Nekromanti Veus Hemsida

Celledor

Hero
Nu har jag lyckats att bli klar och lagt upp den första versionen av mitt rollspel VEUS officiella hemsida, för den som är intresserad. Det finns dock inte så mycket på den just nu, några förslag?

Den kan ses på http://medlem.spray.se/veus/

För att inte bara säga det så passar jag på att fråga om någon vet någon bättre gratis plats där jag kan lägga upp sidan, vill inte ha sprays reklam. Eller om någon vet hur mycket det kostar att ha sidan på ett webbhotell, i så fall något bra/billigt?

entomophobiac

Low Prep High Play
Schysst sida.

Du behöver nog korrekturläsa den ett par hekto däremot, eftersom det förekommer en hel del små fel som en ordfanatiker som jag reagerar på. Framförallt felstavningar (hop istället för hopp i inledningstexten, för att nämna en).

Ett förslag till text jag redan nu kan ge dig är en preview eller dylikt. En demoversion av spelet med enklare beskrivningar av så mycket som möjligt och en minimerad version av spelets regelsystem. Det är en väg som vandras av väldigt många spelföretag idag, och jag tror det är det bästa sättet att få upp folks ögon för amatörmarknaden.

När det gäller webhotell så föreslår jag www.b-one.net, som är en väl fungerande och relativt billig webplats.

PAX

Jordisk Äventyrare
Skippa frames. Blir något (!) ihoptryckt när man inte kör hög upplösning eller full frame på skärmen.

Världen: Jag antar att allt skall utspela sig på jorden efter en katastrof. Men vore det inte mer intressant att placera rpna på en annan planet som har dukat under?

entomophobiac

Low Prep High Play
Man bör snarare anpassa frame storleken till fönstret. Använda procent istället för fast storlek. Jag får också hoptryckta fönster, och då det är i en upplösning på 1280x1024 på en 19" skärm så måste sidan sakna optimering.

Celledor

Hero
Inte skippa framesen, ska fixa dem! Sidan är som sagt ny och inte helt klar...men tack för upplysningen det är just syftet med tråden.

Håller dock inte med att det är mera intressant att spela på en annan planet. Då har man inget att känna igen sig till, nu så behöver jag bara en kartbok så har jag en enormvärld att spela i, som är rikligt detaljerad men namn på varje liten små stad. Sedan så är rollspelet grundat på tankar och saker som skulle kunna hända i vår värld...det är nog en smak sak och om en spelgrupp absolut inte vill detta så är det inte så svårt att bara använda en annan värld.

Sedan så kan jag säga att det inte finns så mycket kvar an den gamla världen (vårt samhälle före katastrofen och kriget). Nya organisationer och samhälls idéer dyker upp överallt.

Surukai

Warrior
Lite funderingar

Nu är det väl inte något webbdesignforum, men länkarna verkar öppna i nya fönster och reklamen gör att det ser rörigt och snurrigt ut.

Innehållsmässigt ser det ut som ett projekt i framtidsgenren, måste säga att jag gillar bilderna ävne om den stora "watermark"-grejjen gör att man inte får ut så mycket av dem... Och jag håller med föregående talare om att skrota frames och föreslår även att du inte öppnar länkar i nya fönster (för det är enormt irriterande, även om man har vettig webbläsare som glufsar ner den tilll nya flikar istället)

Johan K

Gammal & dryg
Hemm, trevlig sida hörru !!
Det jag gillar speciellt är de bilder som du laggt upp !!

Suvarin

Veteran
Det positiva
+ Trevlig bakgrund
+ Snygg logga
+ Skön stil på bilderna
+ Att ett nytt rollspel är på väg :gremsmile:

Det negativa
- Frames. Det känns väldigt -96 :gremtongue:
- De stora versionerna av bilderna syns bara till en tredjedel i min webläsare (Mozilla Firefox)
- Sidans html följer inte webstandarder fullt ut.
- Texten där du ber folk att inte använda bilderna privat är meningslös. Upphovsrättslagen gäller spridning av material. Så länge folk inte sprider kopior av bilderna eller publicerar dem får de använda materialet hur de vill, utan att bry sig om vad du vill.

Mina tips
- Använd webstandardorganisationen w3c:s validator för att kolla det inte finns fel i html-koden.
- Lär dig xhtml och css. Då beskriver du sidans utseende i varje html-dokument medan allt utseende styrs från ett css-dokument. Det här vinner man mer och mer tid på beroende på hur många sidor man lägger till. Dessutom kan det bli riktigt snyggt :gremcool:
- Vad gäller webhosting så erbjuder Sverok gratis webplats åt medlemsföreningar, så det är en lösning om ni har eller startar en förening. Annars har Datormagazin en webhotellguide där du kan jämföra alternativ.Clichosting verkar till exempel vara lagom billigt.