Re: Sex feministiska myter av Per Ström
För att vara ärlig känner jag det som om vi här tappat tràden här. Vad diskuterar vi egentligen? Du har nog rätt, vi pratar runt varandra.
Det kan jag inte, och förmodligen ingen annan heller. Därför är historia i sin natur mindre trovärdig.Om jag exempelvis säger att Karl den Store hade planer på att invadera Danmark vid början av 800-talet, hur skall du använda naturvetenskap för att verifiera eller falsifiera det påståendet?
Precis, om nàgot kan besvarar naturventskapligt bör man göra det. Annars för man nöja sig med spekulationer.Det jag vill ha fram är att många frågor helt enkelt inte kan besvaras med naturvetenskapliga metoder. I de fallen är de olika vetenskapernas objektiva verifierbarhet helt irrelevant.
Bra sà, deras försök reproducerades och deras metodik visade sig vara falsk. Ett bra exempel pà hur felaktiga resultat kan motbevsias.Nej, deras forskning var skit, rent ut sagt, i varje fall mycket av den. Dels var den ofta dåligt genomförd (man letade exempelvis i den tidiga skallmätningens historia ofta efter specifika "karaktärs"-skallar som "representerade" en ras, snarare än att mäta alla och genomföra statistik). Det finns inga resultat som tyder på några statistiskt säkra skillnader i just de skallmått man var intresserade av.
Det gàr som du säger i en cirkel, naturvetare vill fà de resultat som samhället förväntar sig av dem, och samhället utvecklas/pàverkas av resultaten. Men det är enklare att upptäcka falska resultat inom naturvetenskapen. Även om samhället visat sig bra att tro pà falska resultat när det passar, och pà att misskreditera de forskare som kommer mer ogillade resultat.Det du säger är, metaforiskt, att naturvetenskapen (i det här fallet) var ett gevär, men att humaniora och samhällsvetenskaperna var de som avfyrade det. Det är NRA-logik. Utan "geväret" hade ingen kunnat drar de här slutsatserna.
För att vara ärlig känner jag det som om vi här tappat tràden här. Vad diskuterar vi egentligen? Du har nog rätt, vi pratar runt varandra.