Vi lär oss teckna - en tråd om hur man ritar

Eftersom rutiner är omöjliga att upprätthålla så fort jag råkar få något extra att göra, så blev november och december fattiga månader
på tecknarfronten. Under julklappsköpandet passade jag därför på att använda mig av "spendera pengar"-tricket för att få mig själv att komma igång igen, så jag köpte nytt skissblock och ett set med Pigma Micron-fineliners.

Ringrostigheten är påtaglig, men "ansikten i 2/3-profil som sneglar åt höger" är lite av min go-to när jag inte har någonting jag att men vet att jag förmodligen behöver öva på någonting. Jag lider också tungt av "same face syndrome" när jag bara sitter och doodlar, så här är också lite tafatta försök att hitta andra former att göra ansikten av. Gick sådär, men all teckning är övning!

20250102_141529.jpg

Last edited:
Vill man känna sig riktigt riktigt dålig på att teckna, så skall man teckna figurer i konstiga poser ur märkliga vinklar.

Det är helt omöjligt att bli bra på, oavsett hur mycket man övar på det så när man väl sätter sig och försöker göra det på frihand så ser det helt idiotiskt ut, man blir arg och ledsen på hur kass man är på att teckna, och det känns som alla de där timmarna man lagt på att öva var helt bortkastade.
Man tror att riktiga tecknare när som helst bara kan slita fram skissblocket och teckna mänskliga figurer där pose, perspektiv, proportion och anatomi bara funkar.

Och det kanske är så, att vissa kan det. Men om man inte kan det så gör man samma sak som alla de som lärt sig det har gjort fram till att de kunde göra det, och som alla i hela världen som tecknar fortfarande måste göra återkommande för att inte tappa det. Man använder sig av referens och skapar övningar kring dessa.

Referenserna hittar man på Posemaniacs, ett helt otroligt användbart verktyg med 3D modeller i olika poser man kan vrida och vända på, zooma in/ut, använda olika typer av ljussättning mm. Det funkar direkt i webbläsaren, plus att modellerna funkar otroligt bra som anatomireferenser när man vill veta hur muskler ser ut och hur de sitter ihop med varandra.

Gör såhär:

- Ta ett papper, vilket som helst.

- Ta en penna du inte kan sudda med, att sudda är förbjudet. Fineliner eller kulspetspenna exempelvis

- Hitta en pose på Posemaniacs, skissa av den. Försök att inte spendera för mycket tid på varje, låt det gå undan lite.

- Försök jobba med långa linjer, undvik många korta hackiga linjer. Det är bättre att dra om en hel linje än massa kludd.

- När du gjort en snabb skiss av modellen, justera den och teckna av samma pose från en annan vinkel

- När du blivit bekväm med posen, sätt den i en riktigt jobbig vinkel och försök igen

- När du tröttnat på posen, byt pose och börja om. Gör detta så länge eller så kort tid som du har lust med.

- Sätt munkavle på din inneboende kritiker, att försöka är att lyckas, övningen är målet.

20250113_181739.jpg20250113_181729.jpg

Idag dog min favoritregissör och kanske min största förebild och favoritkulturskapare i alla kategorier.
Så kvällens, och förmodligen hela helgens teckningsprojekt får bli ett hyllningsporträtt till denna magiska människa.

Just nu håller jag på med grundskissen, tanken är att göra den i blyerts och sedan teckna över med fineliners och markers.

20250116_223647.jpg

Nä, jag fegade ur och vågade inte gå på med bläck på denna, det får bli en blyertsteckning istället.
Nu är det bara ha TÅLAMOD, hålla tungan rätt i mun och lita på processen.

20250117_184829 (1).jpg