Nekromanti Vi badar i stålar...

ripperdoc

Myrmidon
Ja, i vår förening alltså. Vår förening, Nero, är ungefär liktydigt med vår spelgrupp om cirka 5-6 personer. Trots ständigt ökande besparingar (ett antal tusen kronor) har vi inte lyckats klura ut vad vi ska spendera dem på - åtminstone inget mer kreativt än att köpa pizza.

Så, jag lämnar ordet öppet. Vad kan man spendera föreningspengarna på? Alla förslag är tillåtna, men att köpa in prylar, exempelvis rollspel, får ju alltid problemet vem som ska ha böckerna hos sig och vem som ska äga dem i händelse av flytt, splittring av grupp, etc...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Konventa

Om det inte är tillräckligt exotiskt att besöka svenska konvent så kan ni istället satsa på Spelmässan i Essen eller något av de stora amerikanska konventen. Finns väl en del i Finland också för den som föredrar hembränt och att bli nedknivad i bastun.

Big Marco

Läskig
- Massor av T6 och T10. (vi orkar ju ändå inte flytta soffan, under vilken alla tärningar tillslut lägger sig för att dö)
- Snabb kaffemaskin.
- Tematiska biobesök.
- Fikabröd.
- Smaksatt vatten (!)
- Bra, bekväma 0.7 stiftpennor med massor av stift. (och kasta alla andra gamla trasiga pennvrak)
- Varje perfekt slag ger 100:- i näven.
- Subventionerade resor
- Filtar
- En :zeppelinare:

Big Marco

Läskig
Re: Konventa

ni istället satsa på Spelmässan i Essen

Det vore kul. Fast klurskallarna har ju lagt det samtidigt som E for All ("gamla E3")...

ripperdoc

Myrmidon
- Varje perfekt slag ger 100:- i näven.
Jag har iofs funderat på den perfekta pudelutställningen - efter varje spelmöte bedömer jag era insatser och fördelar en pott på 500 kronor mellan er. Ja, det hjälper att smickra spelledaren.

krank

Går ondskans ärenden
Gör som vi: Varje spelledare i föreningen får en lika stor del av pengarna att spendera, och de böcker denne köper in anses tillhöra denne, tills föreningen löses upp (då skänks böckerna till respektive spelledare permanent) eller tills spelledaren lämnar föreningen (då den antingen får på något sätt ersätta böckerna, lämna tillbaks dem eller övertala resten av gämnget att de varit så bra spelledare och allmänt hyggliga människor att de borde få behålla dem... I en förening där få spelledare ens är intresserade av varandras böcker i och med att varje spelledare har sitt "område" funkar detta ypperligt.

//Krank, som just köpte CoC-prylar för sina 800 spänn som det blev i år

w176

Förlorad dotter
Onödiga saker

Jag skulle använda det till att göra onödiga saker. som sagt spelmöterna kostar sellan massor men att dra på tivolie under e spelhelg på dagen, eller dra på badhus eller vad som helst kostar pengar.

Eller så kam man göra roliga utbildade saker. Teatergrupper har ibland föreläsningar eller workshops i kroppsspråk men mera som brukar vara grymt bra (den bästa jag varit med om en jujustuklubben hyrde in skådespelare som pratade om hur man använder kroppsspråk vid hotfulla situationer). Det är nog overkill att hyra in en skådespelare men att gå på en helgkurs kan man alltid. Lärorik och svinkul.

Köpa stämmingsmusik, och hyra/köpa temafilmer och gå på bio brukar också vara kul.

Eller så hyr ni en stuga någonstans där det är trevligt ett par dar och spelar, och gör utesaker mellan varven och känner er hurtiga.

Eller så köper ni in ett ordentligt ljudanlänning till föreningen till spelmöten.

Eller så köper ni alla gemensamma snacks för föreningens pengar.

Eller så skaffar ni en iller till rollspelsgruppen.

Johan K

Gammal & dryg
Åk på konvent med gruppen !
Vore inte det ett bra grej att göra ? Elle iaf sponsra de som åker påkventen med inträde, kostnader för greherna där & sådant ??

ripperdoc

Myrmidon
Det låter som en ypperlig idé: jag är nämligen enda spelledaren! :gremgrin: Jag hänvisar vidare till dig när spelarna har synpunkter.

krank

Går ondskans ärenden
Jag hänvisar vidare till dig när spelarna har synpunkter.
Äh, förklara för spelarna att det är bra för alla att SL får tillgång till fler rollspelsböcker,m att det ändå är du som gör allt föreningsarbete i praktiken, och att de väl får köpa sitt jävla fika själva...

Så gör iaf jag. fast det bygger ju lite på just att jag personligen är den som fixar i princip allt föreningsmässigt - söka bidrag, fixa medlemslistor som stämmer, fingera styrelsemöten... =)

Troberg

Sinister eater
- Bra, bekväma 0.7 stiftpennor med massor av stift. (och kasta alla andra gamla trasiga pennvrak)
Köpa pennor? Vad är då konferensanläggningar till för?!?!?

Heck, jag ger betyg till konferensanläggningar i antal pennor!

Big Marco

Läskig
jag är nämligen enda spelledaren!

Jasså? Vem var det då som såg ut som jag gör och som ledde er in i Sandukars nattklubbsvärld?

Fast jag spelleder fn bara mina egna spel. Hur fan skall det gå ihop?

ripperdoc

Myrmidon
Fast.. när vi nu spelar Eon som enda pågående kampanj så har jag ju redan alla böckerna.... annars hade det varit lätt att spendera där :gremsmile: Jag gör förvisso "allt" föreningsarbete, men det är ju inte mycket.

Dilemmat med att dela upp föreningensägodelar är inte egentligen aktuellt för en splittrad förening. Däremot är det inte ovanligt att folk kommer och går. Ska någon som lämnar föreningen få något? Annars blir det ju samma sak som att jag (den mest stabila punkten i föreningen, per definition) får prylarna :gremwink:

krank

Går ondskans ärenden
Ska någon som lämnar föreningen få något?
Det här nog här den springande punkten ligger: Får föreningar ge bort saker till sina medlemmar? Får föreningar visa sin uppskattning till individer?

Om man köper godis - ja, då äter alla. Var och en "får" godis. Det är inte som att man "lånar" föreningens godis. Då borde det vara möjligt för föreningen att ge medlemmar böcker också. Teoretiskt sett.

Coffe_Kanon

Swordsman
Du kan ju alltid sätta in lite på mitt konto, för att främja en fattig student som har råkat i tråkigheter med csn's rollspelande lite (det var värt ett försök).

Men seriöst nu, när jag brukade ha pengar över (från studiebidraget osv.) så brukade jag köpa in nyra rollspel titt som tätt, visst vi kanske byter rollspel en gång om året, men jag brukar tänka att när vi väl gör det så har man mycket att välja på. Just nu sitter jag på ganska många olika rollspel: (Neotech, Noir, All Flesh Must Be Eaten, Call of Cthulhu. Mutant: Undergångens Arvtagare, Usagi Yojimbo the RPG, Götterdämmerung etc.). För övrigt så tycker jag att det är kul att bara läsa i rollspelsböcker, det sätter igång fantasin väldigt bra.

Ett annat bra sätt att spendera pengarna på är att rota lite bland anonsrna på tradera eller blocket och försöka köpa riktigt gamla rollspel som inte trycks längre (som te.x Kult, och Kult eller varför inte KULT!... *jag vill verkligen ha Kult*). Givetvis är dessa tips helt baserade på vad jag själv skulle göra i din situation. :gremgrin:

Coffe_Kanon/ Den fattige studenten