när jag spelledde Tatters of the King använde jag ett program på min Psion 5mx som var hemskt praktiskt; jag har flera gånger funderat på att koda ihop något liknande antingen i javascript med php-backend eller som separat program.
Det var helt enkelt en hierarkisk struktur, där varje nod kunde ha text och så kunde den ha "undernoder". Sedan kunde noder dessutom vara "länkar" till noder någon helt annanstans i trädet. Sedan var den ganska distraction-free; man såg bara den nuvarande "nivån", eller den nuvarande nodtexten i princip. I början kändes det begränsande att inte se hierarkin, och skulle jag bygga en motsvarighet idag skulle jag nog ha med en trädstruktur, men man vande sig. Så jag hade noder för varje kapitel, och under kapitlen hade jag scener, och under scener hade jag länkar till SLP-beskrivningar och sådant. Eftersom SLP.erna återkom i olika scener hade jag samlat alla SLP:er under en egen nod och sedan bara länkat. Funkade asbra.
Just anteckningsprogram verkar vara jävligt svårt att göra. Eller så är det bara så att det enda sättet att få ett program man trivs med är att skriva ett själv...
Nån gång byggde jag också ett kalender/journalprogram som hade stöd för snabb, tangentbordsbaserad navigering mellan dagar, månader år år, och där man kunde ha flera olika kalendrar som visades. Till exempel kunde man då ha en kalender med sina planer för den dagen i kampanjen, en med historiska händelser, och en där man då skrev anteckningar om vad rp gjorde. Den borde jag också skriva om i javascript eller så, borde inte vara så svårt...