Funderar på att göra ett enkelt rollspel för unga spelare (eller äldre barnsliga) som bygger på klassiska pojk- och flickböcker...
Arbetsnamnet är
”Vi på äventyr”. tills jag kommer på nåt fiffigare
Rollspelsäventyr under sommarlovet som aldrig tar slut. Någonstans vid den bläsiga, klippiga kusten i "Cornwall" (eller egentligen varsomhelst, även i Sverige) under ett 40-50-tal som aldrig fanns.
Tänk Enid Blyton, Tvillingdeckarna, Narnia, Kullamannen. Spioner, smugglare, deckargåtor, piratskatter, spökhus, gurkmackor (prickig korv om man kör i Sverige) och kanske lite magi på ett hörn.
Ett enkelt system i stil med det i Fjärran dalar.
Färdigheter:
Fippla (tack Mekanurg) och mecka
Busfällor (snubbeltrådar, stenkulor på golvet, Hink med vatten osv)
Krokodiltårar (manipulation genom att spela på känslor)
Liten och smidig (ta sig igenom de mest smala passager)
Stark som en liten björn
Karta och kompass
Pennkniv
Blåljuga (bluffa med "fast talk")
Tyst som en mus (gömma sig och smyga)
Klätterapa (klättra upp för branta klippor och liknade)
Bygga koja
Hålla andan
Packmästare (alltid ha med rätt prylar i ryggsäcken)
Sen finns det kanske mer vanliga färdigheter, som simma, segla, paddla, cykla, rida osv...
Tänker mig en kort liten svartvit bok (med färgomslag) i klassiskt format.
Arbetsnamnet är
”Vi på äventyr”. tills jag kommer på nåt fiffigare
Rollspelsäventyr under sommarlovet som aldrig tar slut. Någonstans vid den bläsiga, klippiga kusten i "Cornwall" (eller egentligen varsomhelst, även i Sverige) under ett 40-50-tal som aldrig fanns.
Tänk Enid Blyton, Tvillingdeckarna, Narnia, Kullamannen. Spioner, smugglare, deckargåtor, piratskatter, spökhus, gurkmackor (prickig korv om man kör i Sverige) och kanske lite magi på ett hörn.
Ett enkelt system i stil med det i Fjärran dalar.
Färdigheter:
Fippla (tack Mekanurg) och mecka
Busfällor (snubbeltrådar, stenkulor på golvet, Hink med vatten osv)
Krokodiltårar (manipulation genom att spela på känslor)
Liten och smidig (ta sig igenom de mest smala passager)
Stark som en liten björn
Karta och kompass
Pennkniv
Blåljuga (bluffa med "fast talk")
Tyst som en mus (gömma sig och smyga)
Klätterapa (klättra upp för branta klippor och liknade)
Bygga koja
Hålla andan
Packmästare (alltid ha med rätt prylar i ryggsäcken)
Sen finns det kanske mer vanliga färdigheter, som simma, segla, paddla, cykla, rida osv...
Tänker mig en kort liten svartvit bok (med färgomslag) i klassiskt format.