Vi lär oss teckna - en tråd om hur man ritar

Inspirerad av tråden skapad av @Svarte Faraonen om motiviation att teckna tänkte jag att det kanske finns intresse för en tråd om hur man gör.

Det finns ju redan en tråd där man kan lägga upp bilder man ritat iom Anti-AI, rita-fast-du-inte-kan-tråden, men den uppfattar jag mest handlar om att man laddar upp sina egna och uppskattar andras egengjorda alster.

I den här tråden tänker jag att vi fokuserar på övandet, utvecklandet, tips, feedback, pepp, råd och allting annat som man behöver prata om, vill få ur sig, undrar över och sysslar med i samband med utvecklingen som tecknare. Oavsett utgångspunkt eller ambitionsnivå, det gemensamma målet är att bli bättre på det vi vill bli bättre på.

Är det här något det skulle finnas intresse för på forumet?
Och skall det finnas någon rutin för hur man ber om och ger tips och råd?
Jag tänker spontant att "feedback önskas" eller "söker tips på hur man <specifik sak>" när man postar bilder mm.

Jag öppnar med en WIP (work-in-progress) bild av en blyertsteckning av Batman-skurken The Penguin som jag lagt ett gäng timmar på.
Jag har lyckats lösa designen på ansikte och överkropp helt ok, men har ingen direkt uppfattning om hur det skall se ut längre ner, även om jag tänker mig att han skall vara väldigt tjock, ha korta ben, stora fötter och ganska pösiga kläder.
Så det kommer bli väldigt mycket tygveck och annat innan jag blivit klar med hur jag vill att min pingvin skall se ut, vilket ju är ett väldigt specifikt område jag behöver öva mer på.

Feedback och tips på hur man löser främst veck i tyg och kläder tas tacksamt emot, samt såklart annat som jag kanske inte ser själv i bilden.

Tillägg:
Tänker att vi inte gör någon skillnad på digitalt eller traditionellt, eller på tecknande och målande. Men AI är inte ett ämne för tråden.

20241106_223832.jpg

Också osäker på om denna tråd hör hemma här i Hjälp mig med en sak, i Kultur eller eventuellt i Rollspelsmakande.
Placerade den här pga det var här tråden som gav inspiration till denna fanns.

Jättebra tråd! Följer.
Ja jag hoppas att det blir en bra tråd!
Men det hänger ju på om det är en typ av tråd folk är intresserade av. Skall bli kul att se vart den tar vägen.

Jag har gjort ett gäng tutorials för kartritande, både traditionellt och i isometrisk vy. Här är en länk till dem.
Jättebra tutorials, kommer använda dem när jag tröttnar på karaktärer och dyker ner i kart-ritande.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Om det finns något som inskärps när jag kollar olika beskrivningar av hur man blir bättre på att teckna så är det disciplin, regelbunden övning och driv. Detta är, törs jag påstå, områden där jag har det väldigt svårt i allmänhet (kronisk depression inverkar säkerligen här). Hur gör man för att bli bättre på dessa?

Hur gör man för att bli bättre på dessa?
10 000 kronors frågan.
Tecknande är ju färdighetsinlärning, och precis som alla andra färdigheter är det ända sättet att nå några högre nivåer just regelbunden fokuserad övning och repetition. Vilket ju är en jättestor anledning till att vi går utbildningar i olika saker. En utbildning är handlar ju inte enbart om att få tillgång till kunskap, dess främsta syfte är ju snarare att skapa ett sammanhang och en miljö där den fokuserade övningen och repetitionen skapas strukturerat.

Självlärande inom svårlärda färdigheter är extremt svårt, för alla (men såklart, för vissa är det mindre extremt svårt), och det är därför det är så vanligt förekommande inom tecknande att det är det man pekar på. Rutinen och disciplinen är den svåraste biten, därför blir det också den viktigaste.

Jag är inte heller bra på det, det jag blivit bättre på det senaste åren är att ha kortare perioder mellan de aktiva perioderna, och på att försöka göra de aktiva perioderna längre. Jag har som mål för mig själv att försöka teckna varje dag (men jag tecknar inte varje dag), och försöker sänka tröskeln så mycket som möjligt (att syfteslöst kludda 10 minuter på ett papper räknas också etc). Jag har märkt att det blir lättare med tiden, jag har ett större register med övningar att falla tillbaka på när jag inte "vet vad jag skall rita", men det var fruktansvärt plågsamt i början.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Och så en väldigt konkret fråga: hur undviker jag att smeta ut blyerts och på olika vis fläcka pappret medan jag jobbar?
Med en sån här handske (bilden är ett slumpmässigt utvalt google-resultat):
opera_2FN9eaeQ1n.png
De är generellt inte jättedyra, men ett potentiellt ännu billigare alternativ som jag brukat använda ibland, det är att köpa ett paket vita bomullsvantar på apoteket och sen klippa bort alla fingrar utom lillfingret.

Med en sån här handske (bilden är ett slumpmässigt utvalt google-resultat):
View attachment 20872
De är generellt inte jättedyra, men ett potentiellt ännu billigare alternativ som jag brukat använda ibland, det är att köpa ett paket vita bomullsvantar på apoteket och sen klippa bort alla fingrar utom lillfingret.
Rekommenderas väldigt varmt!

Dels för att man både slipper att man smetar ut all blyerts på pappret och man slipper bli smutsig på handen.
Den sänker dessutom friktionen enormt vilket gör det förvånansvärt mycket lättare att få till bra flödande linjer, samt att den underlättar massor om man tecknar digitalt, både med att inte kleta ner skärmen, den hjälper hjälpligt (men absolut inte helt och håller) mot oönskade inputs, och gör det lättare att kontrollera rörelserna.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tror faktiskt jag har något liknande – får testa. Men bra att veta att det inte bara är jag som är ett freak med onormalt klumpiga labbar.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har ritat en bild. För ovanlighetens skull började jag med att göra en ordentlig skiss. Så ordentlig att jag tuschade den för att lättare kunna kalkera kompositionen till den riktiga bilden. (Referenser: efter att ha försökt med flera olika ställningar för tomten som svingar kossan kom jag på att jag kunde kolla hur en släggkastare står under svingandet, och det visade sig funka. Att hitta en bild på en ko som ligger på rygg visade sig vara svårt, men det gick att hitta hästar, så att jag kunde få en uppfattning om ungefär hur benen ska spreta.)

Så ritade jag om alltihopa, den här gången med lite kläder på barbaren. Jag hade först tänkt skugga med markers, men ändrade mig och testade att göra det helt i svart tusch.

Nu funderar jag på om jag orkar gör en bakgrund, som skulle vara insidan på en lada, eventuellt med en äventyrare till som kastar sig undan.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Har knappt övat något sedan senast. Känns ärligt talat inte som om jag har psykologin för det här – tror aldrig jag varit med om att jag genom hårt arbete och disciplin lyckats bli bra på något jag tidigare varit dålig på. Jag känner få människor som är lika dåliga på att bygga goda vanor.

Känns ärligt talat inte som om jag har psykologin för det här – tror aldrig jag varit med om att jag genom hårt arbete och disciplin lyckats bli bra på något jag tidigare varit dålig på. Jag känner få människor som är lika dåliga på att bygga goda vanor.
Jag är också total-usel på alla typer av rutiner, och har nog inte hittat tid eller fokus att teckna på i vart fall minst en vecka.
"Rutinen" för mig handlar inte så mycket om att göra det varje dag. I ett normalt liv är det väldigt svårt, är man allmänt rörig och halvkaotisk (som jag) så är det i stort sett omöjligt. Snarare handlar det om att inte koppla det till misslyckanden, och ha strävan att göra det ofta, men inte bli besviken på sig själv eller se det som en katastrof om det inte blir så ofta som man tänkt.

Finns tecknandet alltid där som ett alternativ till annat så blir det lättare. Samma tid som annars skulle lagts på att kolla youtube, spela datorspel, slökolla TV-serie, skriva inlägg på WRNU etc, kan bli tid för att teckna. Och om allt tecknande är övande, från att rita cirklar med kulspetspenna i anteckningsblocket på jobbet, till att försöka färdigställa (vad det ens betyder) en teckning man hållit på med ett tag, bygger det upp den typ av vanor som ibland kallas för rutin.

Har jag kluddat en kass skiss på lunchrasten på jobbet idag?
Om ja, så har jag övat, då har jag blivit lite bättre, kommit lite längre och tagit ett litet steg mot vart jag vill nå. Varje gång pennan rör papper, oavsett vad som kommer ur det, är en seger och ett steg framåt.

Men ju högre man föreställer sig att berget är, ju jobbigare mentalt blir det att bestiga. Jag tycker inte "disciplin" och "hårt arbete" är ett hjälpsamt sätt att tänka på det som. Det handlar mer om att göra tecknande till en lika naturlig del av ens vardag som det är att göra andra rekreationella aktiviteter, som att läsa en bok eller kolla på en film.

Men för att komma dit så måste man någonstans bestämma sig, inte låta det ske helt spontant och vara helt och hållet lust och infallsbaserat. Kolla över kommande vecka, har man två, eller tre, eller kanske till och med fyra eftermiddagar tillgängliga där man kan lägga 30-60 minuter på att teckna?
Boka in det, bestäm att "i morgon klockan 18.00-18.30 skall jag teckna". Och om man väl satt sig där där med pennan och skissblocket, och drabbas av "the fear of the blank page", så är det fortfarande bättre att bara börja doodla och rita oplanerade geometriska former utan mål eller mening i en halvtimme, för då har man i alla fall gjort det, man lyckades med precis vad man skulle göra. Då har man lyckts, inte misslyckats.
Och när man gjort det, kan man kanske bestämma nästa gång, och nästa osv.

Last edited: