Nekromanti Vi behöver ett teoriforum.

Sodivra

Champion
För då skulle inte de akademiska diskussionerna behöva ta över rollspelsforumet och rollspelsmakarforumet.

Vi har ju snackat lite om vad vi vill att rollspel.nu ska vara för en sajt, och det var faktiskt en del som skrev att det saknades plats för de "vanliga" rollspelarna, att det var läskigt att komma hit, in i en främmande jargong. Nå, på den här punkten har det ju inte hänt något, men det här skulle kunna vara en bra början. Vad man än vill ha för besökare så har man ju redan teoretikerna på forumet. Så då blir ju frågan, hur hanterar man det bäst, right? Ge teorin ett forum, säger jag.

Då är det något man kan välja eller välja bort, och kanske blir teoribyggen också mer intressanta för den nye besökaren när de presenteras som något TYDLIGT - "Aha, de snackar teori här, då kan jag söka upp det om jag skulle vilja" istället för något som invaderar ens rollspelsforum. Jag har läst gruppsykologi, och det är inte bara lull-lull. Det är inte alltid bekvämt att befinna sig i en grupp, i det här fallet kanske rollspelsforumet, och känna sig främmande. Kan vara en tröskel för många.

Skulle det bli otydligt var man ska lägga en tråd, rollspelsmakare, rollspel eller teori, så får man väl bestämma själv. Det är redan lite otydligt förresten, min tråd "När belöningar dödar indierollspel" kändes ganska konstigt att skriva makarforumet, men ännu konstigare i rollspelsforumet.

Jag säger teoriforum nu, vad säger ni?

Dimfrost

Special Circumstances
Jag säger att det blir jättesvåra gränsdragningar och att det ändå är ganska onödigt. Färre forum ftw!

(Som om någon skulle bli förvånad över att jag tycker så...)

Sodivra

Champion
Men måste ska dra gränserna? Moderatorerna?

Och varför? Varför inte låta trådförfattaren bestämma om tråden är rollspel eller rollspelsteori om den befinner sig i gränszonen? Eller ännu bättre, bestämma sig för om hon vill vända sig till rollspelare eller rollspelsteoretiker, och sedan placera tråden efter det. Som Nightowl, som blev frustrerad över att rollspelsteoretiker alltid svarade på hans rollspelsmakartrådar.

Gränserna blir väl nödvändiga först när någon skriver "Jag gillar grillchips bäst!" i teoriforumet, och då är det bara att flytta till Off Topic.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Och dessutom finns ju möjligheten att sortera i underforum, nåt jag tycker att vi borde göra mer egentligen... Alltså, stoppa undan saker i motsvarande mappar och undermappar. Det skulle underlätta navigation; varje litet forum måste faktiskt inte finnas på förstasidan; i dagsläget är den helt sjukt plottrig, på gränsen till oanvändbar.

Rising

Vila i frid
Ja. Tummen upp.

Det finns absolut tillräckligt med teoritrådar för att motivera ett nytt forum, och de avskräcker säkert massor med olika forumiter.

Fixa snabbt.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Krank skrev om det tidigare, med lite sämre (otydligare?) motivering, och jag säger vad jag säger då. Jag är emot det. Gränsdragningarna måste ju göras för annars kan vi lika gärna ha ett forum där alla får posta hursomhaver. Besöker jag ett forum vill jag gärna veta att trådar som hör hemma i rätt forum postas där. Precis som många andra tycker jag den rätta vägen att gå är att hålla ett mindre antal forum, inte att skapa fler forum nu när vi fått ner dem.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Som vanligt handlar det här om målgrupp. För min del så är rollspelsteori totalt ointressant (i varje fall för närvarande) och känns som en kvasivetenskap med en massa folk som kastar vackra ord och termer omkring sig och gör att jag inte hittar någonting som är intressant att läsa om. En bidragande orsak att jag letar efter andra rollspelsinriktade forum...

Nu var jag avsiktligt negativ, observera det. Rollspelsteori har alltid en plats på Rollspel.nu, enkelt sätt för att det finns folk som vill diskutera det. Nu hör jag inte till den gruppen (än, kommer jag igång igen med byggande av rollspel så kan den delen vara intressant, men än så länge ligger det över min nivå - lämnade det akademiska kvasispråket på universitetet!)

Tillbaka till min ursprungstes

Målgrupp!

Vilka är det som besöker rollspel.nu?
Finns det intressenter i ett Rollspelsteoretiskt forum?
Finns det folk som gärna ser att rollspelsteori inte belastar rollspelsmakarforumet eller rollspelsforumet?
Är sagda grupperingar tillräckligt stora och starka och behövs det någon form av avlastning?
(cirkelresonemang, jag vet)

För min del (personligen) så skulle jag gärna se ett separat forum för rollspelsteori, något som kanske skulle göra att jag vågade gräva fram mina rollspelsmakande/äventyrsmakande sidor igen och inte är rädd för att någon (ok, risken finns alltid ändå) ska sabla ned mina idéer med att - Men det är ju XXXXXXX och fungerar inte i XXXXXXXX teori! Skulle jag våga släppa igång min kreativitet igen så vill jag inte bli mosad av "vetenskapen" si och så... Jag fnular mer rollspel för att jag tycker det är kul, inte för att bli mosad av resonemang som jag inte ens förstår. :gremfrown:

Detta är alltså min åsikt:

Lämna plats och utrymme för Rollspelsteori!!!!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Endyamon said:
Krank skrev om det tidigare, med lite sämre (otydligare?) motivering
Otydlig kan jag köpa, för jag tycker egentligen samma sak som Arvidos.

Han är dock betydligt bättre på det här med att få till ord som faktiskt kommunicerar hans tankar än vad jag är.

G

Guest

Guest
Båda sidor har en poäng. Så varför inte bara testa. Om det inte fungerar så kan man ju ta bort det, har ju hänt tidigare liksom...

Pom

Swashbuckler
Vi behöver ett teoriforum. Nu.

För några dagar sedan hade jag tyckt att det vore en bra idé med ett teoriforum.

Efter den här tråden känns det helt nödvändigt. Sedd som en slumpvis utvald tråd på ett allmänt rollspelsforum var dess outtalade syfte uppenbart för några och obegripligt för andra. Sedd som en dito tråd på ett teoriforum hade jag varit bättre förberedd på skillnaden i synsätt. Titeln och inläggen fick mig att tro att den handlade om saker jag har stort intresse för och erfarenhet av. Saker jag tycker är mycket kul helt enkelt. Men så var det inte alls.

Hm. Jag märker att jag har svårt att forumlera varför jag blev så chockad av just den tråden. Varför jag inte bara nöjde mig med att rycka på axlarna och gå vidare. Det handlar i hög grad om olika förförståelse och kanske lite om problemforumleringsprivilegier. En liknelse kanske fungerar bättre:

En gottegris går gatan fram. Det luktar nybakade maränger. Hans godissug slår ut i full blom och han går fram till affären som säljer nybakade maränger. Men när han kommer fram och skall köpa sina maränger ändras allt. Det är ingen marängaffär. Det är ett molekylärbiologisk seminarium om proteiner och sockerarter. Studenterna kastar förbryllade blickar på gottegrisen. De förklarar lungt och vänligt att det knappast säljs maränger på ett forskarseminarium. Gottegrisen går därifrån, generad över att så helt ha missförstått allt, frustrerad över att inte ha fått maränger.

En viktig sak till bara: genom att länka till den här tråden hänger jag ut den och ger sken av att det är en dålig tråd. Det är inte en dålig tråd. Åtminstone tror jag inte det - jag är dåligt rustad att bedöma den. Men jag vill inte fler gånger lura mig själv så grymt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nej, det gör vi inte

Jag sällar mig till de som tycker att gränsdragningen skulle bli helt omöjlig. Det blir inte lättare av att min känsla, när jag läser argumenten från de som tycker att det behövs ett teoriforum, är att gränsdragningen inte ska ske baserat på ämne, utan på hur man diskuterar ämnet. Man kan påstå att D&D är bättre än Eon för att det har ballare monster, eller så kan man påstå att D&D är bättre än Eon för att [stoppa in djuplodande akademisk förklaring av hur spelmässigheten i D&D tilltalar tonårspojkar, ökar hormonproduktionen, medför subtila belöningar som triggar tidigare okända funktioner i reptilhjärnan, ger mervärde genom en generellt högre språklig nivå enligt analyser med Epsteins metod, och större bystmått på de illustrerade kvinnorna]. Troligen kommer analyser av båda typerna att samsas i samma tråd, och de flesta inlägg kommer hamna någonstans däremellan, vilket ger moderatornerna den smått omöjliga uppgiften att bestämma vilka inlägg som är så teoretiska att de hör hemma på teori-forumet, och vilka som bara är lite teoretiska.

/tobias

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Re: Nej, det gör vi inte

Gör om rollspelsmakarforumet till teoriforum, och ska man skriva makartrådar så får man välja vilket forum det passar bäst i.

Hans som bara läser forumet så det kanske inte är så noga vad jag tycker :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Svår fråga. Jag är både för och emot. Det vore härligt med makartrådar som inte invaderades av trianglar, men det skulle också bli problem med en massa dubbeltrådar. Om jag skriver en tråd på makarforumet om hur jag vill att mitt XP-system skall fungera, kommer någon teoretiker att behöva slänga upp en ny tråd på teoriforumet för att diskutera de teoretiska aspekterna av det hela. Folk kommer att dubbeldiskutera och posta i fler trådar och allt blir kaos.

Så mitt svar måste bli ett rungande NJA!

Sodivra

Champion
Lexx said:
Båda sidor har en poäng. Så varför inte bara testa. Om det inte fungerar så kan man ju ta bort det, har ju hänt tidigare liksom...
Det här är egentligen mitt bästa argument. Jag tycker det är en mycket bättre idé att testa, säg i sex månader, och se hur det funkar, än att ta ett oåterkalleligt beslut. Det är ju mycket möjligt att det bara blir skit.

Och det går att testa på det här forumet, gratis.

Sodivra

Champion
Re: Nej, det gör vi inte

Gurgeh said:
Jag sällar mig till de som tycker att gränsdragningen skulle bli helt omöjlig. Det blir inte lättare av att min känsla, när jag läser argumenten från de som tycker att det behövs ett teoriforum, är att gränsdragningen inte ska ske baserat på ämne, utan på hur man diskuterar ämnet.
Nja.

Kan ju inte svara för din känsla, men det är det ingen som har skrivit. Däremot så skrev jag att trådförfattaren kunde välja vem hon ville vända sig till när hon väljer forum. Jag gjorde en liten fuling och maskerade en XP-tråd till en förbättringsslag-tråd för att jag ville veta vad de som hänger i Eonforumet tycker.

Visst, hela poängen med min tråd är att efterlysa lite gränser, göra forum man känner sig lite mer hemma i... Ändå måste jag fråga, om gränsfallen är omöjliga att riktigt placera, varför är det ett problem?