Rising
Vila i frid
Re: Unik på riktigt och på det insektoida sättet:
"Det borde vi ju ha med dina regler också. Faktum är att med dina regler så borde man inte ha någon som helst vidarutbildning efter att man fyllt 18 (eller vilken ålder du nu anser att man är "fullärd" vid)."
Jorå, som barn har man en hel del "Social: Ungdomskultur" vilket man inte längre behöver när man är vuxen. Alltså kan man växla in det (och mycket annat) mot färdigheter som bättre passar ens vuxna jag. Och visst, plötsligt börjar ens rollperson ha svårt för att förstå vad ungdomarna pratar om.
"Men med XP-regler så kunde Rufina efter ett tag lära sig en del om undre världen i Asharien utan att av någon konstig anledning bli av med andra kunskaper som hon också använde."
Vilket premierar rollpersonerna att använda alla ens färdigheter då och då så de aldrig glöms bort. Ett beteende som inte jag tycker känns särskilt nära verkligheten. Eller skulle jag ha blivit en bättre människa om jag bara hade blåst lite i min tvärflöjt en gång i månaden, spelat lite kula någon helg då och då, gjort en liten smörkniv på semestern och knypplat lite då och då för att hålla mina färdigheter i trim? Det är inte den sortens beteenden jag vill premiera i rollspel.
"Och, som jag sa tidigare, det har redan testats och konstaterats fungera dåligt."
Jag ska komma ihåg att fråga dig varje gång jag har en idé eftersom du uppenbarligen aldrig har fel, även om det är si och så med argumenteringen.
"Två korta satser var allt jag behövde byta ut för att påstå att ditt system bara uppmuntrar till kobolda, och ett system med XP gör motsatsen."
Ett påstående som jag misslyckas med att se logiken bakom, dina ändringar gör inget för att bevisa detta. Men du kanske menar något som du inte riktigt får fram?
Om man kan få XP av att utföra bedrifter så premieras det beteendet. Hur utför man då bedrifter enklast? Jo, oftast genom att vara så grymt specialiserad man kan. Barbaren lägger alla sina XP på att slåss och tjuven lägger alla sina XP på att tjuva. Ingen av dem tjänar på att börja lära sig matlagning, eftersom de då måste börja från början och det betyder att det kommer ta lång tid innan dessa spenderade XP kan börja ge några XP i retur.
Självklart spelar inte folk så där koboldigt bara för att de lirar med XP, men det är det beteende som premieras. Därför kan man kobolda i dessa spel.
Tar man bort Bedriftspoängen så har folk ingen anledning att opta, för man tjänar inte någonting på det. Du får ju inte en bättre rollperson på det viset, du kan göra dig precis vilken rollperson som helst som du vill ha redan från början. Alltså har hela drivkraften för kobolder försvunnit. Vad finns det kvar för nöje i rollspelet? Jo, att gestalta en personlighet och berätta en berättelse. Spelarna får en bättre spelupplevelse om de gillar sina rollpersoner, så det är det enda beteende som premieras.
Säg så här: Du har en skala där Friform är på ena sidan, och Diablo är på den andra. Mellan dessa har vi våra två system. Mitt ligger nära Friform, och på motsatt sida har vi XP-rollspel.
Fråga dig själv: i vilken ände söker sig kobolderna?
/Rising
"Det borde vi ju ha med dina regler också. Faktum är att med dina regler så borde man inte ha någon som helst vidarutbildning efter att man fyllt 18 (eller vilken ålder du nu anser att man är "fullärd" vid)."
Jorå, som barn har man en hel del "Social: Ungdomskultur" vilket man inte längre behöver när man är vuxen. Alltså kan man växla in det (och mycket annat) mot färdigheter som bättre passar ens vuxna jag. Och visst, plötsligt börjar ens rollperson ha svårt för att förstå vad ungdomarna pratar om.
"Men med XP-regler så kunde Rufina efter ett tag lära sig en del om undre världen i Asharien utan att av någon konstig anledning bli av med andra kunskaper som hon också använde."
Vilket premierar rollpersonerna att använda alla ens färdigheter då och då så de aldrig glöms bort. Ett beteende som inte jag tycker känns särskilt nära verkligheten. Eller skulle jag ha blivit en bättre människa om jag bara hade blåst lite i min tvärflöjt en gång i månaden, spelat lite kula någon helg då och då, gjort en liten smörkniv på semestern och knypplat lite då och då för att hålla mina färdigheter i trim? Det är inte den sortens beteenden jag vill premiera i rollspel.
"Och, som jag sa tidigare, det har redan testats och konstaterats fungera dåligt."
Jag ska komma ihåg att fråga dig varje gång jag har en idé eftersom du uppenbarligen aldrig har fel, även om det är si och så med argumenteringen.
"Två korta satser var allt jag behövde byta ut för att påstå att ditt system bara uppmuntrar till kobolda, och ett system med XP gör motsatsen."
Ett påstående som jag misslyckas med att se logiken bakom, dina ändringar gör inget för att bevisa detta. Men du kanske menar något som du inte riktigt får fram?
Om man kan få XP av att utföra bedrifter så premieras det beteendet. Hur utför man då bedrifter enklast? Jo, oftast genom att vara så grymt specialiserad man kan. Barbaren lägger alla sina XP på att slåss och tjuven lägger alla sina XP på att tjuva. Ingen av dem tjänar på att börja lära sig matlagning, eftersom de då måste börja från början och det betyder att det kommer ta lång tid innan dessa spenderade XP kan börja ge några XP i retur.
Självklart spelar inte folk så där koboldigt bara för att de lirar med XP, men det är det beteende som premieras. Därför kan man kobolda i dessa spel.
Tar man bort Bedriftspoängen så har folk ingen anledning att opta, för man tjänar inte någonting på det. Du får ju inte en bättre rollperson på det viset, du kan göra dig precis vilken rollperson som helst som du vill ha redan från början. Alltså har hela drivkraften för kobolder försvunnit. Vad finns det kvar för nöje i rollspelet? Jo, att gestalta en personlighet och berätta en berättelse. Spelarna får en bättre spelupplevelse om de gillar sina rollpersoner, så det är det enda beteende som premieras.
Säg så här: Du har en skala där Friform är på ena sidan, och Diablo är på den andra. Mellan dessa har vi våra två system. Mitt ligger nära Friform, och på motsatt sida har vi XP-rollspel.
Fråga dig själv: i vilken ände söker sig kobolderna?
/Rising