Koebel har sagt några gånger hur han hatar när folk säger att reglerna och tärningarna inte användes, att det är ett misslyckande från regeldesignernas sida och inte alls något att fira. Men jag ser det inte så. Har två motargument:
1. I ett spel som D&D där reglerna är "fysiken" så är tärningarna som ett par laddade pistoler på bordet: även om dom aldrig vidrörs så gör dom sitt jobb.
2. D&Ds alla verktyg för att skapa en intressant spelvärld och laddad situation — och ännu mer om man blandar sandboxredskapen med lite fisktank, mysterier, och setupverkyg från några storyspel — kan också ibland skapa en tillräckligt detaljerad och intensiv spelvärld för att "to do it do it, to say it say it" ska bära i flera timmar.
Nu håller jag inte detta mot Koebel; han har sagt det ett par gånger men nu var det ett tag sen sist och han kanske har ändrat sig. Tycker han gör ett bra jobb på flera sätt. Men, jag ville skriva ner den här tanken jag hade for the record.
1. I ett spel som D&D där reglerna är "fysiken" så är tärningarna som ett par laddade pistoler på bordet: även om dom aldrig vidrörs så gör dom sitt jobb.
2. D&Ds alla verktyg för att skapa en intressant spelvärld och laddad situation — och ännu mer om man blandar sandboxredskapen med lite fisktank, mysterier, och setupverkyg från några storyspel — kan också ibland skapa en tillräckligt detaljerad och intensiv spelvärld för att "to do it do it, to say it say it" ska bära i flera timmar.
Nu håller jag inte detta mot Koebel; han har sagt det ett par gånger men nu var det ett tag sen sist och han kanske har ändrat sig. Tycker han gör ett bra jobb på flera sätt. Men, jag ville skriva ner den här tanken jag hade for the record.