Jag har alltid varit förtjust i vetenskapliga magisystem som eon och ars magica där man kan bygga egna besärjelser i ett närmast oändligt antal kombinationer. Men jag ser samtidigt ett problem i dom ystemen och det är att dom bygger på antingen efekter som byggs samman som ett komponent system eller på spelar/spelledargodtycke.
Om man instället kunde bygga upp ett magisystem som fungerade som ett utforskarsystem som dom som diskuteras blan annat i den här tråden skulle man då på något sät kunna komma runt efektberoendet utan att hänfalla åt godtycke?
Det jag skulle vilja ha är ett system som tar en "magisk formal" representerad av ett antal bokstäver tex "Drake Fågel Hydra Drake Fisk Björn" DFHDFB som "indata" och sedan på ett tillsynes slumpmässigt sätt ger resultatet av den magiska formeln tex "dörren dräms upp av en osynlig stöt och magikern har ett ilande ljud i öronen i 42 minuter".
Tanken är att formeln som uttgör magisystemet ska ta indata som beskrivet och sedan ge efekterna av indatat.
Dom problem som jag ser med metoden.
1. Hur ska man sikta. En liten variation i indatat ska kunna ändra en besvärjelse helt. kan man dela upp indatat och hur siktar man då?
2. Hur ska man kunna få ett påtagligt resultat eller om inga andra allternativ hur delar man bäst upp efekterna så att så få efekter som möjligt kan ge så många resultat som möjligt?
3. Hur integrerar man det bäst i ett vetenskapligt system?
Mina försök till lösningar.
1. Jag har ingen bra lösning alls här annat än att al magi gå i en stråle från magikern och det anser jag tråkigt. jag vill kunna ha målsökande magi areaefekter magi som bara påvärkar migsjälv och så vidare.
2. Jag skulle teoretiskt kunna dela upp påvärkningsmöjligheterna i mycket små efekter men då återstår vad är en bra uppdelning?
3. Här har jag fler ideer varav den bästa går ut på att värden skapades av andar som representerar olika saker varav vissa är äldre än andra och dä varje ande fastställer en regel som yngre andar måste lyda. Detta bygger då upp naturlagar som inte kan brytas av yngre andar och inte vill brytas av dom ursprungliga 26 andarna. (om någon är intreserad kan jag beskriva det närmare) dessa naturlagar ska sedan inte vara kända för dom samtida magikerna utan dom arbetar utifrån observationer och bygger inductivt upp en världsbild.
Om jag villat bort mig elle5r varit otydlig var vänliga och påpeka det så att jag kan förtydliga.
ps. Systemet är tänkt att användas mellan spelmöten då framforskandet av ny magi ska vara en långsam prosses så det gör inget om uträkningarna kräver en dator för att lösa.
Lijat - spekulerar om arcana konster.
Om man instället kunde bygga upp ett magisystem som fungerade som ett utforskarsystem som dom som diskuteras blan annat i den här tråden skulle man då på något sät kunna komma runt efektberoendet utan att hänfalla åt godtycke?
Det jag skulle vilja ha är ett system som tar en "magisk formal" representerad av ett antal bokstäver tex "Drake Fågel Hydra Drake Fisk Björn" DFHDFB som "indata" och sedan på ett tillsynes slumpmässigt sätt ger resultatet av den magiska formeln tex "dörren dräms upp av en osynlig stöt och magikern har ett ilande ljud i öronen i 42 minuter".
Tanken är att formeln som uttgör magisystemet ska ta indata som beskrivet och sedan ge efekterna av indatat.
Dom problem som jag ser med metoden.
1. Hur ska man sikta. En liten variation i indatat ska kunna ändra en besvärjelse helt. kan man dela upp indatat och hur siktar man då?
2. Hur ska man kunna få ett påtagligt resultat eller om inga andra allternativ hur delar man bäst upp efekterna så att så få efekter som möjligt kan ge så många resultat som möjligt?
3. Hur integrerar man det bäst i ett vetenskapligt system?
Mina försök till lösningar.
1. Jag har ingen bra lösning alls här annat än att al magi gå i en stråle från magikern och det anser jag tråkigt. jag vill kunna ha målsökande magi areaefekter magi som bara påvärkar migsjälv och så vidare.
2. Jag skulle teoretiskt kunna dela upp påvärkningsmöjligheterna i mycket små efekter men då återstår vad är en bra uppdelning?
3. Här har jag fler ideer varav den bästa går ut på att värden skapades av andar som representerar olika saker varav vissa är äldre än andra och dä varje ande fastställer en regel som yngre andar måste lyda. Detta bygger då upp naturlagar som inte kan brytas av yngre andar och inte vill brytas av dom ursprungliga 26 andarna. (om någon är intreserad kan jag beskriva det närmare) dessa naturlagar ska sedan inte vara kända för dom samtida magikerna utan dom arbetar utifrån observationer och bygger inductivt upp en världsbild.
Om jag villat bort mig elle5r varit otydlig var vänliga och påpeka det så att jag kan förtydliga.
ps. Systemet är tänkt att användas mellan spelmöten då framforskandet av ny magi ska vara en långsam prosses så det gör inget om uträkningarna kräver en dator för att lösa.
Lijat - spekulerar om arcana konster.