Nekromanti Vettigt alternativ till Spotify?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Eftersom Spotify ska förändra användarvillkoren för gratisversionen så söker jag ett alternativ.

(Förändringarna kan du läsa om här)

Så; vilka bra tjänster/program finns det för att lyssna på musik gratis på laglig väg? Jag är uppriktigt inte tillräcklig musikfantast för att orka ladda ner och sortera musik på min dator hemma om jag kan lyssna gratis någon annanstans.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vettigt och vettigt... De tre jag känner till som funkat hyfsat är typ Spotify Wimp och Grooveshark. Grooveshark är den enda av dem som framöver kommer att tillåta obegränsad streaming utan betalning.

Nackdelarna med Grooveshark:
- JÄVLIGT dåligt sorterat. Tjänsten är beroende av att användare tankar upp sina mp3:or, vilket innebär skitdåligt taggad musik överlag, inkompletta album, samma rtist under flera namnvarianter, etc.
- Legal gråzon. Egentligen är det ungefär lika lagligt som p2p/torrents; Grooveshark avsvärjer sig skyldigheten att bry sig om vad användare väljer att lyssna på, och lyssnar man på nåt man inte äger eller delar med sig av nåt man inte har rätt att dela med sig av så är det tekniskt sett illegalt. vad jag förstått.
- Webbaserat; funkar inget vidare på mobila apparater. Kör visserligen HTML5, men kan vara ruskigt seg.

Fördelarna med Grooveshark:
- Webbaserat, komma åt från vilken dator som helst oavsett operativsystem och möjlighet att installera klient
- Gratis
- Massa musik som inte finns på Spotify eller Wimp kan man hitta här. Om man rotar lite...

!Paxen

Swashbuckler
Kanske betala 49 kr för lightversionen? lr 99 kr i månaden för premium versionen?

Men nu baserar jag denna kunskap på att du har råd att punga ut åtminstone 49 kr i månad. Och det är väldigt OT. Sorry

Feuflux

omjonasson.se
Nu får du ett svar du kanske inte eftersöker (om du är ute efter att kunna lyssna på just låt A när du är sugen på det):

Shoutcast.com (webbradio alltså) har i skrivande stund 48,262 gratisstationer att lyssna på. "idobi radio" heter stationen jag lyssnar på om jag nån gång vill ha musik i öronen på jobbet.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
webbradio är inte exakt vad jag letar efter, men det är iaf bättre än att betala :gremsmile:

49 kr i månaden blir ju nästan 600 kr på ett år, och de pengarna kan jag göra mycket roligare och nyttigare saker för. Musik är inte ett intresse för mig, egentligen. Jag tycker om att kunna välja lite låtar och hitta något nytt då och då, men det ska vara lätt och inte ta en massa tid och energi.

Unfair

Hero
krank said:
Legal gråzon. Egentligen är det ungefär lika lagligt som p2p/torrents; Grooveshark avsvärjer sig skyldigheten att bry sig om vad användare väljer att lyssna på, och lyssnar man på nåt man inte äger eller delar med sig av nåt man inte har rätt att dela med sig av så är det tekniskt sett illegalt. vad jag förstått.
Om jag har förstått dem rätt, när jag läste för ca ett år sedan så är det så att när du vill ladda upp något (användare uppladdat precis som t.ex. youtube) så godkänner du ett avtal med dem, där det står att du ska ha kontaktat upphovsrättsinnehavaren och slutit ett kontrakt med dem angående uppladdningen.

Jag har för mig att det var något i den stilen, alltså att allt som finns där är olagligt uppladdat men de kan själva inte anklagas för det. Liksom att du inte som lyssnare kan bli anklagad, bara de som laddat upp.

Alltså om du ska använda GroveShark så skippa att bidra själv. Och läs på mer om du är orolig. Väldigt skönt att det är browser baserat däremot, men någon version till iphone/ipod finns inte ännu (kollade för några dagar sedan), men är på väg.

chrull

Stockholm Kartell
Kan inte någon svara på frågan som ställdes istället?

Än så länge har folk nämnt Grooveshark och Shoutcast.

Krank listade fördelar och nackdelar med Grooveshark:
Nackdelarna med Grooveshark:
- JÄVLIGT dåligt sorterat. Tjänsten är beroende av att användare tankar upp sina mp3:or, vilket innebär skitdåligt taggad musik överlag, inkompletta album, samma rtist under flera namnvarianter, etc.
- Legal gråzon. Egentligen är det ungefär lika lagligt som p2p/torrents; Grooveshark avsvärjer sig skyldigheten att bry sig om vad användare väljer att lyssna på, och lyssnar man på nåt man inte äger eller delar med sig av nåt man inte har rätt att dela med sig av så är det tekniskt sett illegalt. vad jag förstått.
- Webbaserat; funkar inget vidare på mobila apparater. Kör visserligen HTML5, men kan vara ruskigt seg.

Fördelarna med Grooveshark:
- Webbaserat, komma åt från vilken dator som helst oavsett operativsystem och möjlighet att installera klient
- Gratis
- Massa musik som inte finns på Spotify eller Wimp kan man hitta här. Om man rotar lite...
Men vad finns det för fördelar/nackdelar med Shoutcast, Wimp och andra möjliga alternativ?