Lawful evil
Någon enstaka gång har jag använt Word men det var krångligt och blev inte alls särskilt bra. Excel är däremot fint för funktionella och välordnade rollformulär. Folk med konstnärliga ambitioner torde dock bli svårt frustrerade.

Enstoeringen

Anonyma Psykonauter
Jag har tyvärr begränsade kunskaper i de mer avancerade designprogrammen så jag gjorde mina M/77-formulär i Pages. De är rätt så basic Äventyrsspeliga i stilen men tycker själv att de blev rätt ok.

Testade först ett ensidigt i liggande A4.

D496DC9E-BC6B-450B-9BAF-B54E378C6905.jpeg

Men eftersom jag lider svårt av nostalgisjukan så blev det till slut ett dubbelsidigt med lånad bild från Mutant 2089-formuläret.

Framsidan:
C5E16742-029A-413F-803F-F074E2DADBAC.jpeg
Baksidan:
0B031B60-C574-4068-BB19-A5EDD11CC0BC.jpeg

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag gör allting i InDesign. Jag kommer inte att kunna byta till Affinitys program nån gång snart även om jag gärna skulle vilja (ffa brist på scriptbarhet och plugins; jag har svårt att tänka mig att återgå till att göra layout utan DocsFlow t.ex.) så jag "sitter fast" i en Adobeprenumeration och kan lika gärna använda den för rollformulär också. Äve om jag säkert just för rollformulär säkert skulle kunna jobba i Affinity lika gärna.

Ibland gör jag detaljer i Illustrator, men mina rollformulär tenderar att vara ganska fyrkantiga i formen. Jag är inte så mycket för diegetik/skeumorfism eller att göra "inspirerande" eller "stämningsfulla" rollformulär. Jag vill att de ska vara effektiva, lättlästa, lättanvända.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Om du har ett ritprogram med lager-funktion (ex. Gimp, Photoshop, Affinity Photo) kan du lika gärna använda det. Paint är för jobbigt att använda eftersom man inte kan flytta (eller ändra) saker med enkelhet.

Hade velat rekommendera Affinity Publisher, men det är mest ett ritprogram förklätt till layoutprogram. Bara det att lager är sidspecifika gör att jag knappt vill använda programmet. Funkar dock att använda till ensidiga rollformulär. Affinity Photo är ett grymt bra bildmanipuleringsprogram (vissa fall bättre än Photoshop) så lägg pengarna där istället.

Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bara det att lager är sidspecifika gör att jag knappt vill använda programmet.
Herregud what? Det har jag inte ens tänkt på; kanske för att jag mest använt Designer i Affinityserien, och där funkar ju lager-per-artboard någorlunda hyfsat. Men att ha lager per sida i ett layoutprogram är verkligen helt obegripligt. Antar att det är en bieffekt av att alla Affinityprogram egentligen är samma program med lite olika verktyg synliga (typ).

EDIT: Okej, nu är jag extra glad över min Adobeprenumeration. Kanske har ett par av grejerna där åtgärdats sedan texten skrevs, men… jisses.

Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Illustrator och/eller Indesign. Men jag brukar skissa i Photoshop först. Grovklippa och testa så man får alla boxar/rutor/fält/etc på rätt ställe. Det är egentligen det stösta jobbet, och till det kan man iofs lika gärna använda papper och penna. Men jag är lite skadad av att jobba digitalt dagligen.

Quadrante

Grisbonde
Saknar du resurser eller bara snabbt vill pröva nåt kan förutom google-docs även canva.com vara ett alternativ.

Vill man snabbt rodda ihop en design och samtidigt kunna leverera pdf med mobilen kan Adobe Comp vara ett alternativ.

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Saknar du resurser eller bara snabbt vill pröva nåt kan förutom google-docs även canva.com vara ett alternativ.

Vill man snabbt rodda ihop en design och samtidigt kunna leverera pdf med mobilen kan Adobe Comp vara ett alternativ.
Nja, jag sitter mest i gimp och pysslar för det är det jag kan men det känns som att det borde finnas något mer specialicerat program för att skapa/typsätta ett rollformulär. Blev nyfiken på vad som används och överväga vad som kan vara värt att kika närmare på.

Quadrante

Grisbonde
Själv sätter jag det mesta i indesign, illustration med penna och papper, illustrator eller photoshop.

Men numer börjar jag oftast i google-docs och använt canva.com för tester via telefon. Fördel är att jag kan växla mellan datorn, paddan och telefon utan att behöva fundera över vart jag har texten.