Versioner av DnD

Gustav Lorentz

a.k.a. McKatla
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,133
Efter att ha följt en del andra trådar inser jag att jag har dålig koll på skillnader mellan olika versioner av DnD (jag har bara spelat AD&D, AD&D 2 samt DnD 3.5). Så: vilka är de principiella skillnaderna mellan A-versioner och Basic-versioner(na) samt mellan 3.5 och senare utgåvor (4 och 5)? Jag vill helst inte ha så mycket omdömen (det är de andra trådarna fulla av), utan just basic facts om vad som skiljer. Någon som vet?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,636
Location
Ludvika
Om du har tid över så rekomenderar jag verkligen The historiy of D&D, One Fighter at a Time!. Han gör en fighter i varje edition av D&D (fast tyvärr bara upp till och med 2nd edition. Men nästa del är på gång!), och pratar rätt mycket om historian kring varje edition.

Jag tycker det är jättespännande att lyssna på!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
McKatla;n343536 said:
Tack - precis vad jag önskade! Frågan är därmed besvarad och tråden kan stängas :)
Dang!
Eftersom jag skrev ett långt inlägg postar jag det iallafall.

Först kom Chainmail som var ett figur-krigs-spel.
Det som skiljde det från övriga krigsspel på den här tiden var tre saker:
1. Det hade fantasy-regler, d.v.s. det fanns regler för arméer med alver, magiker och drakar.
2. Det hade även regler för hur man kunde spela enskilda soldater.
3. Det hade regler för hur man skulle spela i grottor: en spelledare spelledde två spelare som spelade mot varandra. De började i varsin del av grottan och sedan var det lite som sänka skepp - det gällde att hitta och döda sin motståndare i grottsystemet.

Sen kom ODD74, Original Dungeons and Dragons från 1974, som bestod av tre tunna häften (vilket grovt kan liknas med de tre grundböckerna som de flesta DnD-versionerna bestått av).
ODD74 förutsatte att man hade Chainmail och är i princip ospelbart utan Chainmail-reglerna eftersom det hela tiden hänvisas till dem.
(har man spelat senare versioner kan man normalt spela ODD utan Chainmeil, men för en nybörjare är det helt kört)

De närmaste åren släpptes nya häften, t.ex. Greyhawk och Blackmoor, som innehöll fler regler (som i vissa fal ersatte grundreglerna).
T.ex. använde alla klasses d6 för hp i originalreglerna och det var inte förrän i Greyhawk-supplementet osm det blev Magic-User d4, Thief d6, Cleric d8, Fighter d10.
Det är också viktigt att skilja på Greyhawk-supplementet som är ett regelhäfte och Greyhawk-kampanjhäftet för att spela i världen Greyhawk.

1977 var spelet så rörigt att nya versioner kom: Basic och Advanced.
Tanken var att nya spelare skulle börja med Basic och sedan gå över till Advanced.
Det säger sig självt att om tanken var att man skulle kunna gå från Basic till Advanced så var regelskillnaderna mellan dem inte så stora.
BDnD och ADnD är också förhållandevis bakåtkompatibla med ODD (de viktigaste delarna, strid och magi, fungerade på ungefär samma sätt).

En stor skillnad mellan BDnD och ADnD är att i BDnD/DnD3/4/5 är en stridsrunda 6 sekunder, medan i ODD/ADnD är en stridsrunda 1 minut.

En annan skillnad mellan BDnD och ADnD är spells.
I ODD/BDnD/DnD5 har spells ofta fasta värden som 30' och 30 minuter, medan i ADnD/DnD3 är det 10'/level och 1 round/level.

BDnD kom i flera olika versioner:
Först kom Holmes / Blue box som hade regler för level 1-4.
Sedan kom B/X / Moldvay som bestod av två böcker: Basic 1-4 och eXpert 5-14.
Sen Mentzer / BECMI: Basic 1-4, Expert 5-14, Companion 15-25, Master 26-36, Immortal.
Sist Rules Compendium (RC), som var BECM-delen av BECMI.
Det speciella med Basic är "race as class", d.v.s. att spelade man dwarf så var man dwarf och inte dwarf fighter.
Det ansågs lättare att inte behöva hålla reda på både race och class, det var mer Basic.
Det fanns också färre klasser att välja: fighter, magic-user, cleric, thief, elf, dwarf, halfling (i B/X).
Rent allmänt var Basic en uppstädad version av ODD.

ADnD kom i två versioner:
Den första versionen var egentligen alla regler och extraregler från ODD74+supplement samlade i tre böcker.
Det fanns två raser till: Gnome och Half-Orc. Och det fanns fler klasser: Assassin, Bard, Druid, Illusionist, Monk, Paladin, Ranger. Barbarian kom inte förrän i boken Unearthed Arcana.
ADnD2 är egentligen bara en uppstädad och strömlinjeformad version av ADnD.

Inom OSR brukar man tala om vilken äldre DnD-version spel man emulerar/klonar, ex:
Swords and Wizardry (S&W) emulerar ODD.
Labyrinth Lord (LL), Lamentations of the Flame Princess(LotFP) och Old-School Essensials (OSE) emulerar B/X.
Dark Dungeons emulerar RC.
OSRIC och Labyrinth Lord Advanced emulerar ADnD.
Dessa OSR-spel är så nära originalen att man ofta kan ta ett originaläventyr och spela direkt utan problem.

Sedan finns det OSR-spel som inte riktigt följer originalen, t.ex:
Dungeon Crawl Classics (DCC), Castles and Crusades (C&C), Blood & Treasure (B&T), White Hack, Black Hack, Into the Odd,...

Antalet OSR-spel känns nästan oändligt. Här är en lång lista som inte är närheten av att vara komplett:
http://taxidermicowlbear.weebly.com/dd-retroclones.html

I slutet av 1990-talet höll TSR på att gå i KK och köptes upp av WotC.
WotC bestämde sig för att skrota Basic och utveckla ADnD3, men eftersom det inte längre fanns någon basic far det ingen mening med att kalla det advanced, så namnet blev bara DnD3.
Även om det var samma raser, klasser, spells, monster och magiska föremål så var det inte bakåtkompåatibelt.

Sedan kom DnD4 som återigen inte var bakåtkompatibelt med någonting och som av många (rätt eller fel) ses som ett "datorspel" eftersom det lånat mycket från MMORPGs.

I samband med DnD4 kom Pathfinder (PF) från Paizo för de som tyckte bättre om DnD3. Många kallar PF för DnD3.75 - och det var extremt populärt.

Precis innan DnD5 släpptes hade PF över 90 % av hela rollspelsmarknaden, men sedan tog DnD5 tillbaka tronen.
PF låg på rollspelstronen mellan Q3 2011 - summer 2014.
https://www.enworld.org/threads/top-5-rpgs-compiled-charts-2004-present.662563/

Sist kom DnD5 som skulle ena alla versioner.
Det är i grunden en förenklad version av DnD3 som är förhållandevis bakåtkompatibel till de äldre versionerna. Man kan normalt ta ett äventyr från 1980-talet och spela det as written med väldigt små ändringar.
 

Gustav Lorentz

a.k.a. McKatla
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,133
Rymdhamster;n343537 said:
Om du har tid över så rekomenderar jag verkligen The historiy of D&D, One Fighter at a Time!. Han gör en fighter i varje edition av D&D (fast tyvärr bara upp till och med 2nd edition. Men nästa del är på gång!), och pratar rätt mycket om historian kring varje edition.

Jag tycker det är jättespännande att lyssna på!
Kull! Klart jag skall lyssna.
 

Gustav Lorentz

a.k.a. McKatla
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,133
anth;n343547 said:
Dang!
Eftersom jag skrev ett långt inlägg postar jag det iallafall.

Först kom Chainmail som var ett figur-krigs-spel.
Det som skiljde det från övriga krigsspel på den här tiden var tre saker:
1. Det hade fantasy-regler, d.v.s. det fanns regler för arméer med alver, magiker och drakar.
2. Det hade även regler för hur man kunde spela enskilda soldater.
3. Det hade regler för hur man skulle spela i grottor: en spelledare spelledde två spelare som spelade mot varandra. De började i varsin del av grottan och sedan var det lite som sänka skepp - det gällde att hitta och döda sin motståndare i grottsystemet.

Sen kom ODD74, Original Dungeons and Dragons från 1974, som bestod av tre tunna häften (vilket grovt kan liknas med de tre grundböckerna som de flesta DnD-versionerna bestått av).
ODD74 förutsatte att man hade Chainmail och är i princip ospelbart utan Chainmail-reglerna eftersom det hela tiden hänvisas till dem.
(har man spelat senare versioner kan man normalt spela ODD utan Chainmeil, men för en nybörjare är det helt kört)

De närmaste åren släpptes nya häften, t.ex. Greyhawk och Blackmoor, som innehöll fler regler (som i vissa fal ersatte grundreglerna).
T.ex. använde alla klasses d6 för hp i originalreglerna och det var inte förrän i Greyhawk-supplementet osm det blev Magic-User d4, Thief d6, Cleric d8, Fighter d10.
Det är också viktigt att skilja på Greyhawk-supplementet som är ett regelhäfte och Greyhawk-kampanjhäftet för att spela i världen Greyhawk.

1977 var spelet så rörigt att nya versioner kom: Basic och Advanced.
Tanken var att nya spelare skulle börja med Basic och sedan gå över till Advanced.
Det säger sig självt att om tanken var att man skulle kunna gå från Basic till Advanced så var regelskillnaderna mellan dem inte så stora.
BDnD och ADnD är också förhållandevis bakåtkompatibla med ODD (de viktigaste delarna, strid och magi, fungerade på ungefär samma sätt).

En stor skillnad mellan BDnD och ADnD är att i BDnD/DnD3/4/5 är en stridsrunda 6 sekunder, medan i ODD/ADnD är en stridsrunda 1 minut.

En annan skillnad mellan BDnD och ADnD är spells.
I ODD/BDnD/DnD5 har spells ofta fasta värden som 30' och 30 minuter, medan i ADnD/DnD3 är det 10'/level och 1 round/level.

BDnD kom i flera olika versioner:
Först kom Holmes / Blue box som hade regler för level 1-4.
Sedan kom B/X / Moldvay som bestod av två böcker: Basic 1-4 och eXpert 5-14.
Sen Mentzer / BECMI: Basic 1-4, Expert 5-14, Companion 15-25, Master 26-36, Immortal.
Sist Rules Compendium (RC), som var BECM-delen av BECMI.
Det speciella med Basic är "race as class", d.v.s. att spelade man dwarf så var man dwarf och inte dwarf fighter.
Det ansågs lättare att inte behöva hålla reda på både race och class, det var mer Basic.
Det fanns också färre klasser att välja: fighter, magic-user, cleric, thief, elf, dwarf, halfling (i B/X).
Rent allmänt var Basic en uppstädad version av ODD.

ADnD kom i två versioner:
Den första versionen var egentligen alla regler och extraregler från ODD74+supplement samlade i tre böcker.
Det fanns två raser till: Gnome och Half-Orc. Och det fanns fler klasser: Assassin, Bard, Druid, Illusionist, Monk, Paladin, Ranger. Barbarian kom inte förrän i boken Unearthed Arcana.
ADnD2 är egentligen bara en uppstädad och strömlinjeformad version av ADnD.

Inom OSR brukar man tala om vilken äldre DnD-version spel man emulerar/klonar, ex:
Swords and Wizardry (S&W) emulerar ODD.
Labyrinth Lord (LL), Lamentations of the Flame Princess(LotFP) och Old-School Essensials (OSE) emulerar B/X.
Dark Dungeons emulerar RC.
OSRIC och Labyrinth Lord Advanced emulerar ADnD.
Dessa OSR-spel är så nära originalen att man ofta kan ta ett originaläventyr och spela direkt utan problem.

Sedan finns det OSR-spel som inte riktigt följer originalen, t.ex:
Dungeon Crawl Classics (DCC), Castles and Crusades (C&C), Blood & Treasure (B&T), White Hack, Black Hack, Into the Odd,...

Antalet OSR-spel känns nästan oändligt. Här är en lång lista som inte är närheten av att vara komplett:
http://taxidermicowlbear.weebly.com/dd-retroclones.html

I slutet av 1990-talet höll TSR på att gå i KK och köptes upp av WotC.
WotC bestämde sig för att skrota Basic och utveckla ADnD3, men eftersom det inte längre fanns någon basic far det ingen mening med att kalla det advanced, så namnet blev bara DnD3.
Även om det var samma raser, klasser, spells, monster och magiska föremål så var det inte bakåtkompåatibelt.

Sedan kom DnD4 som återigen inte var bakåtkompatibelt med någonting och som av många (rätt eller fel) ses som ett "datorspel" eftersom det lånat mycket från MMORPGs.

I samband med DnD4 kom Pathfinder (PF) från Paizo för de som tyckte bättre om DnD3. Många kallar PF för DnD3.75 - och det var extremt populärt.

Precis innan DnD5 släpptes hade PF över 90 % av hela rollspelsmarknaden, men sedan tog DnD5 tillbaka tronen.
PF låg på rollspelstronen mellan Q3 2011 - summer 2014.
https://www.enworld.org/threads/top-5-rpgs-compiled-charts-2004-present.662563/

Sist kom DnD5 som skulle ena alla versioner.
Det är i grunden en förenklad version av DnD3 som är förhållandevis bakåtkompatibel till de äldre versionerna. Man kan normalt ta ett äventyr från 1980-talet och spela det as written med väldigt små ändringar.
Tack! Mycket upplysande :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
anth;n343547 said:
De närmaste åren släpptes nya häften, t.ex. Greyhawk och Blackmoor, som innehöll fler regler (som i vissa fall ersatte grundreglerna).
T.ex. använde alla klasser d6 för hp i originalreglerna och det var inte förrän i Greyhawk-supplementet osm det blev Magic-User d4, Thief d6, Cleric d8, Fighter d10.
Lika bra att korra mig själv innan någon annan gör det:
I ODD/BDnD var det M-U d4, Thief d4, Cleric d6, Fighter d8
I ADnD/DnD3 var det: M-U d4, Thief d6, Cleric d8, Fighter d10.

Och jag glömde nämna de stora skillnaderna i DnD3:
- Ascending AC: AC gick upp från AC 10 istället för ned.
- Alla monster fick ability scores.
- De fem save-kategorierna Death/Breath/Paralyze/Spell/Magic blev bara tre som nu berodde både på ens egna och motståndarens abilities.
- xp för guld försvann.
- d20-motorn: man ska alltid slå högt med en d20.

I DnD5 var den stora nyheten Bounded Accuracy, d.v.s. att en level 20 rollperson inte har så mycket mer plus än en level 1: +2 vid level 1 mot +6 vid level 20.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
anth;n343555 said:
- xp för guld försvann.
För att vara petig: XP för guld var reducerat till en frivillig regel i AD&D2, med starka varningar om att inte använda det utan att använda story-baserade XP istället.
 
Top