ceruleanfive
Bläckfisk
Inga som helst konstigheter, det var inte alls meningen att låta dramatisk.kloptok;n232708 said:Var inte meningen att vara oförskämd. Hoppas du kunde ta det med ro, annars ber jag om ursäkt.
Inga som helst konstigheter, det var inte alls meningen att låta dramatisk.kloptok;n232708 said:Var inte meningen att vara oförskämd. Hoppas du kunde ta det med ro, annars ber jag om ursäkt.
Fast att basha 25+ gamla regelexempel är väl mer att sparka in öppna dörrar än att ge kritik?2097;n232727 said:Det finns ju spel som lyckas med exakt det som DoD91 bok II påstår sig göra. Dungeon World. Men, det betyder inte att bok II går fri från kritik utan snarare att Dungeon World också får sig en slevsläng av hackfärsen!
DoD91 said:Beskriv actionhändelser snabbt och med inlevelse! <förenklade regler, båda exemplen ironiskt nog användades tärningar>
Jag har svårt att tro att det var vad Koebel tänkte. Det är väl inte konstigt att det finns regler som inte skalar upp hur långt som helst, utan det krävs anpassning eller nya regler isåfall.2097 said:Så här DM:ar jag en sån scen när RP blir jagade av 20 orcer.<förenklade regler>
Humor drypandes med respekt. Faktum var, vissa fick till det. Vi andra kan ju någon gång försöka komma över våra uppenbarliga traumatiska rollspelsupplevelser på 90-talet.2097 said:Ja, ok, vi ska låtsas att vi spelar rollspel menar dom? Som ett barn som inte har lagt i en femma i Donkey Kong-maskinen men försöker trycka på knapparna och spaken i takt med demoskärmen ändå.
Jag kommer aldrig släppa det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Zire;n232758 said:Humor drypandes med respekt. Faktum var, vissa fick till det. Vi andra kan ju någon gång försöka komma över våra uppenbarliga traumatiska rollspelsupplevelser på 90-talet.
Nja, en hel del av det reproduceras ju idag. Vissa regelmekaniker har finslipats i mellantiden, men tex det här problemet - bristande skalbarhet i konfliktregler och att då, som lösning, helt släppa spelets 'ethos' för "hur det ska spelas" - är något som fortfarande finns.Zire;n232758 said:Fast att basha 25+ gamla regelexempel är väl mer att sparka in öppna dörrar än att ge kritik?
Det är dom riktiga reglerna, ett slag per attack!!!!Zire said:Så här DM:ar jag en sån scen när RP blir jagade av 20 orcer.<förenklade regler>
Jag tolkar detta som sarkasm, jag tycker sarkasm är svårt att värja sig mot och i kombination med dom andra två sakerna som följer blev det lite tungt.Zire;n232758 said:Men det känns betryggande att Dungeon World löste problemet 21 år senare.
Jag tog så jävla mycket mobbning och skit för att jag tyckte rollspel var coolt och försökte hitta några att spela det på högstadiet på 90-talet när rollspel var dött som disko jämfört med glansdagarna på 80-talet och Vampire knappast var något som vi kände till ute på landet. Blev av med alla kompisar jag hade. Sånt glömmer man inte. Och när jag typ hittade några dvs lillasyrran, hennes kompisar osv som var intresserade då fick vi inte ens spelet att funka. Provade med flera olika spel men bara grundboxarna/coreböckerna/settingböcker och nån enstaka misslyckad äventyrsbok, jag har ju insett nu att det är modulerna som är didaktiska (om dom är bra vilket dom slutade vara många år innan jag började spela; rälsar har jag aldrig förstått mig på och det är, just i detta sammanhang, inte för att det vore "omoraliskt" att rälsa [den diskussionen har andra trådar] utan bara att jag inte förstår hur jag ska spelleda dom, blir lite paralyserad).Zire;n232758 said:Humor drypandes med respekt. Faktum var, vissa fick till det. Vi andra kan ju någon gång försöka komma över våra uppenbarliga traumatiska rollspelsupplevelser på 90-talet.
Jag uppfattade reglerna på 90-talet annorlunda. Då var det väldigt slapp inställning till reglerna. Typ alla* husreglade friskt, improviserade nya regler till höger och vänster. Friforma, rulla tärningar, improvisera regler, hitta på nya färdigheter var (skulle jag påstå) betydligt mer allmänt accepterat på den tiden. I den kontexten ser jag inget problem alls med DoD91 exemplet, jag tycker t.o.m. att de har rätt, det var för sin tid ett bra exempel. Det skapade underhållande spel. Samma text i DnD5, Västmark eller Mutant År Noll skulle sticka ut.Sapient;n232766 said:Nja, en hel del av det reproduceras ju idag. Vissa regelmekaniker har finslipats i mellantiden, men tex det här problemet - bristande skalbarhet i konfliktregler och att då, som lösning, helt släppa spelets 'ethos' för "hur det ska spelas" - är något som fortfarande finns.
Eller, i den mån det inte aktivt uppmanas att "fudgea, för tusan!" så pekas det ändå till viss del ut som något oönskat istället för (som 2097 ju menar) uppmanar folk att "vila i" att faktiskt spela ut 20 skjutande orcher för att _det_ ger en spelupplevelse som inte nås annars.
Aha, ja har du sett, jag missförstod exemplet.2097 said:NORMALA REGLER!!!!!!! mutter...mutter FATTAR DU!?!??!
Ja både Zire och Sapient har fattat mig rätt här.Zire;n232788 said:De 20 skjutande orcherna i DoD91 ger inte en behaglig spelupplevelse, 2097 tycker inte det, textförfattaren tyckte inte det, så vad finns det då att "vila i"?
Tycker jag låter som den tveklöst bästa lösningen, helst i regnbågens alla färger!2097;n232802 said:Eller då införskaffa sig hinkvis med tärningar?
Vi har två av varje färg och en förbestämd färgbaserad ordning på dom (RGBPBW) så vi kan ha advantage och ibland spelar det roll vilket slag som inträffar "först" osv.Rangertheman;n232807 said:Tycker jag låter som den tveklöst bästa lösningen, helst i regnbågens alla färger!
/skriver Krister, som funderar på att införskaffa ett knappt halvkilo (pound) tärningar.