Vicoshira... hehe =)
Du har 100% rätt i allt du påstår, både regeltekniskt och ur ett historiskt perspektiv.
Tackar! =) Känns bra att jag inte mässat om nått som var fel =)
Dock känns det här lite löjligt, även om det stämmer enligt Eons regler. Vicoshiran måsta vara väldigt lätt för att du ska orka hålla/spänna en båge med en stor sköld fastspänd på armen samtidigt. Väger vicoshiran mer än en bucklare skulle jag nog tagit som husregel att man inte kan använda vicoshiran och någon båge samtidigt. But that's just me...
Hade jag fått bestämma borde det inte funka heller, möjligtvis om man satte ner spetsen i marken för att få stöd så borde det funka. Då skulle man inte ens kunna spänna fast skölden på armen (utan handtag), då den känns alldelles för lång och otymplig för att kunna användas effektivt.
Tänk följande:
nr.1 har en vicoschira fastspänd på armen och valfritt vapen, nr.2 har vilket vapen som helst med nog mycket anslagsenergi. nr.1 är försvarare, nr.2 börjar med ett hugg och nr.1 väljer att blockera. Han lyckas med blockeringen men slaget tar i skölden på den övre tredjedelen (borde vara normalt för ett högt slag). Vad hindrar skölden från att snurra till och slå nr.1 i ansiktet t.ex.?
Om man då säger "Nej man har en teknik som gör att man blockerar alla slag med mitten av skölden" så har man ju bara istället en väldigt otyplig bucklare.
Men en sak kanske skulle vara om man snabbt kunde byta mellan att hålla i ett "handtag" och ha båda händerna fria. altså snabbt räknat i strid. Då skulle det nog vara användbart ibland. Tror jag =)
/Berfa, som iof aldrig stött på någon med vicoschira & 2H-vapen och nog aldrig kommer att göra det heller