Nekromanti Vidskeplighetens sista utpost

Dewil

Skrivbordsgeneral
I dag firar vi att magin fortfarande finns i vår annars rationella världsbild. Det magiska datumet 23 juli börjar nämligen rötmånaden, den magiska period då all mat på ett magiskt sätt ruttnar. Att mat ruttnar har nämligen inget med värme, fukt och dålig hygien att göra utan beror enbart på magi.

Hela juni och hela juli fram till och med den 22 juli kan man låta mjölk, räkor, nektariner och rå köttfärs stå framme hur länge som helst utan att det blir dåligt. Brödet möglar heller inte i brödkorgens påse och det luktar inte illa i soprummet. Man behöver inte tvätta händerna innan man lagar mat och inte diska varken skärbrädor, knivar eller osthyvlar. Krukväxter och frukt drabbas inte av små hemska bruna flugor. Ingen drabbas av magsjuka för den finns nämligen inte.

Vid den midnatt som just passerades inträdde vi dock i den magiska rötmånaden. Så tag er i akt! När klockorna ringde in den 23 juli började all er mat ruttna och magsjukebakterierna började växa till sig i era magar. Den närmsta månaden kommer ni att ligga utslagna i magplågor och all er mat kommer att ruttna på ett magiskt vis.

Själv drabbas jag inte för jag vet att skilja på naturvetenskap och det, till institution upphöjda, kvalificerade struntpratet som kallas rötmånad.

Dewil

Man Mountainman

Storsvagåret
Shit. Och här satt jag och trodde att det kallades rötmånad för att sommarvärmen gör att maten håller sig sämre. Oj vad man kan bedra sig.

/Kalle

Johan K

Gammal & dryg
Heh, där ser man. Hade ju helt missat detta.
Lovar att vara jätteförsiktig med mat & sådant... :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Sista utpost? Anser du verkligen att rötmånaden är den enda formen av vidskepelse som lever kvar i dagens samhälle? :gremwink:

/tobias

Dewil

Skrivbordsgeneral
Sista utpost? Anser du verkligen att rötmånaden är den enda formen av vidskepelse som lever kvar i dagens samhälle?
Faktum är att jag inte kan komma på någon annan vidskepelse som vidarebefordras som fakta av en annars upplyst journalistkår på annars rationella och förnuftstroende dagstidningar till människor som, vid deras ålder och i vårt upplysta samhälle, verkligen borde veta bättre.

Vi får till exempel aldrig läsa om hur man bäst aktar sig för att bli tagen av trollen, varför det är viktigt att inte reta älvorna, att onani ger håriga handflator och att paddor smittar en med vårtor. Men att datumet den 23 juli - och inte dålig hygien och varmt och fuktigt klimat i allmänhet - får maten att bli dålig, det anses lika sant som att 1+1 är 2.

(Att det finns människor som hyser idéer och föreställningar som är, hmm, irrationella innebär inte att jag accepterar att våra dagstidningar, med sina rötter i 1800-talets förnuftsbaserade radikala folkrörelser, ska sprida trams och vidskepligheter på nyhetsplats.)

Dewil

Troberg

Sinister eater
Och det blir ännu värre nederlag om man beaktar att igår var det 'Pi approximation day' (22/7)!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
"Faktum är att jag inte kan komma på någon annan vidskepelse som vidarebefordras som fakta av en annars upplyst journalistkår på annars rationella och förnuftstroende dagstidningar till människor som, vid deras ålder och i vårt upplysta samhälle, verkligen borde veta bättre."

Tja, jag vet inte. Visst är det fånigt, men jag retar mig betydligt mer på andra saker inom journalistkåren om jag ska vara helt ärlig. Typ felcitat, spekulationer, faktafel och vinklade artiklar i viktigare ämnen än just rötmånadens vara eller icke vara.

Men alla hittar vi vår källa till indignation på olika ställen, antar jag...

- Vulf

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Vi får till exempel aldrig läsa om hur man bäst aktar sig för att bli tagen av trollen, varför det är viktigt att inte reta älvorna, att onani ger håriga handflator och att paddor smittar en med vårtor.
Jag har en teori om att du kanske läser fel tidningar helt enkelt. Jag har ingen färsk undersökning att stödja det på än, men jag rådfrågade kaffesumpen och den höll med mig att det var en bra gissning. :gremcrazy:

Wilmer

Hero
Jag fyller år idag! [ANT]

Förkyld som ett svin, inte skulle man slösa bort sitt liv med att hänga på ett forum annars :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Faktum är att jag inte kan komma på någon annan vidskepelse som vidarebefordras som fakta av en annars upplyst journalistkår på annars rationella och förnuftstroende dagstidningar till människor som, vid deras ålder och i vårt upplysta samhälle, verkligen borde veta bättre.
Inte? Vad sägs om:

* Elallergi
* Strålning från blidskärmar
* Klimathotet
* Meningsfulla besparingar av energi genom att släcka lampor
* Att vissa hundraser automatiskt är farliga

Wilmer

Hero
Re: Märks inte det? [NT]

Ganska rutten i själen iallafall, men det kanske blir så med social mognad :gremconfused: