Nekromanti Vidonias demografi

The_Gorger

Hero
Med antal följer makt, och därför antar jag att människorna i i klar majoritet i Vidonia, men hur stor del av befolkningen är fauner resp. minotaurer? Och kommer den tritonska befolkningen öht upp till mängd att tala om? Jag har fått för mig att det finns betydligt större faunisk population i städerna än minotaurisk, och att minotaurerna i princip bara håller till i städerna(och inte på landsbygden), stämmer det?

Min bild är att det (i städerna) finns; ca 75-90% människor, 5-20% fauner och ~0-5% minotaurer; samt i kuststäderna 5-10% tritoner. Låter det rimligt eller borde det vara mer? Jag har svårt att föreställa mig att det finns färre icke-människor, utan mer "raskonflikter".

/Gorger

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Din bedömning är i stort sett rimlig med undantaget att kuststädernas population av tritoner är högst 1%. Tritonerna är nämligen den mest fåtaliga sapienta arten i Vidonia på grund av sin livsstil.

Anders

Axelsson

Warrior
Det finns mer minotaurer i inlandsstäder än i kuststäder och ju närmare Kordi man kommer.
De flesta faunerna är ju resande så deras population bland befolkningen är högst varierande runt året.

En annan fråga, en furste som har hyrt ett kompani minotauriska soldater med eventuell familj, beslutar fursten var familjen ska bosätta sig eller har de fri rörlighet?

/Mattias

Rosen

Myrmidon
Det finns mer minotaurer i inlandsstäder än i kuststäder och ju närmare Kordi man kommer.

Ja; enstaka minotaurer kanske kan återfinnas lite varstans, men faunerna är klart mer jämnt utspridda över Vidonia än minotaurerna.

--
Åke

Mekanurg

Kaserner

En annan fråga, en furste som har hyrt ett kompani minotauriska soldater med eventuell familj, beslutar fursten var familjen ska bosätta sig eller har de fri rörlighet?
Fursten tillhandahåller normalt något slags bostäder, dvs kasern med vidhängande byggnader, för värvade förband.

The_Gorger

Hero
Ah! Ok, vid närmare eftertanke kan det inte finnas behov av så många röjdykare, och även om det finns behov av andra tritoner i arbete, så antar jag att de hellre väljer det friare livet ute i havet, då deras sug efter pengar är ett icke-sådant.

Axelsson

Warrior
Observera att om han hyr ett gäng legosoldater från Kordi så har de antagligen inga familjer!
Tänkte inte på det :gremblush:
Men de har väl glädjeflickor med sig, eller är duktiga krigare avhållsamma? De kanske glädjer varandra? Jag hade inte vågat fråga :gremtongue:

/Mattias - trött

Mekanurg

Minotaurers demografi

Tyvärr måste jag göra dig besviken, Nightowl. Minotaurer ser med oblida ögon på samkönade relationer. Så de för med sig "camp followers" av kvinnokön.

Rosen

Myrmidon
Re: Minotaurers demografi

de för med sig "camp followers" av kvinnokön.

Får nu visioner av hur termaliska soldater berättar skräckhistorier för varandra om "den kordiska skökan". (-:

--
Muu!

Nightowl

Champion
Skö-kor och andra campy followers

Får nu visioner av hur termaliska soldater berättar skräckhistorier för varandra om "den kordiska skökan".
Skö-kor? :gremtongue:
"När minotaurerna kommer, så våldtar dom våra kor!"
:gremgrin:

Jag kopplar stenhårt prostitution till trossen, och prostitution till utnyttjande och underordning, och minotauriskor är liksom mycket större än mig, så jag har svårt att se att det skulle gå till på exakt det sättet bland minotaurer. Jag tänker mig alltid att en minotaur som beter sig störande mot en minotauriska får gå hem med ballarna i en särskild påse, liksom.

Poäng här: det betyder att kvinnliga minotaurer kan bege sig iväg från Kordi också, som trossare till styrkor med legosoldater. Hur är det med dem och det där med att tjäna stålar etc?

Erik

Mekanurg

Re: Skö-kor och andra campy followers

Fattigdom synes vara en av de vanligaste orsakerna till prostitution. Och minotaurerna i Kordi är ofta väldigt fattiga. Därför kan säkert en del kvinnor känna sig pressade av ekonomiska skäl att tjäna silver som "camp followers".

Rosen

Myrmidon

minotauriskor är liksom mycket större än mig, så jag har svårt att se att det skulle gå till på exakt det sättet bland minotaurer.

Än dig, ja. (-:
Jag menar, besök en bondgård och kolla hur stora ordinära kor är. Gå sedan och kolla in tjurarna...

--
Mööh!

Nightowl

Champion

Därför kan säkert en del kvinnor känna sig pressade av ekonomiska skäl att tjäna silver som "camp followers".
Hur ser man på det här hemma i Kordi? Berättar man inte för mamma hur man tjänade silvret (det finns ju faktiskt andra uppgifter i en tross), eller pratar vi om fattiga bönder som "säljer" sin dotter till en kondottiär?

Erik