Jag läste också något om att det är en avtagande effekt - dvs. en del av de verkliga osakerna bakom, håller på att åtminstone delvis neutraliseras.Mekanurg said:Om jag har förstått det rätt så handlar det om överrepresentation av osunda mat- och alkoholvanor och av depressioner.Bjorn said:Är det verkligen vederlagt hur mycket av det där med ensamhet som orsakar högre dödlighet och hur mycket som bara är kovarians.
(...)
Precis. Det är min erfarenhet - man äter förvisso mindre, absolut sett - men sämre kvalitet och man rör sig mycket mindre. (Vissa dagar knappast alls...)Arfert said:Depression är ett tveeggat svärd.. viktuppgång är vanligt, även om man inte äter mer.
Eller té. Också gott, och ger inte samma skakiga abstinensbesvär man till exempel kan observera hos lärare när jobbets kaffeautomat är trasig.Dnalor said:Sen har jag ett tips till er som gillar er cola: Väx upp och börja dricka kaffe istället.
Haha =)Vimes said:Ja, är man en beroendepersonlighet så får man se till att kanalisera sina beroenden bort från onyttigheter som fett och socker till mindre hälsovådliga fixar som nikotin och koffein.
Cannabis är däremot inte att rekommendera. Det är enbart kontraproduktiv. Plötsligt finner du dig själv sitta och äta rulltårta med majonäs och bara "hur gick det här till?"Vimes said:Ja, är man en beroendepersonlighet så får man se till att kanalisera sina beroenden bort från onyttigheter som fett och socker till mindre hälsovådliga fixar som nikotin och koffein.
Självupplevt?Dnalor said:Cannabis är däremot inte att rekommendera. Det är enbart kontraproduktiv. Plötsligt finner du dig själv sitta och äta rulltårta med majonäs och bara "hur gick det här till?"Vimes said:Ja, är man en beroendepersonlighet så får man se till att kanalisera sina beroenden bort från onyttigheter som fett och socker till mindre hälsovådliga fixar som nikotin och koffein.
Fast jag har för mig att det inte är aspartan i coca cola light, så det är lugntArfert said:Tyvärr visar nyare forkning att lightprodukter med aspatan triggar saker i hjärnan.. det fukkar upp kroppens egna aptitreglerande system. Så de har ingen positiv effekt, verkar det som.
Jag ska inte säga för mycket, men min titel kan ju tjäna som ledtråd.Arfert said:Självupplevt?Dnalor said:Cannabis är däremot inte att rekommendera. Det är enbart kontraproduktiv. Plötsligt finner du dig själv sitta och äta rulltårta med majonäs och bara "hur gick det här till?"Vimes said:Ja, är man en beroendepersonlighet så får man se till att kanalisera sina beroenden bort från onyttigheter som fett och socker till mindre hälsovådliga fixar som nikotin och koffein.
Jag orkar inte läsa in mig på caset men jag känner spontant att det mer bör ha handlat om att identifiera en nisch och ett segment där det går att tjäna pengar. Jag kan ha fel men jag gissar att det inte var läskföretagen som drog igång bantningsrörelsen utan mer att de levererade en produkt för den målgruppen.Arfert said:De skapade lightdrickorna för att de förbättrade marginalerna... resten är bara reklam. Lägg dessutom märke till att de nästan bara gör tv-rekam för lightprodukterna, inte vanlig cola mm.Elmrig said:Då kan man ju förvisso fråga sig om det var läskeblaskföretagen som skapade trenden att "det är bra att vara smal" eller om de lanserade lightdricka som ett svar på denArfert said:Framför allt tjänar tillverkarna mer ber burk om det är light och inte socker (som är dyrare än sötningsmedel per läsk). Det är därför de försöker få oss att dricka skiten. Inte för att de vill att vi ska vara smala.
När du uttrycker dig såhär så håller jag med dig helt och hållet.Arfert said:De identifierade en möjlig USP för en produkt. Och sen skapade de en målgruppsanpassad lansering. Sötningsmedlena var från början för de med sockersjuka, läskföretagen kom på att folk som inte ville bli feta var en större målgrupp. Det i kombination att man sparade in pengar var en bra deal för dem. Numera så är det inte så mycket bantning, namnet Diet Coke (som det hette från början) är på väg ut. Och de gör colorna i både manlig och kvinnliga versioner.
Ja.Krille said:Det mest vetenskapliga jag har hittat är följande formel.
Energi in - energi ut = deltatjock