Snösaga spoiler *lång*
"Jag skulle dock förespråka än mer rollorientering. Skit i siffrorna när man sitter runt spelbordet, och konfrontera istället de olika situationerna som de individer som gestaltas."
Jag håller med, det är den effekten jag vill få fram, och jag tycker att min filosofi leder fram till just detta.
Jamenar, om en rollperson är en stor minotaur med tvåhandsyxa och en annan är en spänstig alv med en massa dyrkar hängandes från livremmen, då ser man ju på en gång vem som är bra på vad. Man behöver inte ens kolla några rollformulär för att gissa vem som är mest lämplig för alla tänkbara uppgifter.
Men om man låter rollpersonernas natur vara mer mångfacetterad så kommer det naturligt att man inte riktigt vet vad alla kan och inte kan.
---
Jag tänker på Snösaga, när mitt gäng skulle komma in i... hmmm, vänta:
Snösaga Spoiler. Läs inte om ni skall spela Snösaga!
.
Okej, de stod framför Mogunda, och rollpersonerna synade benranglet uppifrån och ner. Nå, samtalet fördes mellan ett hetlevrat gammalt skogstroll och en yngling till Lärd Man som utgav sig för att vara en mäktig nekromantiker och spiritist. De båda hade försökt imponera på en av kvinnorna i spelgruppen ända sedan kampanjen började. Trollet tyckte benranglet såg vekt ut och föreslog att de skulle springa fram och knuffa honom av bron, medan den Lärde Mannen tyckte istället att han skulle gå fram och samtala med dödsväktaren, då han påstod sig ha erfarenheter av att förhandla med dödsrikets invånare.
De andra hade vid den tidpunkten börjat misstänka att den lärda mannen bara var en lurifax som snackade skit, och trollet såg sin chans att avslöja honom som en bluff inför kvinnan de båda tävlade om: "javisst, gå fram du! Visa oss vad det är för erfarenheter du har. Sätt igång, bara! Det här ska bli mycket intressant att beskåda, med tanke på vad du har berättat för oss..."
"Tror du jag är rädd för den där? Han är praktiskt taget min undersåte! Kolla hur det rasslar i revbenen på honom när han förstår att det är en dödsmästare som han står inför!" och sedan gick han fram, på darrande ben, mot Mogunda.
Därefter följde ett komiskt spektakel där den lärde mannen högljutt hittade på trollformler som han kastade över mogunda för att underkuva honom, samtidigt som han viskandes försökte prata allvar med dödsväktaren. De förstod inte riktigt varandra, och när den lärde mannen blev för excentrisk i sitt gestikulerande tröttnade helt enkelt Mogunda och lade svärdet på dennes axel, varpå jag berättade hur en kall eld brann inom den lärde mannen (som skrek "Aiii!, Vid den vita vargen! Jag brinner!!!), och gav spelaren en lapp med texten "halva ditt SPI har tagits från dig. En hälft av dig har dött." Sedan gick Mogunda åt sidan.
"Vad i helvete hände!?" ropade de andra rollpersonerna förstummat. Särskilt kvinnan som han åtrådde, förstås.
"Öh, såg ni inte? Jag blev dubbad till dödsprins, och urålderliga krafter strömmade genom min kropp!"
"Va?!" ropade alla. Särskilt trollet, som knappt trodde sina öron.
"Ja? Trodde ni att jag bara larvade mig när jag sade att jag var en nekromantiker, va?"
"Men... men... det såg ut som om du smärtades därborta!"
"Jo... Ehm, det var så att jag fick se min egen död. Det var priset för min gåva..."
"Va?! Hur skall du dö?" frågade de alla i kör.
"Som en mycket gammal fann jag mig döendes i sjuksäng. Jag var gift med dig, Erica, vi hade sex barn och ett fantastiskt gods, du kommer bli en mycket förmögen änka..."
"Vänta nu!?" utbrast trollet. "Stopp och belägg!!! Framtiden kan inte förutspås på det där viset! Det är ju jag och Erica som skall förlova oss!"
"Tja, nu har ödet sagt sitt. Eller hur? Jag tror ni gör bäst om ni avblåser er planerade förlovning, eftersom det här är framtiden såsom den har förutspåtts." försökte ynglingen.
"Nej, det skall vi inte!!!" gormade trollet, rasande.
"Well, du kan ju gå tillbaka till dödsväktaren om du vill diskutera saken... Han verkade rätt bestämd i hur saker och ting skall komma att ske i framtiden."
"Pfff! Tror du jag är rädd för den där förvuxna benhögen?! Jag skulle kunna gå tillbaka och börja krossa honom tills det inte fanns något kvar att..."
Då avbröt jag honom med att säga "plötsligt hör du ljudet av rasslande benpipor bakom dig!" och trollet skriker "Nej! Jag bara skojade!!! Förlåååt!!!" och vi skrattar alla när jag fortsätter "...när några kranium och ett lårben lossnar från en vägg och krossas mot golvet i ett fint, vitt benpulver."
Trollet hade förlorat prestige. Men då sade den lärde mannen något så himla smart:
"Nå, Grönskägge, Mogunda lovade mig att om vi kommer ut härifrån så skall han belöna oss med att kröna ännu en äventyrare. Om du vill veta vad som kommer hända med dig så kan du ju ta den chansen, även om jag starkt vill avråda dig, eftersom det är en hård prövning..."
"Ja! Jag klarar det. Prövning? Pfff, oroa dig inte för mig, se till att jag också får kolla in i framtiden! Snacka med benranglet sedan så att han kröner mig på tillbakavägen!"
...och ni fattar ju alla hur blåst trollet blev till slut. (Han blev dessutom blind, stackarn... men tjejen fick han till slut!)
Lurendrejerierna och rävspelet i den kampanjen var helt grymma. Och det blev så, till stor del för att jag gjort mina egna rollpersonsgenereringsregler som ser till att spelgruppen blir rätt jämn och osjälvklar. Rollpersonernas personlighet var ofta tongivande och bestämde vem som var lämpligast för varje uppgift, inte deras förmågor.
/Rising
som tyckte dödsriket var den ballaste delen i Snösaga. Mest för att jag fick modifiera alla andra delar så att mina rollpersoner skulle ha någon chans att klara sig igenom dem.