Nekromanti Vi borde använda datorn i rollspel?

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag undrar vad det kommer för trender inom rollspel.

I dessa tider när laptopdatorer blir allt bättre och fler har tillgång till en sådan, så tycker jag att laptopdatorn i framtiden borde ha en plats i rollspelandet. Kommer framtiden för rollspelsmarknaden bli en hybrid mellan dator och konventionellt rollspelande?

Jag tycker det vore bra om rollspel anammade datorn potential genom att använda den för visuella hjälpmedel och regelmässiga uträkningar, något som kan spara tid - då spelledare inte behöver lägga ner tid på att ta fram spelledarpersoner, beskriva utseende och dylikt. Allt sånt ska redan finnas i datorn. Färdiga visuella 3D presentationer av massor av SLP. Visuella videosekvenser när man rör sig i olika miljöer - allt för att höja stämningen och hjälpa fanastin på traven.

Massor av färdig rekvisista och massor av färdiga SLP i en gigantisk databas där man kan använda de delar man behöver. Mycket visuellt.

Kanske kan man spara tid genom att låta alla tärningsslag generareas i datorn och att man så fort man fattat ett beslut i en stid, direkt får veta konsekvensen av ett hugg eller ett misslyckat försvar etc. Stirderna skulle gå mycket snabbt och man skulle kunna fokusera på att beskriva vad som sker, istället för att fastna i regeldiskutioner och upptagenhet med att skriva och sudda på formulär. Om varje spelare har en laptop framför sig kanske han eller hon kan adminsitrera sin kariatär i datorn medan spelet pågår.

Det jag därmot inte tror kan ersättas av datorer, är den mänskliga fantasin. Det måste alltid finnas en spelledare och spelledare som interagerar med varandra och fattar beslut, talar och lever ut sina respektiva roller. Men visuella hjälpmedel med 3d teknik, animationer, SLP, kartor, rekvisita, miljöer och dylikt borde man kunna ha i datorn. Tiden när man går till affären och köper ett äventyr i bokform borde vara förlegat. Rollspelsbranschen borde lära sig av datorspelsbranschen och försöka ta rusinen ur den kakan och sedan behålla de moment i konventionellt rollspel som är bäst. Äventyr borde vara digitala och integrerade med visualla presenationer av platser, personer, musik och stämningsljud mm. (ungefär som i dataspel) med skillnaden att det bara utgör en presentationshjälpmedel kring spelbordet. Dessutom kan formulär, regelsystem, spelledarmaterial - allt sånt borde kunna gå att presentera via en laptopdator.

Syftet som jag ser - är att det ska spara tid både för spelare och spelledare samt göra det lättare för spelare att leva sig in och få tid att rollspela så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt.

Det är märkligt att rollspelshybbyn inte tänkt längre och verkligen utnyttjat den fulla potential som en dator kan erbjuda under spelmötena. Det finns många spelledare som använder datorn som hjälpmedel, men rollspelstillverkare borde bli bättre på att utnytta datorn potential som hjälpmedel. Som nu när alla färdiga rollspel köps i bokform så används ju datorn inte värst mycket alls.

Sorry för att detta blev långrandigt och att det var mycket upprepningar. Jag är trött, men hoppas min poäng gått fram.

Rising

Vila i frid
Tjena. Det är inga dumma förslag du kommer med, och det har pratats om sådana här typer av hybridrollspel förut. Vad jag tror, dock, är att det är lite som interaktiva filmer.

Det är en typisk "fånfuturistisk" grej; att prata om hur man i framtiden kommer kunna gå in i filmerna eller välja sina egna slut. De försök som hittills gjorts har inte varit något vidare. Eller? Är inte många datorspel att betrakta som interaktiva filmer? (jag pratar inte bara om Full Motion Video-spel nu, utan om spel med stark handling öht) Det kan förvisso vara så att det är filmens framtid, men å andra sidan har vi sett interaktiva böcker komma in på marknaden på åttiotalet, och det har knappast förändrat litteraturen i stort.

Böcker är ett bra exempel på "less is more"; de verkar ju inte behöva varken interaktivitet, hologramillustrationer, pop-up-effekter eller några andra gimmicks för att kunna mäta sig med filmindustrin. Böckerna har lyckats hålla sig i liv genom att utveckla sina innehåll och sina formspråk istället.

Blir rollspel bättre om man ökar upplevelsens själva mångfald? Ja, kanske. Jag gillar exempelvis handouts. Det är fullt möjligt att det finns fantastiska möjligheter för datorn som hjälpmedel i rollspelen.

Men, kan inte rollspel också tjäna något på att söka efter renhet och en kvalitativ upplevelse? Jo, jag tror det. Jag tycker exempelvis att om man låter datorspelen ta hand om alla de former av rollspel som datorn klarar av bäst, då kommer rollspelshobbyn istället att framstå som något helt annat än datorspel - vilket får det att stå ut och kännas spännande.

Jag älskar iofs att få se vackra och fantasieggande miljöer i ett datorspel, men jag älskar också att få bygga upp dem helt i mitt huvud. När böcker filmatiseras så tänker jag exempelvis ofta att min egen fantasi var mycket häftigare än den som tillät sig fångas på bild.

Så... jag säger inte att du har fel, jag har själv klurat på spelsystem med hemdatorer (fast jag tycker att små fickdatorer (=såsom mobiltelefonprogram?) vore lämpligare - och att de enbart borde användas för att hålla reda på data och utföra beräkningar - inte för att visa något som spelledaren kan berätta). Det är fullt möjligt att du har rätt - dina idéer har mycket potential - men personligen tror jag egentligen att rollspelen skulle må bättre av att distansera sig från datorspelen ytterligare och istället göra något alldeles eget.

Bridgeburner

Veteran
Datorer har varit med i några spelomgångar jag varit med och jag har sett några av dess fördelar och nackdelar.

En av dom stora fördelarna som framkommit rent praktiskt från dom mötena är att man spar PostIts om man ska skicka lappar till spelledaren. Det fanns även nog med hårdvara för att sätta upp ett trådlöst nätverk men spelledaren var inte så het på den idén.

En nackdel som jag dock såg är att det är lätt att man sitter och pillar med lapptåppen eller PDAn och förlorar handlingen i spelet.

Jag tror dock att datorer skulle vara till stor hjälp i spelandet, det gäller bara, som med allt annat med rollspel, att spelare och spelledare hanterar det på ett bra sätt.

Honken

Hero
Jag håller med dig till fullo, men många av rollspelsföretagen är så små och kostanderna för utveckling ganska stora. Än så länge är det väl bara jättarna som har officiella hjälpmedel (WoC och sjgames).

Själv använder jag excel karaktärsblad till de flesta av mina rollspel, de räknar ut allt som behövs hållas ordning på. Sekundära egenskaper, vikter. Men dessa blad var ju inte tvärgjorda.

Men jag känner att ibland att datorer inte alltid hjälper till i flytet. Ibland bromsar...

/Honken

Gastono

Hero
Senaste spelmötet använda jag min laptop och det gick bra, dock är jag inte så försjust i iden att man skall spela upp videoklipp.
Det känns som om det skulle sänka stämmningen, i alla fall för min del, en välbeskriven skog kan vara mycket härligare att vandra i än en skog man sett i ett klipp tror jag.

Hur som helst så använde jag en enkel tärningsgenerator och det gick väldigt bra.
Har även funderat på att köra med skadageneratorer men inte provat dem än.

Ljud och musik tror jag dock på, fast helst skall man väl koppla ett par högtalare till datorn så man får ljud från mer än ett håll och lite bättre ljudkvalite än vad de flesta laptopar håller :gremlaugh:

hraufnir

Swordsman
Jag e nyfiken på sådana tankar. Sen är jag allergisk mot bärbara rent generalt.

Tärningsslag på datorn är jag helt emot. Dels för att det inte finns några riktigt bra slumpgeneratorer, dels för att man inte får fippla med tärningar och ha tur/oturtärningar osv.

Men att koppla SLs bärbara dator till en storbildsskärm eller projector för att kasta upp en karta på väggen, visa en bild på fiende, slänga upp en fördelning av folk på ett slagfält eller ett kort animerat/filmat klipp tror jag kan ge grym stämning. Samtidigt ha lätt tillgängligt att fippla med stämningsmusik och sådant. Fast man skall ha SATANS bra ordning innan spelmötet så att man som SL inte blir hämmad i sitt SL:ande.

Honken

Hero
Tärningsslag på datorn är jag helt emot. Dels för att det inte finns några riktigt bra slumpgeneratorer, dels för att man inte får fippla med tärningar och ha tur/oturtärningar osv.

Alltså tror jag nog det för det mesta handlar om tärningsslag som SL. Helst om man kanske har ett gäng SLP som ska slå, samtidigt.

/Honken

ripperdoc

Myrmidon
Spelare skall inte ha laptops, det är ett som är säkert. Det tar bort stämningen, det lockar spelarna att göra något "annat" när de har tråkigt, etc, etc. Det har iaf inte funkat när jag prövat.

Spelledaren bör dock kunna använda en laptop i viss utsträckning. Inte för att knåpa med regler - man ska inte ha regler som behöver en dator för att användas - utan för att kontrollera bakgrundsmusik, samla spelledaranteckningar eller visa upp bilder. Jag har använt den framgångsrikt för alla dessa. Givetvis ska man inte alltid ha laptopen framme - det beror helt på hur man vill att stämningen ska vara.

/RD

hraufnir

Swordsman
Vad? Menar du att du inte vill sitta med tärningarna i händerna, skaka lite och sedan kasta? Du är konstig och bör spela Friform =)

Nej tärningsslag genom datorn suger... =)

Rickard

Urverk speldesign
Re: Vi borde använda datorn i rollspel? [OT]

"Menar du att du inte vill sitta med tärningarna i händerna, skaka lite och sedan kasta? Du är konstig och bör spela Friform =)"
Lajvar inte du? :gremsmile:

/Han som tycker avataren ser ut som en lajvbild

hraufnir

Swordsman
Re: Vi borde använda datorn i rollspel? [OT]

Jag har faktiskt varit på ett lajv med SL och tärning med *flinar*

Jag lajvar utan tärning oftast, men då är det lajv och inte bordsrollspel med dator som grunden =)

Honken

Hero
Vad? Menar du att du inte vill sitta med tärningarna i händerna, skaka lite och sedan kasta? Du är konstig och bör spela Friform =)

:gremwink: Jag är inte ens i närheten av att vara friformare, men däremot kan dator bli ett uppsnabbande hjälpmedel till SL, inte alltid däremot.

/Honken

G

Guest

Guest
Slump på datorn får man inte genom generator, man får det genom random.org, en polare har gjort ett random.org yatsy, och slumpen där är mer slumpmässig än din puny tärning samt att den går att ladda ner i förhand.

So die you puny die!

Dessutom kan man dölja vilket spelsystem det är för spelarna om de har förutfattade meningar.

Magnum_UBBT

Warrior
Kanske kan man spara tid genom att låta alla tärningsslag generareas i datorn och att man så fort man fattat ett beslut i en stid, direkt får veta konsekvensen av ett hugg eller ett misslyckat försvar etc
Detta är jag helt emot, isf kan man lika gärna låta SL bestämma hur resultatet blir. För mig är tärningarna viktiga, inte bara ur slumpsynpunkt utan även stämning och spänningssynpunkt. Tänk dig själv en otroligt spännande situation, så spännande att du inte kan sitta still utan vankar av och an i rummet och skakar av spänning. Det är din tur att agera och du vet att enormt mycket står på spel, kanske till och med din karaktärs fortsatta levene. SL ber dig rulla tärningarna för att se om din manöver lyckas. Omsorgsfullt väljer du ut dina "lyckotärningar", blåser i handen, viskar uppmuntrande ord och börjar skaka. Du skakar 7 gånger för det innebär tur, blundar och låter tärningarna rulla ut ur handen och ner på bordet....och hoppas....

Den stämningen kan du ALDRIG återskapa genom en fördigslumpade tabeller. Inte en chans. :gremlaugh:

Användandet av laptops som ett sumpliment och hjälpmedel för kartor, dokument, komihåganteckningar och andra hälpmedel tycker jag däremot är helt ok. Rätt använt är en laptop ett underbart verktyg och säkerligen den framtida SL-pärmen, men dont ya dear touch my dices! :gremgrin:

Jag förstår visserligen vad du menar med ditt inlägg och du har en poäng, men personligen offrar jag gladeligen effektiv speltid till förmån för kvalitativ speltid.

Johan K

Gammal & dryg
Humm, ja jo datorn kan ju vara en bra komplement ja. Det måste jag ju hålla med dig om.
Dock så tycker jag att det slöar upp mitt spealnde, om man hela tiden skall växla mellan att focuserar på datan & att fokusera på spelarna. Men samtidigt kanske det är en vanesak.

Annars så vette katten vad det kommer för trender i rollspel... Hoppas aif att det kommer nått intressanr !